27. augusta 2016, 14:52

Dobrodružstvo chlapca a jeho draka je najpríjemnejším filmom letnej sezóny (Recenzia)

U Disneyho vedia, ako sa robí kvalitná rodinná zábava.

U Disneyho musí vládnuť spokojnosť. Tohto roku sú komerčne suverénne najúspešnejším štúdiom a čo je pre divákov podstatnejšie, darí sa im aj po kvalitatívnej stránke. Ale o tom za chvíľu. Pred časom padlo v tejto továrni na peniaze rozhodnutie o prenesení najslávnejších animákov do hranej podoby. A tento ťah padol na úrodnú pôdu.  Alica v krajine zázrakov, Popoluška alebo Kniha džunglí boli obrovské hity a väčšinou aj mimoriadne kvalitná rodinná zábava. K tomuto trendu sa zaraďuje aj ich aktuálny počin Pete a jeho Drak. Originál rozhodne nikdy nepatril medzi najväčšie klasiky a ani vo svojej dobe veľa vody nenamútil. A vlastne to nie je ani klasický animák, ale spojenie klasického hraného filmu v ktorej vystupoval animovaný drak. Preto bola zelená od štúdia pre túto prerábku relatívne prekvapivá. Originál som nevidel, takže nemôžem porovnávať, no už z popisu deja je jasné, že tu sa na to išlo úplne inak a obe verzie majú spoločný iba názov a meno hlavného hrdinu.

Zdroj: Disney

Príbeh sa odohráva začiatkom 80. rokov. Pete (Oakes Fegley) je jedenásťročná sirota, ktorá prežila v lese šesť rokov. Nebol tam však sám. Žil tam s ním drak Elliot. Keď ho nájde správkyňa lesa (Bryce Dallas Hooward) a odnesie ho do civilizácie, divoký chlapec sa snaží opäť začleniť do spoločnosti. Po príchode do malého mestečka sa jeho tajomstvo vyzradí a so svojou novou rodinou (napr. Wes Bentley alebo Robert Redford) musí ochrániť svojho veľkého priateľa pred lovcami vedených ziskuchtivým drevorubačom (Karl Urban).

Ako ste si mohli všimnúť už z popisu deja, nikto sa tu nesnažil o nič originálne. Všetko sa pohybuje v koľajách, ktoré kládol pred vyše tromi dekádami Spielberg so svojim E.T. – mimozemšťanom a jeho nasledovníci ako Starman, Nožnicovoruký Edward alebo Powder. Ak sú podobné filmy vašou šálkou kávy, ste na správnej adrese. Tvorcovia si totiž sú svojho prístupu vedomí a veľmi zručne vypĺňajú žánrové klišé. Tým pádom hladko fungujú ich hlavné ciele. Pobaviť, dojať a nenásilne dať deťom nejaké to ponaučenie. A v týchto mantineloch sa film pohybuje s prehľadom a ponúka presne to, čo sľubuje. Nadpriemerný rodinný film síce bez nejakej inovácie, zato bez falošných tónov.

Zdroj: Disney

Osemdesiatková atmosféra funguje bez problémov a patrí k jednoznačným kladom. Réžia je síce dobovo umiernená, no takmer stopercentne funkčná a občas sa tvorcom podarí priniesť na plátno skutočne pôsobivú scénu. Herci odvádzajú svoj štandard a nikto si tu hanbu rozhodne nespravil. Vidieť Roberta Redforda na plátne je stále zážitok. Technické zložky ako kamera alebo strih sú dielami renomovaných tvorcov a cítiť to na tom. Kameraman Bojan Bazzeli (Kruh, Mr. and Mrs. Smith) dokázal predať epickú krásu lesa ako samostatného sveta kontrastujúceho tradičný americký zapadákov na výbornú. Atmosféra je príjemne rozprávková a striedma dĺžka nepresahujúca hodinu trištvrte je v dobách zbytočne rozťahaných blockbusterov tiež potešujúca. Na druhej strane je však film hlavne v prvej tretine príliš skratkovitý a expozícia draka a jeho vzťahu s Petom príliš uponáhľaná. Je nám ukázaný hneď v prvej scéne a celé zbližovanie dvoch hlavných postáv je vyriešené behom pár sekúnd. Čím sa dostávame k menším, no citeľným záporom. Výhrady mám hlavne k dvom veciam. Tou prvou je hudba. Podobný film by si zaslúžil omnoho silnejšie motívy a hlavne orchestrácia odkazujúca k americkému vidieku občas vyložene ťahá za uši. Ale to je možno iba vzlyk fanúšika vyrastajúceho na soudtrackoch Williamsa, Goldsmitha alebo Hornera. Druhou a podstatnejšou výtkou je samostatný drak.

Zdroj: Disney

O nie príliš šťastnej dramaturgickej práci s ním som písal vyššie, no mal som s ním problém aj v podstatnejších veciach, ktoré boli evidentné už z trailerov. A sú nimi štylizácia a bohužiaľ aj samostatné technické  prevedenie. Elliota si síce deti zamilujú, no jeho prílišná roztomilosť k celkovému konceptu príliš nesedí. Viac než draka, ktorého by sa mali ľudia báť, pripomína výrazne prerastené šteňa. Vďaka tomu sa tu nepodarilo vytvoriť úplne konzistentný filmový vesmír a divák sa musí prepínať medzi nostalgickou jazdou pre tridsiatnikov a rozprávkovou zábavou pre najmenších, ktorej by viac slušala forma animovaného filmu. V trochu štýlovejšej a mierne strašidelnejšej podobe mohol byť omnoho pôsobivejší a kvalitu filmu posunúť ešte o úroveň vyššie. Rovnako rozporuplná je aj jeho spomínaná technická stránka. Mnohokrát totiž nepôsobí ako realistická bytosť, ale ako kvalitná počítačová grafika.

Zdroj: Disney

Pete a jeho drak je ideálnym kúskom na to, aby ste zobrali rodinu do kina. Lepší detský film momentálne v kinách nenájdete a štúdio Disney opäť potvrdilo, že čo sa týka kvalitnej rodinnej zábavy, nemá reálnu konkurenciu.  Každý si v ňom nájde niečo pre seba. Akurát si treba otvoriť srdce a akceptovať, že podobných filmov sme už videli veľa a párkrát vo výrazne lepšej podobe. 7,5/10

0/10