Ako vznikol projekt FCK THEM, aké sú jeho aktuálne aktivity a čo plánuje do budúcna? Dozvieš sa v rozsiahlom rozhovore so samotným zakladateľom.
Yakshu už snáď nikomu predstavovať nemusíme, a tak prejdime rovno k veci. V rámci svojich aktivít sa dlhodobo venuje urban kultúre a rôznym projektom pod hlavičkou F*CK THEM. Tento pojem už minulý rok ovládol vďaka Tekashimu 6ix9ine aj zahraničie a oficiálny YouTube kanál s rovnakým názvom prednedávnom oslávil míľnik milióna odberateľov.
Pri tejto príležitosti sme sa rozhodli zakladateľa a hlavu projektu vyspovedať trochu podrobnejšie, keďže zatiaľ nikdy nedostal možnosť vyjadriť sa k celému prerodu z ILPP a niektorým konkrétnym detailom.
• Ako Yaksha vníma aktuálne udalosti okolo Tekashiho
• Ako vznikol nápad a celkový projekt F*CK THEM
• Prečo sa na YT kanáli FCK THEM objavujú zahraniční interpreti a ako to celé funguje
• Z akého dôvodu Yaksha končí s výrobou merchu
• Čo je Yakshov najnovší projekt
Upozornenie:
Pár hodín po našom rozhovore obletela svet správa o tom, že 6ix9ine sa aktuálne nachádza vo federálnej väznici. Aktuálne bol obvinený z trestných činov, za ktoré by v prípade úspešného dokázania dostal až 32 rokov väzby. Yakshu sme preto požiadali o doplnenie rozhovoru o oficiálne vyjadrenie:
"Aktuálne to je veľmi citlivá téma nielen pre jeho rodinu, preto sa nesnažím zisťovať, čo sa tam stalo a ako to tam prebieha. Viem len, že pred pár dňami ukončil spoluprácu s ľudmi, ktorí sa starali o jeho booking v US a mali sa ho pokúsiť pripraviť o dosť penazí, takže je pravdepodobné, že obvinenia, ktoré sa dostávajú na verejnosť, môžu súvisieť práve s týmto. Každopádne si skôr prajem, aby sa jednalo o Dannyho další premyslený troll pred vydaním albumu a my ho spoločne oslávime na jeho koncerte v Prahe a v Bratislave. "
FCK THEM má za sebou obrovský míľnik, ktorým je milión odberateľov na YT. V prvom rade ešte raz gratulujeme. Mňa osobne zaujíma, či si myslíš, že Youtube dokáže suplovať ostatné sociálne siete a takpovediac "žije vlastným životom".
Ja osobne ani nevnímam YT ako sociálnu sieť, ale ako platformu pre sledovanie video obsahu. YouTube nesupluje sociálne siete, ale televíziu. Samozrejme, záleží na tom, ako ho autor používa. Ak niekto robí denné vlogy a live videá, cez ktoré komunikuje so svojimi fans, tak by sme sa mohli baviť o sociálnej sieti, no konkrétne náš kanál FCK THEM je primárne hudobné médium, na ktorom nájdeš new wave music a obsah spojený s členmi labelu.
Vieš si predstaviť, že by bolo jeho používanie spoplatnené ako iné streamovacie služby ako Spotify alebo Netflix?
Myslím, že nebude dlho trvať a stane sa to.
Poďme pekne po poriadku. Všetko sa to začalo, keď si oznámil, že I LOVE PARTY PRODUCTION končí a prichádza FCK THEM. Bolo pre teba náročné robiť rebranding? A projekty ste mali vtedy pre ľudí už pripravené?
Podstatné je vysvetliť čo a prečo vzniklo I LOVE PARTY PRODUCTION. Organizujem koncerty od svojich 18 rokov a prvých 7 rokov som každý event brandoval hlavne logom Queens, kedže som v tom čase vlastnil slovenské pobočky, tak to bola jedna z foriem reklamy na obchody. Niekedy v roku 2010 sme sa s chalanmi začali rozprávať o založení značky LIFE IS PORNO.
