Mal to byť najluxusnejší festival v histórii. Konať sa mal na ostrove Pabla Escobara a promovali ho najväčšie hviezdy na svete. Nikdy sa neudial a dnes sa na ňom baví celý svet.
Všetko sa to začalo ešte v závere roku 2016, keď sa stretli cesty pochybného podnikateľa Billyho a skoro úspešného amerického rapera Ja Rule. Ich spolupráca sa oficiálne začala s víziou rozbehnúť aplikáciu, ktorá mala byť taký Uber pre hudobný priemysel. Promotér by si jednoducho vybral interpreta podľa rozpočtu a rezeroval ho na svoju akciu.
Táto platforma mala niesť názov Fyre music a obaja majitelia v nej videli obrovský potenciál. Malo to však háčik, potrebovali rozšíriť povedomie o tomto projekte do celého sveta. A tak vznikol nápad zorganizovať festival s rovnomenným názvom, ktorý sa však nebude dať porovnávať so žiadnou hudobnou akciou pod holým nebom.
Mal byť určený pre bohatých ľudí, oplývať luxusom a prítomnosť najznámejších celebrít zo sveta hudby a modelingu mala spôsobiť záujem, resp. skôr závisť všetkých, ktorí sa nemôžu zúčastniť. Tento na prvý pohľad dobrý nápad však od úplného začiatku nestál na pevných základoch, zlyhali samotní organizátori a prakticky všetky ľudské zdroje, ktoré sa na realizácii od začiatku podieľali.
O Fyre Festivale už vznikli aj dva dokumentárne filmy, jeden nájdeš na Netflixe a druhý na Hulu. Cieľ oboch je však rovnaký. Reálne verejnosti ukázať, čo všetko sa počas dlhých mesiacov dialo, ako prebiehal celý proces, kto a v akých momentoch zlyhal, kto je všetkému na vine. My sme sa rozhodli na tento prípad a celkovo Billyho životný príbeh pozrieť bližšie, takže budeš mať kompletný prehľad o celej problematike.
V článku sa dozvieš:
- Kto je Billy McFarland a aké boli jeho aktivity
-
Na čom stroskotal Fyre Festival
- Aké celebrity v ňom boli angažované
- Koľko to celé stálo
- Čo čaká Billyho v budúcnosti
- V čom sa môžeš od Billyho poučiť
Fyre Festival nebol prvý Billyho podvod
O Billym sa už prakticky od jeho trinástich rokov vedelo, že je to malý génius s biznisovým zmýšľaním. V tom čase totiž vyvinul prvú aplikáciu slúžiacu na to, aby spájala webových dizajnérov a zákazníkov, ktorí potrebovali ich služby. Pár mesiacov ešte študoval počítačové inžinierstvo na vysokej škole, veľmi rýchlo však pochopil, že takto nezbohatne.
Po prvom roku založil projekt Spling – platformu pripomínajúcu Google+, ktorej cieľom bolo vytvoriť sociálnu sieť na princípe záujmových okruhov. Podľa crowdfundingovej stránky crunchbase.com sa podarilo mladému podnikateľovi vyzbierať až 475-tisíc dolárov. Ďalšie zdroje ešte hovoria aj o investičnej firme, kvôli ktorej sa dokonca Billy presťahoval do Philadelphie.
Projekt však nestál na pevných základoch a v roku 2013 sa mladý podnikateľ presunul k realizácii ďalšej myšlienky, ktorá bola v skutočnosti vzdušným zámkom.
Fyre Festival nebol ani druhý Billyho podvod
Magnises bola spoločnosť poskytujúca špeciálne kreditné karty a cielila na bohatých mileniálov. Hlavným motívom bolo vybudovať pocit prestíže a jedinečnosti, takže karty boli z matného ťažkého kovu. Aj keď to celé vyzeralo neuveriteľne luxusne, v skutočnosti zamestnanci spoločnosti len prehodili magnetický pásik z obyčajnej plastovej karty na Magnises kartu.
Za poplatok 250 dolárov mesačne ponúkala kreditka majiteľom členské výhody, slúžila ako vstupenka na prestížne párty, ponúkala prístup na exkluzívne miesta, umožňovala nákup špeciálnych vstupeniek na hudobné či športové udalosti a jednoducho mala navodiť pocit, že ak ju vlastníš, si niečo viac. Dokonca si mohli členovia vďaka karte požičať drahé automobily Tesla.
