20. októbra 2016, 13:34

Viggo Mortensen žiari v nenápadnej dráme Captain Fantastic so silným posolstvom, ktoré vás dojme k slzám (Recenzia)

FILMY A SERIÁLY CAPTAIN FANTASTIC

Captain Fantastic ironicky poukazuje na vznešené, no mnohokrát falošné ideály nielen vo výchove detí.

Prvý trailer pre Captain Fantastic sme vám priniesli ešte v apríli. Odvtedy sa snímka dostala na rôzne festivaly a konečne aj do slovenských kín. Sme veľmi radi, že sa sem-tam distribútori, a potom aj kiná rozhodnú podobné projekty implementovať do svojho programu. Mediálna kampaň nie je silná, ide o rodinnú drámu a originálny dej, takže to ľudia nepoznajú a na filmy, ktoré nepoznáte, sa predsa do kina veľmi nechodí (teda ak to nie je horor alebo animák), že? Captain Fantastic si však zaslúži dávku pozornosti, verili sme tomu dávno pred premiérou a som rád, že sme sa nemýlili.

Viggo Mortensen si strihol rolu milujúceho otca (Ben), ktorého manželka trpí psychickými problémami a pár mesiacov už trávi v nemocnici. Jej manžel a ich 6 detí ju však nenavštevuje. Už dlhé roky totiž žijú v lese a niektoré z nich pravdepodobne ani nič iné ako prírodu nevideli. Ťažko povedať, či ich matka odrodila v horách, alebo prežili aspoň prvé týždne v civilizácii, no vyrastali a žijú medzi stromami. Ich rodičia sa ich snažili vychovať najlepšie, ako mohli. Od malička sú vzdelávané na veľmi vysokej úrovni. Už 8-ročné dievčatko chápe rozdiely medzi vládou v Číne a USA a taktiež zmyslom daných zákonov. Všetky deti sú vďaka zdravej životospráve a každodennému tréningu vo veľmi dobrej fyzickej kondícii a navyše sú šťastné. Neholdujú zlozvykom, poznajú úctu a sú poslušné. Čo teda môže byť zlé?

Zdroj: Bleecker Street

Možno nič, možno takmer všetko. To záleží aj na vás, ako ich situáciu vnímate a nakoľko sa stotožňujete so systémom, ktorý nastolil ich otec. Len ťažko vnímate vlastné názory, respektíve túžby detí. Vedia, čo je správne a čo nie, vedia, aký darček chcú k narodeninám a ktorá kniha sa im páči najviac, mám však pocit, že sa nedokážu dostať cez pevne vztýčené hranice života a ideológie svojho otca a mamy. Taktiež nemajú veľa príležitostí spoznať svet aj z iných kníh, než aké im prinesie ich otec. Inými slovami, žijú vo svete, ktorý im ich otec dovolí vidieť. Škoda, že sme sa nedozvedeli, ako to u nich fungovalo od začiatku a či sa muž a žena vždy zhodli na tom, ako by mali svoje deti vychovávať a o čom všetkom by sa mali dozvedieť. Aj keď sú vzdelanejšie a jednoznačne aj inteligentnejšie, než väčšina z nás, v skutočnosti nepoznajú svet ako taký, život, a vlastne ani samých seba. Na jednej strane sa odlúčili od skazeného sveta a spoločnosti plnej nenávisti a falošnosti, na strane druhej sa bez dlhodobej integrácie s inými ľuďmi a spoločnosťou stratia pri každom treťom kroku. Rodičia ich naučili všetko, čo mohli, zabudli však na to, že človek sa učí celý život a formuje ho spoločnosť, prostredie, priatelia a celý svet naokolo. Z detí Bena by preto nikdy nevyrástli normálni ľudia.

