9
8. október 2016, 0:28

Prekonal nepriestrelný Luke Cage bravúrneho Daredevila? (Recenzia)

Mali sme vraj dostať najlepší seriál z dielne Netflixu. Podarilo sa?

8. október 2016, 0:28

9

Mnoho z nás spomína na netflixácke projekty v kooperácii s Marvelom s poriadnym úsmevom na tvári. Niet sa čomu čudovať. Nie je to tak dávno, čo nás pri obrazovkách totálne uzemnil prvý Daredevil a my sme začali tušiť, že toto nebude obyčajná komiksová séria. Pokračovali sme psychologickou Jessicou Jones, ktorá sa opäť ubrala iným smerom, no aj tak si našla množstvo fanúšikov a napokon na pomyselný trón zasadol bezmála dokonalý druhý Daredevil. Keď nám bolo povedané, že svoj vlastný seriál dostane aj tvrďas z Harlemu, boli sme trocha skeptickí. Jeho postava v JJ bola síce skvelá, počnúc príbehom a končiac stvárnením, no jednoducho sa nám ťažko verilo, že by dokázal potiahnuť vlastných 13 častí. Prišiel ale prvý trailer, ktorý nás solídne posmelil či predbežné recenzie kritikov. Tie označili prvú polovicu epizód za najlepší projekt v rámci žánru a my sme jasali blahom. Bez ďalších omáčok sa teda poďme pozrieť, či Luke Cage naplnil všetky predpoklady, ktoré mu boli dané do vienka. Posnažím sa vyhnúť akýmkoľvek príbehovým spoilerom, takže smelo do čítania.

Ak ste už videli spomínanú JJ, Luka vám netreba nijako zvlášť predstavovať. Nesmierne charizmatický sympaťák Mike Colter zosobnil nepriestrelného hrdinu, ktorého síce zabijete ťažko, no sám svoje schopnosti využívať nechce. Príbeh nového seriálu sa odohráva nejaký čas po udalostiach z Jessicy. Luke sa presťahoval do Harlemu, kde zametá dlážku u miestneho holiča Popa (Frankie Faisona následne vypomáha so všemožnými prácami v klube Harlem's Paradise, ktorý vlastní Cornell „Cottonmouth" Stokes (Mahershala Ali). Ako už bolo povedané, Luke sa verejnému používaniu svojich schopností naozaj štíti. Vidíme ho dvihnúť rukou starú práčku, keď mu pod ňu niečo spadlo, no to je z jeho strany všetko. Problémom je však samotný Harlem. Niekdajšia perla afro-americkej menšiny totiž dýcha z posledného a na jej pomyselnom čele sú pašeráci zbraní, drog, skorumpovaní politici, fízli a všemožní pouliční grázli.

Nemusíte dlho premýšľať a určite vám napadne, že medzi miestnym kráľom Cottonmouthom a Lukeom sa veci nevyvinú práve najlepšie. Začne sa teda hra o tom, kto komu dokáže urobiť zo života väčšie peklo a verte, že páni si nič nedarujú. Cornella dopĺňa sesternica Mariah Dillard (Alfre Woodard), ktorá chce pre štvrť to najlepšie, no nebráni sa vo svojich politických ambíciách ignorovať biznis svojho príbuzného. Keď už sme sa rozhovorili o postavách, doplníme, že po boku uhladeného gangstra s pomyselnou korunkou bude stáť a dozerať naň tajomný mafián Shades (Theo Rossi) a všetky ilegálne akcie bude vyšetrovať nádherná detektívka Misty Knight (Simone Missick). Postáv je samozrejme viac a pár dôležitých pribudne zvlášť v druhej polovici, no tieto budú seriálom rezonovať najviac.

Luke Cage je v podstate skvelo zahraný takmer na všetkých frontoch. Záporáci sú slizkí, no majú v sebe poriadny kúsok charizmy a duše, Luke je emočne rozpoltený, nestotožnený so svojimi schopnosťami, hlavná policajtka má v sebe náboj ohromného sexepílu a v podstate vo vás emóciu vzbudia aj všetky ostatné postavy, od Popa až po kolegu našej detektívky Scarfea (Frank Whaley). Skvelo zahrané postavy dopĺňa v prvej polovici aj precízne napísaný scenár, ktorý sa hrá s dnešnými reáliami a poskytuje náznak akejsi výstavby niečoho väčšieho. Bohužiaľ, je to iba náznak. Neukameňujte ma, hneď to vysvetlím.