V tom čase už časť crew mali filmovú produkciu LIP (skratka pre movement LIFE IS PORNO). Tesne pred spustením značky som sa rozhodol do nej nevstúpiť ako jeden zo zakladateľov, no stále som chcel, aby sme tento movement udržali pokope, preto som prišiel s názvom ILPP – I LOVE PARTY PRODUCTION.
Nemalo ísť o hudobný label, ale eventovú agentúru. Keď som začal intenzívnejšie spolupracovať s interpretmi a k organizovaniu eventov som pridal tiež vydavateľskú činnosť, tak sa I LOVE PARTY PRODUCTION prirodzene javil ako hudobný label, no často som zdôrazňoval, že to je primárne komerčná eventová agentúra, s ktorou som napríklad organizoval aj veľké firemné večierky. S názvom F*CK THEM prišli ako prví HAHA CREW, keď tento názov použili na svoj merch.
Malo ísť o určitý movement okolo nich a ich práce, no skončilo to len pri tom jednom dizajne merchu. Mne sa tento názov páčil a začal som pod týmto názvom organizovať akcie, na ktoré som pozýval new wave-ových interpretov zo Slovenska, ČR a tiež zo zahraničia (Black Dave, Ken Rebel, A$AP Nast, Tekashi69).
V tom čase sa vďaka týmto eventom dostal názov F*CK THEM ľudom viac do povedomia a spájali si ho práve s new wave music. I keď všetky tieto eventy som zastrešoval ešte s logom I LOVE PARTY PRODUCTION, tak som dlhšiu dobu viedol vnútorný boj s tým, že by som nechcel viac spájať prácu z minulosti s tým, čo sme v tom čase ja, Gleb a HAHA CREW robili. Opýtal som sa chalanov z HAHA CREW, aké majú plány s názvom, ktorý vymysleli a navrhol som im, že by som ho prevzal. Chalani súhlasili, a tak som zoficiálnil to, čo som vtedy už prostredníctvom eventov budoval. Dôležité je ešte dodať, že všetky zásadné kroky som vždy riešil s Glebom a bolo pre mňa veľmi podstatné, aby sa aj on s týmto názvom stotožnil.
Popravde, Gleb je osoba, ktorá mi nedovolila ukončiť moje aktivity v hudobnom priemysle v čase, keď som z neho bol znechutený a plánoval som za tým celým dať bodku. Dokonca som v tom čase navrhol Glebovi, aby založil label on a plánoval som mu prenechať môj YouTube kanál. Čo sa nakoniec teda neudialo (aj keď sa v jednom Glebovom klipe objavil názov a logo nového labelu). Preto odpoveď, či rebranding bol náročný, neexistuje. Nešlo o zmenu firmy, ale o prirodzený vznik nového a odchod starého.
Spolupracuješ s veľmi limitovaným počtom interpretov a ak tomu dobre rozumiem, od zvyšku sa úplne dištancuješ? Všimol som si totiž, že majú na teba občas narážku na svojich stories, tak ma zaujíma, či by ti niekedy stálo za to odpovedať im.
Myslím, že moja práca a môj postoj je odpoveďou. Jediné, čo by stálo za to, je zverejniť správy, ktoré dostávam od rôznych interpretov, kde mi dávajú props za to, čo robím, aj keď verejne a po backstageoch radi o mne rozprávajú naopak. Každopádne, niečo také nemám za potreby a popravde úprimne prajem každému, nech sa mu darí tak ,ako si zaslúži. Keď sa ľudom darí, tak nemajú čas riešiť ostatných.
Poďme k asi najhorúcejšej téme, ktorá všetkých zaujíma a tou je Tekashi. Ako vyzerá vaša aktuálna komunikácia? Riešite spolu stále nejaké veci?
Aktuálne sa mám rozhodnúť, či budem robiť jeho slovenskú a českú zastávku počas EU tour, ktorú ide začiatkom roka.
Predpokladám, že za jeho kariérou už stojí menežment vydavateľstva a postupne sa stáva súčasťou akéhosi "priemyslu".
6ix9ine je aktuálne v top 5 najviac hot interpretov na celom svete, takže si ťažko niekto vie predstaviť, aký je na neho vyvíjaný pracovný tlak. Cez to všetko má všetky dôležité rozhodovania stále vo svojich rukách, čo je obdivuhodné. Mimochodom, pred pár dňami vyhodil komplet US menežment, ktorý okolo neho bol spoločne s booking agentmi. Je to nielen geniálny umelec, ale zároveň dobrý obchodník s víziou.
