Prepnúť do nočného režimu
Prepnúť do denného režimu
Utorok 25. 2. 2020 meniny má Frederik, Frederika

hľadaj na refresheri

Uložený článok nájdeš
v ponuke používateľa.
Chceš dostávať notifikácie aj na tomto zariadení?
Tech - Software
17
Matúš Moravčík
15. júl 2016, 18:07
Čas čítania: 6:56

Nie je to len obyčajná hra. Pokémon GO spája ľudí aj v skutočnom svete a môže pomôcť i biznisu

A behom pár dní sa na internete stala populárnejšou ako pornografia.

Matúš Moravčík
15. júl 2016, 18:07
Čas čítania: 6:56
Nie je to len obyčajná hra. Pokémon GO spája ľudí aj v skutočnom svete a môže pomôcť i biznisu
Musíš byť prihlásený/á , aby si mohol uložiť článok.
Nepodařilo se uložit změny. Zkus se nově přihlásit a zopakovat akci.

V prípade že problémy pretrvávajú, kontaktuj prosím administrátora.
OK
17
Uložiť na neskôr.
Uložený článok nájdeš
v ponuke používateľa.

Ešte nikdy počas našej modernej histórie nedokázali spotrebiteľské technológie v tak obrovskom merítku vytvárať sociálnu interakciu prebiehajúcu priamo v reálnom živote. Áno, zopár pokusov tu už bolo (napríklad s Ingress od rovnakého vývojára), no ani jeden nezožal taký úspech, ako kombinácia rozšírenej reality a malých virtuálnych príšeriek, ktoré mnohí z nás určite veľmi dobre poznajú zo svojho detstva. Ľudia počas hrania Pokémon GO jednoducho prestávajú rozlišovať skutočný a virtuálny svet, pretože je ten náš rozšírený o fiktívne objekty, čiže skutočný a virtuálny spolu tvoria jeden celok.

 

Mobilná hra Pokémon GO núti jej hráčov vstať z pohodlnej postele a vyjsť z izby priamo do terénu, kde môžu nielen nájsť a zároveň i chytiť ďalšieho Pokémona, ale aj získať nejaký ten Pokéball či navštíviť najbližší gym, teda akési virtuálne miesto, ktoré je určené na súboj s príšerkou iného hráča. Znamená to, že popri zábave spália nejaké tie kalórie a zároveň uvidia miesta, na ktorých dovtedy neboli. Prejdené kilometre dokonca umožňujú nadobudnutým vajíčkam premenu na príšerku, takže ak hráč nejaké má a chce ďalší kúsok do jeho zbierky, mal by si začať pomaličky zvykať na frekventovanejšiu pohybovú aktivitu.

 

"Nápad s Pokémon GO má korene v tomto známom Google Maps pranku z roku 2014 - čo bola vôbec prvá interakcia medzi spoločnosťou Niantic a Pokémon Company. Skúsenosti máme vďaka Ingress - hre s rozšírenou realitou využívajúcou vašu reálnu lokalitu -, ktorá je vonku tri roky. Pokémon GO predstavuje kombináciu oboch."

 

Nie je to len obyčajná hra. Pokémon GO spája ľudí aj v skutočnom svete a môže pomôcť i biznisu

 

Dávku motivácie im poskytuje príležitosť získavať skúsenosti slúžiace na dosahovanie čoraz vyššieho levelu ich profilu a následne odomykanie nových možností, čo sa samozrejme taktiež týka vlastnených Pokémonov a ich ďalších vývojových stupňov. Vďaka tejto nesmierne návykovej a zábavnej novinke tak ľudia pri potulkách v uliciach fyzicky stretávajú iných hráčov, ktorí robia presne to isté, a keďže si majú navzájom čo povedať, vznikajú nové priateľstvá. Niečo také by za bežných okolností nastalo asi iba veľmi zriedkavo. Zaujímavé príbehy nadšených hráčov sú navyše skvelým dôkazom, že vracajúca sa pikačumánia doslova pohltí takmer každého. A tu je jeden z tých najlepších.