Ani jeden z dokumentárnych filmov nevysvetlil, čo sa s Magnises stalo, no podľa aktuálnych informácií mali zákazníci problém s benefitmi, vstupenkami, celkovým používaním platobnej karty a postupne prestalo fungovať aj luxusné sídlo. Podľa portálu bloomberg.com tento Billyho projekt síce nevyhasol teatrálne ako Fyre Festival, no už na začiatku bol odsúdený na neúspech.
Osudné stretnutie s raperom Ja Rule
Kto vie, ako by pomýlený biznismen Billy McFarland dopadol, keby nestretol podobne šialeného Ja Rule. Ten bol vždy zvyšku kolegov na smiech, no reputáciu si spečatil až osudným stretnutím s Billym. Dvojica najprv vymyslela aplikáciu Fyre music slúžiacu na rezervovanie umelcov. Tá však potrebovala propagáciu.
Billy si preto ešte v roku 2016 prenajal ostrov Norman's Cay, o ktorom sa vedelo, že bol v minulosti útočiskom pre členov kartelu Medellín. Aktuálni majitelia mu dovolili zorganizovať na ňom festival pod podmienkou, že nebude na propagáciu využívať meno Pabla Escobara, na čo najprv chorobný klamár Billy pristúpil. A bolo na čase rozbehnúť poriadny rozruch.
12. decembra 2016 pricestovali na toto miesto v rovnakú chvíľu svetovo najznámejšie modelky a ďalší influenceri, ktorým Fyre Festival zaplatil za propagáciu. Spoločne natočili reklamný spot a na svoje instagramové profily pridali zopár fotografií z nádherného ostrova. Bella Hadid, Kendall Jenner ani Emily Ratajkowski však ešte netušili, že sú len obeťou blázna a túto spoluprácu ešte budú ľutovať.
Promo video malo len jeden účel, vyraziť všetkým dych. Sľubovalo fascinujúci hudobný festival, dva nezabudnuteľné víkendy na hranici nemožného, najlepšie umenie, jedlo, dobrodružstvo a, samozrejme, aj prítomnosť najznámejších celebrít na svete.
Dôležitý je moment v 47. sekunde, kedy Billy porušil dohodu s majiteľmi festivalu a na propagáciu použil meno Pablo Escobar. A to bola vlastne jediná pravdivá informácia, ktorá sa do necelých dvoch minút dostala.
Podľa výpovedí organizačného tímu už v tomto momente bolo mnohým jasné, že splniť všetky sľuby z vizuálu bude pravdepodobne nereálne. Na realizáciu mali len pol roka, všetky hmatateľné podklady nevyzerali realisticky a každý, kto mal dočinenia s produkciu udalosti pre 10-tisíc ľudí vedel, že to ani zďaleka nie je len o postavení pódia a bookovaní interpretov.
Všetko však z vonku vyzeralo viac než dobre, sociálne siete zrazu zaplavili stovky oranžových dlaždíc na profiloch celebrít a mohol sa začať predaj lístkov. Ich cena sa spoločne s luxusným ubytovaním pohybovala od 500 až po niekoľko desiatok tisíc dolárov, záujem bol obrovský a priamou úmerou s počtom návštevníkov stúpali aj problémy.
Ako prepraviť, nasýtiť a zabaviť toľko ľudí na opustenom ostrove? Ako im zabezpečiť lekársku pomoc a všetky nevyhnutné služby, čisté toalety, čerstvú pitnú vodu, bezpečnosť a pohodlie? Ani na jednu z týchto otázok nemal v čase predaja lístkov Billy odpoveď.
Takto vyzerali skice, na základe ktorých predával Fyre Festival lístky za neuveriteľných 400-tisíc dolárov.
Prvé problémy
Billy porušil dohodu so súkromným ostrovom a majitelia mu zakázali organizovať na ňom festival. Ako náhradu našli náhodnú časť iného bahamského ostrova, ktorý však ani zďaleka nevyzeral ako to nádherné a človekom nedotknuté panenské miesto na propagačnom videu. Nekonala sa biela pláž, azúrové more, palmy ani morské prasiatka, no aj napriek tomu organizátori zahmlievali fakty a zlyhanie zakryli.
Postupne sa zistilo, že absolútne nereálna je aj realizácia luxusných stanov, za ktoré však už ľudia zaplatili. Billy nebol pripravený ani z hľadiska ľudských zdrojov, so stavbou náhradných lacných napodobenín mu museli pomáhať miestni robotníci a aj keď už celý tím vedel, že sa blíži katastrofa, nikto nedal verejnosti ani náznak.
Na obrázku vľavo je pôvodný sľubovaný súkromný ostrov Pabla Escobara. Na druhom je alternatíva, ktorú našiel Billy, keď porušil podmienky.