Aký máš názor na jeho množstvo konfliktov s rapermi a občasnú kontroverziu?
Na začiatku som mu často hovoril svoj názor na niektoré jeho kroky, no čas ukázal, že sám najlepšie vie, čo robí a ako. Z 15 miliónov ľudí, ktorí ho sledujú na IG, je, verím, viac ako polovica, ktorá ho sleduje hlavne pre jeho kontroverziu.
Keďže si sa zaslúžil o jeho zviditelnenie, asi si dostal ponuku ostať pri ňom naďalej pod niekoho vedením alebo sa mýlim?
Pred jeho prvým koncertom na Slovensku mi ponúkol, aby som sa stal jeho manažérom. Dal som si sľub, že už nikdy nebudem robiť nikomu manažéra, preto som tú ponuku vtedy odmietol a spravil by som to aj dnes. Je pre mňa dôležitejšie, aby náš vztah ostal hlavne osobným. Dohodli sme sa pred rokmi, že si pomôžeme spoločne budovať svoje „značky“ a že spoločne vyrastieme. Tento sľub sme obaja dodržali.
Časť tvojich momentálnych aktivít máme možnosť sledovať na instastories a mnohých určite zaujímajú tvoje návštevu DEF JAMu. Chceš/môžeš o nich prezradiť čosi viac?
V DEF JAM som bol na dvoch oťukávacích stretnutiach. Ukázali mi, ako by mohol vyzerať môj život, ak by som sa rozhodol ich ponuku prijať. Podstatné je, že by som sa musel presťahovať do NY, o čom nie som zatiaľ presvedčený. Plánujem tam ísť na pár mesiacov po novom roku, ale aktuálne mám toľko práce „doma“, že neviem dať žiadne konkrétne rozhodnutie.
Samozrejme, predstava žiť v NY a spolupracovať s DEF JAM je rozprávková, no popravde spokojný pracovný a osobný život viem mať aj na Slovensku. Do NY lietam pracovne každý tretí mesiac, preto sa snažím to vymyslieť tak, aby som to mohol riešiť práve takto aj v budúcnosti.
Poďme späť ku kanálu FCK THEM. Všimli sme si výrazne zvýšenú aktivitu v pridávaní videí od zatiaľ nie veľmi známych interpretov. Vieš nám k tomu povedať niečo viac?
Pred pár dňami to bol rok, kedy som sa rozhodol založiť FCK THEM WORLDWIDE playlist. Dávam tu možnosť interpretom z celého sveta ukázať svoju tvorbu fanbasu, ktorú kanál má. Možnosť dostávajú len interpreti, ktorí robia new wave a zapadajú do nášho konceptu. Aktuálne sme jeden z najväčších hudobných kanálov na svete, ktorý túto službu interpretom ponúkajú.
Vychádza u nás exkluzívne približne 5 hudobných klipov za týždeň. Ich views sa pohybujú rôzne od desiatok tisíc až po milión. Pamätám si na všetky tie nechápavé komentáre, keď som vydával prvé klipy Tekashimu . Vtedy sme si volávali skoro každý večer a tešili sa, že na klipe pribudlo tisíc views. Nikto z nás nemôže vedieť, ktorému interpretovi sa to nakoniec podarí a jeho prácu si zamiluje svet.
Staráš sa o všetku komunikáciu a uploady ty alebo na to niekoho máš? A ako prebieha selekcia toho, čo na kanál ide a čo nie?
Prvé tri mesiace som to robil ja, ale postupne som prišiel do bodu, kedy to už nebolo v mojich silách. Každý deň dostávame 30-40 mailov, takže sa jedná už o fulltime job, ktorý má nastarosti Lydka, ktorá sa starala už o komunikáciu pri projekte FASHION DEALã. Prvé mesiace som klipy schvaľoval ja a Lydka hlavne s interpretmi komunikovala. Obrovská výhoda je, že máme s Lydkou skvelý osobný vzťah a dobre pozná môj vkus aj spôsob, akým pracujem, preto som dokázal po čase nechať schvaľovanie na ňu. Konzultuje so mnou len videá, ktorými si nie je úplne istá.