 

"Poslednú noc sa mi nedalo zaspať, tak som stiahol hru a vyrazil o tretej ráno na prechádzku. Niekoľko blokov od môjho bydliska je menší park, kde sú tri Pokéstopy a gym, takže som menšou prechádzkou po okolí skúsil, čo hra ponúkne. Neďaleko môjho domu som získal Eevee a po ceste do parku mi skrížilo cestu zopár obyčajných Pokémonov.

 

Po príchode na miesto som sa poprechádzal v blízkosti Pokéstopov a po vysokej tráve, neskôr mi napadlo, že môžem skúsiť i ďalšie Pokéstopy o pár blokov ďalej, no v tom z ničoho nič z tmy zaznelo "Yo, my man!"

 

Po otočení som na lavičke blízko mňa uvidel dvoch divne zazerajúcich chlapíkov, hoci som si ich pred tým nevšimol. Jeden z nich zakýval a zakričal "skús isť neďaleko toho modrého nákladného automobilu, našli sme tam Onyxa".

 

Išiel som teda pri ten automobil a predsa len mali pravdu, bol tam Onyx. Výborne. Nakoniec sme sa zarozprávali, počas konverzácie dostali tip, kde by zase oni mohli nájsť Eevee a neskôr ma dokonca pozvali do Červeného tímu pozostávajúceho z hráčov žijúcich v našej štvrti, ku ktorému sa môžem pripojiť po dosiahnutí piateho levelu.

 

Zrazu sa však objavili policajti.

 

Chápem, keď dvaja približne dvadsaťroční černosi a jeden štyridsaťročný beloch chillujú zhruba o tretej ráno na lavičke v parku, vyzerá to naozaj zvláštne. Síce nám chvíľu trvalo, než sme ich presvedčili, že nerealizujeme žiadny nelegálny obchod s drogami, no následne vysvetľovanie princípu hry zabralo oveľa viac času. Hneď na to si policajti hru stiahli a začali sa nás pýtať, ako majú začať."

 

Nie je to len obyčajná hra. Pokémon GO spája ľudí aj v skutočnom svete a môže pomôcť i biznisu

 

Ďalší príbeh hovorí o chlapcovi, ktorého v jeho štvrti pred príchodom Pokémon GO nikto z rovesníkov nemal rád. Voľný čas preto vždy trávieval úplne sám, avšak až dokiaľ nezačal kupovať a používať návnady na Pokémonov. V jeden deň ho videl miestny učiteľ zo strednej školy s poriadnou kopou nových kamošov, a keď sa začal zaujímať, čo celú situáciu zmenilo, zistil, že za tým stojí táto populárna mobilná hra, ktorej podľahol aj on. "Prišiel som za ním, spýtal som sa ho na meno, ako sa má a či sa mu hra páči. Zistil som, že je na mieste už od druhej poobede (zhruba sedem hodín) a že použil peniaze kvôli návnadám, takže mal veľa priateľov, s ktorými mohol kecať a hrať. Moje srdce bolo zlomené."

 