Už od začiatku začíname s Lukom súcitiť, dostávame zopár pekne exekuovaných akčných scén, veľa popkultúrnych referencií, ktoré narážajú na jeho komiksovú minulosť, Avengerov, rôznych spisovateľov, hudobnú scénu a množstvo ďalšieho. Záporáci začínajú vyčíňať čím ďalej, tým viac a dokonca sa pozrieme na to, akým experimentom prešiel Cage v mladosti. Všetko ale za prítomnosti chabnúceho tempa, ktoré sa samo so sebou nevie stotožniť. Úprimne, podobná vec sa mi snáď ešte v rámci hodnotenia filmov a seriálov nikdy nestala. Postavy boli naozaj skvelé a scenár sa vyhýbal nelogickostiam, no drastické zmeny tempa pôsobili ako päsť na oko. Pár minútovú výstavbu nahradila skvelá scéna, ktorú som sledovali so zatajeným dychom, zatiaľ čo vyvrcholenie niekoľko epizódovej ťahanice mi nepohlo ani viečkom.

Ešte razantnejšie to pôsobi v druhej polovici seriálu. V momente, keď čakáte, že záporáci dostanú poslednú iskru, ktorá urobila napríklad z Wilsona Fiska perfektné a temné monštrum, seriál s postavami naloží po svojom a vy sa nebudete stačiť čudovať nad krokmi tvorcov. Od cca 8. do 13. časti Luke pridáva na akcii a koncových cliffhangeroch, čo mu vôbec nebolo na škodu, keby to nešlo na úkor scenára. Z koncových častí som čoraz viac dostával pocit uponáhľanosti, scenáristických barličiek či trápnych rozhovorov. Druhá polovica teda uspokojí našu chuť po akcii, no pridáva viac čudesných momentov. Mimochodom, práve v tejto tretine tvorcovia značne prepálili šedú stránku morálky, čoho dôsledkom bol napríklad fakt, že zo záporákov mi bola najsympatickejšia práve vedľajšia postava Shadesa, ktorý bol inteligentný, charizmatický, tajomný a najmä rozvážny.

Po technickej stránke som príjemne prekvapený, až na maličké „ale". Praktické efekty sú síce super, no akonáhle sa dostaneme k tým pár momentom, využívajúcich počítačovú technológiu, scény vyzerajú naozaj lacno. Žiadne obrovské mínus, je to predsa televízna produkcia a rozpočet sa určite využil v iných častiach deja, no poväčšina oných „škaredších" scénok predstavuje akýsi zásadný bod v deji a na naše emócie by zaútočili omnoho lepšie nebyť zlých efektov. Na druhú stranu, kamera v dramatických momentoch pôsobí skvelo. Réžia je opäť zabalená do zaujímavých farieb s retro nádychom a niekedy som mal pocit prepožičania rukopisu napríklad od Spika Leeho či celkového feelingu napríklad z The Wire. Hudba bola pre mňa osobne nádherným a silným podložením celej myšlienky seriálu a perfektne dopĺňala jednotlivé scény, no berte ma s rezervou. Viem, že jazz a hip-hop nebudú voňať každému.

Dostávam sa teda k veľmi zaujímavému vyhodnoteniu. Tvorcovia vytvorili nepriestrelného černošského hrdinu, ktorý snáď konečne vdýchne nádej do prehnitej spoločnosti, stále plnej činov hodných razantného odsúdenia. Nielenže hrdo nastaví tvár Harlemu, ale nastaví ju aj všetkým skeptikom. Luke Cage je hrdina, ktorý je potrebný, no ak ho chceme hodnotiť ako seriál, musíme byť kritickí. Mnohé zmeny tempa nefungovali tak, ako by mali, záporákom k dokonalosti chýbala iskra, druhá polovica obsahuje viditeľné zádrhely v scenári a záverečné vyvrcholenie sa taktiež nemuselo zbytočne uponáhľať. Aj napriek tomu je seriál skvelo zahratý, prevedený a v prvej polovici aj napísaný. Medzi postavami panuje neskutočná energia a myslím, že sa po ňom už nik nemôže oháňať blbým a predpotopným argumentom, že Afroameričania na veľké a malé plátna nemajú dostatok talentu. Z DD si zobral myšlienku starostlivosti o svoje mesto, z JJ zas psychologické postupy. Bohužiaľ, po vzájomnom spojení nevedel nastoliť svižné tempo a taktiež si stojím za tým, že 13-dielny formát mu viac uškodil, ako pomohol. Ak by ho tvorcovia mohli zostrihať na 10 epizód, bol by omnoho lepší. Takto Luke Cage pôsobí ako príliš dlhé intro k nádejnej druhej sérii. Za mňa 7.5/10.

0/10
17