Predpokladám, že FCK THEM YT je ziskový projekt. Samozrejme, nechceme vedieť konkrétne sumy, skôr nás zaujíma, či je uverejnenie videa dostupné napríklad aj pre slovenského interpreta alebo vás možno Európa ani nezaujíma?
V rámci SK/CZ uploudujeme videá len členov F*CK THEM labelu. Jediná výnimka bol LVCAS DOPE, ktorému sme uverejnili video na základe priateľských vzťahov, no podobné výnimky už robiť nebudeme. Čo sa týka uploudu do playlistu FCK THEM WORLDWIDE, tak je to individuálne. S niektorými interpretmi úzko spolupracujeme a podieľame sa na autorských právach, prípadne máme individuálnu dohodu pre exkluzivitu bookingov v budúcnosti.
Od nového roka plánujem ešte užšie spolupracovať s interpretmi zo zahraničia a okrem uploudov na YT plánujem tiež pridať vydavateľskú a distribučnú činnosť. Tu prichádza práve otázka spolupráce s DEF JAM pre zahraničie a v rámci EU jednám s Universal Music.
Vydali ste aj zopár známych zahraničných vecí od Riff Raffa, Gucci Manea či French Montanu. A samozrejme, Famous Dexa aj Trippie Reda. Ako prebiehala komunikácia a ako si spokojný s úspechom týchto skladieb.
Úplne prvý singel pod značkou F*CK THEM bol track od Vinny Chasea, Kid Arta a French Montanu. Takto sme oznámili svetu, že začíname. Komunikoval som to s Vinny Chaseom, s ktorým mám dobrý priateľský vztah. Vinny je jeden z mojich obľúbených interpretov a mrzí ma, že sa mu nedarí preraziť. Singel s French Montanom nemá ani 100k views, no je to podľa mňa stále jeden z jeho najlepších trackov.
Nepoznám zákulisie okolo tejto spolupráce, no mrzí ma, že sa mu nepodarilo nakoniec natočiť klip. Riff Raffa a Gucci Manea sme dostali na kanál v ďaka interpretom, ktorí s nimi spolupracujú. No a Famous Dexa a Trippieho priniesol 6ix9ine. Trippie je taktiež jeden z mojich najobľúbenejších interpretov a som naozaj rád, že jeho zatial najúspešnejší track má na sebe logo F*CK THEM. Dúfam, že sa mi podarí ho raz priniesť k nám koncertovať, len chce to ešte čas, kým vychladnú napäté vzťahy s Dannym.
A aké sú tvoje plány s touto značkou aj mimo youtube, resp. pokojne aj mimo hudby.
Pred pár dňami som sa dozvedel, že F*CK THEM merch je jeden z najpredávanejších hudobných merchov na SK/CZ. Táto informácia ma na jednu stranu potešila, no zároveň vo mne vzbudila obavu, aby ľudia chápali správne, kto sme a čo robíme. Preto som sa rozhodol ukončiť výrobu F*CK THEM merchu. Je pre mňa veľmi dôležité, aby ľudia chápali, že nie sme sezónna cool značka oblečenia, ale hudobný label s jasnými zásadami a viac ako vidieť v uliciach naše logo, chceme v uliciach počuť našu hudbu.
Preto by som aj touto cestou chcel poďakovať našim fans za support, ktorý nám dávajú. Do predaja pôjde ešte posledná várka zimného merchu, ktorá je už dlhšiu dobu vo výrobe a po tomto release dal oficiálnu pauzu na pol roka pre F*CK THEM merch. Verím, že fans moje rozhodnutie budú chápať a budú nás podporovať hlavne na koncertoch a pri releasoch interpretov F*CK THEM.
Ďakujem za rozhovor, na záver nám pokojne daj tip na dobrý album, knihu, film alebo reštauráciu, ktorá ťa v poslednej dobe prekvapila.
Tiež ďakujem za rozhovor a môj tip je LOVE THEM SPACE, ktorý otvárame už o pár dní v Bratislave. Bude to miesto, kde bude doma umenie, hudba, dobré jedlo a pitie. Viac info ľudia budú môcť nájsť čoskoro na mojom Instagrame.