Príležitosť pre podnikateľov

Ďalšia veľká výhoda hry Pokémon GO spočíva v tom, že má schopnosť na jedno miesto prilákať niekoľko desiatok, možno i stoviek hráčov, napríklad do blízkosti nejakej pamiatky (Pokéstop), z čoho potom dokážu vyťažiť prevádzkovatelia neďaleko umiestneného rýchleho občerstvenia alebo takej zmrzlinárne. Celé to funguje tak, že ak niekto pri niektorom z takzvaných Pokéstopov použije návnadu (Lure Module), ktorá sa dá prostredníctvom in-app nákupov zaobstarať za pár drobných alebo ju získate pri dosiahnutí určitého levelu, počas následujúcej pol hodiny sa v okolí začne objavovať badateľne väčšie množstvo Pokémonov, ako bez nej. A keďže to na mape v smartfóne uvidia všetci hráči z okolia (okolo Pokéstopu budú malé ružové lístočky, viď screenshot nižšie), behom chvíle prídu túto jedinečnú príležitosť aj využiť. Niektorí dokážu na danom mieste stráviť zopár hodín, takže skôr či neskôr na nich príde hlaď alebo smäd, pričom sa určite nájdu i takí, ktorí nepohrdnú ani sladkým dezertíkom. Za pár eur tak môžu prevádzky získať veľmi, ale veľmi výhodnú reklamu a to potom uvidia na neporovnateľne lepších ziskoch. A príbeh generálneho manažéra reštaurácie v americkom Washingtone to iba potvrdzuje.

 

"Moji zamestnanci mi povedali, že sme Pokémon hot spot. Podľa môjho názoru máme veľa iných a zaujímavých Pokémonov, pretože sa nachádzame neďaleko vody. Ľudia väčšinou nejakú chvíľu kráčajú so svojimi telefónmi neďaleko nás, až potom prídu dovnútra. Takže hlavný dôvod, prečo u nás nakoniec skončia, je ten, že chytajú Pokémonov. Mal som tak hrou pohltených zákazníkov, ktorí chodili v pyžamách. Každý si u nás kupuje jedlo a vodu. Zákazníci sa navyše medzi sebou rozprávajú, pretože ich tá hra naozaj zbližuje. Ide o slušný lámač ľadovcov."

 

Takto to vyzerá, keď niekto použije návnady - vľavo v hre, vpravo v reálnom svete 

Nie je to len obyčajná hra. Pokémon GO spája ľudí aj v skutočnom svete a môže pomôcť i biznisu

  

Problém je ale ten, že každý jeden PokéStop vytvára hra automaticky. Ak je teda občerstvenie príliš vzdialené, nikto s tým zatiaľ nič nespraví. CEO vývojárskeho štúdia Niantic v rozhovore pre web Financial Times však odhalil blížiace sa zmeny, ktoré vraj budú zahŕňať aj sponzorované lokality, čiže platené PokéStopy. Podnikatelia si prostredníctvom nich môžu zaobstarať zobrazenie ich prevádzky na virtuálnej hernej mape, ktorá vychádza z reálneho sveta. Platiť by mali za každú návštevu hráča, no viac bližších detailov momentálne nepoznáme.

 

 

Niektoré prevádzky dokonca ponúkajú odmenu vo forme zľavy, pokiaľ dotyčný splní určité podmienky - musí sa napríklad priamo v hre pridať k určitému tímu. Na Slovensku niečo také asi zatiaľ nikto nevyužíva, no ak sa hra čoskoro objaví v slovenskom Google Play a App Store, budeme podobné akcie (fotografie nižšie) zrejme vidieť na každom rohu nielen po celej Bratislave.

 

Nie je to len obyčajná hra. Pokémon GO spája ľudí aj v skutočnom svete a môže pomôcť i biznisu

 

Posledné dni sa taktiež začali na sociálnej sieti Facebook objavovať udalosti zamerané na skupinový lov virtuálnych príšeriek. Organizátor jednej zo zahraničných očakával zhruba 300 ľudí, no nakoniec číslo vystrelilo na 4,000 a počet potenciálnych záujemcov presiahol 12,000, takže nie je žiadnym prekvapením, že udalosť vzbudila pozornosť polície, ktorá plánuje priebeh podrobne monitorovať. Podobná aktivita sa taktiež pomaličky začína objavovať aj na Slovensku. O udalosť, naplánovanú na blížiacu sa sobotu priamo v Bratislave, je navyše celkom slušný záujem.