Zdroj: Bleecker Street

Čo je však pre niekoho normálne, môže byť pre iného skazené a nechutné. To, čo pre svoje deti ich rodičia urobili, je nádherné, má to svoj zmysel a môžeme predpokladať, že z nich vďaka tomu urobili oveľa lepších ľudí, než akých by vytvorila spoločnosť. Až príliš veľakrát sa však počas filmu pozastavíte nad tým, že niečo nie je správne. Pri každom z nás to môže byť odlišné. Nenájde sa ale asi nik, kto by veril, že výchova a svet, v ktorom Ben so svojimi deťmi žije, má však od ideálu ďaleko. Aj preto už samotný názov filmu Captain Fantastic poukazuje na fakt, že Ben má od dokonalého otca ďaleko a jeho deti žijú vo veľkom „klamstve“ (rozumej zidealizovanom svete), ktoré by ich mohlo v budúcnosti dobehnúť veľmi nepríjemným spôsobom. Nič to však nemení na tom, že Benove dôvody žiť v lese sú opodstatnené, s mnohými sa stotožňujete a obdivujete ho. Tušíte však, že posledné roky skutočne pochybuje, či pre svoje deti robí naozaj to najlepšie, no odmieta si to priznať. Keď na svoje zásady a výchovu veľmi nepekne doplatí jedna z jeho dcér, v Benovi sa konečne niečo zlomí a uvedomí si, že jeho deti sa nielenže môžu v živote stratiť, ale aj prísť o život.

Captain Fantastic je nádhernou sondou do života človeka, ktorý opovrhuje spoločnosťou, jej základmi, cirkevnou výchovou, predsudkami a taktiež nezmyselným etickým kódexom. Zďaleka nie je dokonalý, čoho dôkazom je posledná tretina filmu, respektíve neschopnosť rešpektovania životného štýlu a zásad iných ľudí, dokonca jeho najbližších. Aj preto v tom nedokážem vidieť agitku ani umelo vykonštruovanú snahu o podanie vlastného svetonázoru režiséra a scenáristu v jednom, Matta Rosa. Ben je dospelý muž odtrhnutý od reality, ktorý svoje deti miluje. Avšak, stráca sa na ceste urobiť z nich lepších ľudí, než akých by z nich spravila spoločnosť. Momenty, kedy si začína uvedomovať, že jeho plán nemôže na stopercent fungovať, sú vskutku brilantné.

Zdroj: Bleecker Street

Režijne snímka drží pokope, aj keď mi nie vždy sedel strih a rozhodne to mohlo pôsobiť kompaktnejšie, uvedomujem si však, že môže ísť len o moje preferencie. Nakoniec, nie som vyučený profesionál, a tak mi hlavne v prípade artových, respektíve neštúdiových projektov nepripadá veľké právo obhajovať či kritizovať technickú stránku filmu, ktorej nerozumiem tak dokonalo, ako by som si prial. S pokojným svedomím však môžem vyhlásiť, že Captain Fantastic je skvelo natočený film, ktorý sa spolieha na originálny dej s pútavým svetom vybudovaným okolo nevšednej rodinky a skvelé herecké výkony (či už hovoríme o Viggovi alebo úžasných detských hercoch). Poteší aj lahodný soundtrack a kompozícia niektorých záberov. Dosť dlho som mal v hlave jeden konkrétny, vidieť ho môžete v pozadí recenzie navrchu. Sám o sebe vám však zďaleka nepovie toľko, ako celá scéna, jej úžasná výstavba a zmysel.

Viac takýchto filmov, viac takýchto skvelých nápadov a taktiež poprosím viac podobných rol pre Mortensena, ktorého Hollywood veľmi nešťastne pohltil a zakopal do projektov, kde môže zažiariť, no konečný divák sa o tom ani nemusí dozvedieť. Jeho herecký presah je väčší, než si režiséri dokážu uvedomiť. Zamrzí akurát fakt, že deti neoplývajú silnými osobnosťami, pričom im ani scenár neumožňuje nazrieť hlbšie do ich myslí. Sú to slobodní vtáci uväznení v na pohľad neviditeľnej klietke ideológie svojho otca. Inak však skutočne nemám čo vytknúť. Ak máte radi emotívne drámy, ktoré sa vám dostanú pod kožu vďaka sociálnym otázkam a silným posolstvám (ktoré sa však nebijú neohrabane do pŕs svojím jediným pravým zmyslom a "pravdou"), Captain Fantastic je filmom, ktorý vás nesmierne poteší. Navyše ide o znovupozerateľnú drámu s úžasnými scénami, soundtrackom, vtipom a energiou, ku ktorej sa radi v budúcnosti vrátite. 9/10

0/10