 

Populárnejšia ako porno

Hoci ešte nie je novinka oficiálne dostupná ani v Európe alebo Ázii, vyzerá to tak, že aj napriek tomu ju hrajú asi úplne všetci fanúšikovia (ako ju nainštalovať neoficiálnou cestou nájdeš tu). Nedávno sa dokonca objavilo hneď niekoľko zaujímavých informácií, podľa ktorých podľahli Pokémon GO už i americkí vojaci, ktorí si tak vraj krátia voľne chvíle. Trendy vyhľadávača Google navyše potvrdili, že hra má na internete viac popularity ako samotné porno, a to už je čo povedať. Obľúbený web Pornhub zase zaznamenal zvýšený dopyt po Pokémon pornografii, hoci si osobne nedokážem ani len predstaviť, že by som pozeral pikantné video, kde sú pornoherci prezlečení za Gengara alebo takého Alakazama.

 

 

A pokiaľ niekomu záhada "prečo až teraz, veď smartfóny tu už máme nejaký ten rok" náhodou kradne spánok, slová CEO spoločnosti Niantic mu teraz určite pomôžu. Tie zazneli počas rozhovoru na webe Popular Science.

 

"Smartfóny už síce sú medzi nami nejakú tu dobu, avšak až súčasný stav cloudových možností a lokalizačných služieb spravilo z Pokémon GO niečo uskutočniteľné. Niantic a ani Pokémon Company nechcelo známu konzolovú hru iba naportovať do mobilov. Nápad spočíval vo vytvorení úplne novej Pokémon hry založenej na reálnom svete a vašej lokalite. Veľkou výzvou projektu bolo tieto veci skombinovať. Našťastie sme mali nejaké tie skúsenosti vďaka Ingress. Cieľ spočíval v kombinácii lekcií nadobudnutých počas vývoja tejto hry popri spolupráci s Pokémon Company, aby sa zachovalo dôležité DNA Pokémonov."

 

Hra Pokémon GO je zdarma, no v blízkej budúcnosti si budú hráči môcť za niekoľko desiatok eur dokúpiť rozšírenie Pokémon GO Plus v podobe akéhosi fyzického náramku, ktorý sa podobá na Pokéball. Ten poslúži na informovanie hráča prostredníctvom jemných vibrácií, že sa neďaleko jeho aktuálnej polohy nachádza Pokéstop alebo nejaký Pokémon. Zariadenie má byť prepojené so smartfónom cez bezdrôtovú Bluetooth technológiu a jeho úloha spočíva v zabezpečení lepších používateľských skúsenosti, pretože vie poskytnúť oveľa pohodlnejšie hranie. Ak ho hráč nevlastní, upozornenia má na starosti smartfón, ktorému potom narastie spotreba drahocennej energie.

 

Nie je to len obyčajná hra. Pokémon GO spája ľudí aj v skutočnom svete a môže pomôcť i biznisu

 

Nie je žiadnych pochýb, že za tak veľkou popularitou Pokémon GO nestojí iba rozšírená realita. Neúspešný predchodca s názvom Ingress ju totiž ponúkal tiež, no chýbali mu legendárne príšerky, s ktorými sme vyrastali počas 90. rokov. Každé sobotňajšie a nedeľňajšie rána nás na televíznych obrazovkách zabávali Ashové dobrodružstvá, ktorému robil spoločnosť jedinečný Pikaču. V školách prebiehali napäté výmeny nálepiek zo žuvačiek či lízaniek, a tie potom zdobili buď naše Pokémon zošity alebo zberateľské fólie, kde sa každý snažil nahromadiť všetkých 151 kúskov. Toto čaro sa teraz akoby znovu vrátilo, avšak v trošku modernejšej podobe, takže má dosah takmer na každého, kto vlastní mobilné zariadenie poháňané niektorým z dvoch najrozšírenejších operačných systémov. Už teda nemusíme na Pokémonov iba pozerať alebo ich nudne lepiť na papier. Vďaka rozšírenej realite, teda unikátnej kombinácie nášho skutočného a virtuálneho sveta sa z nás môžu konečne stať tak dobrí tréneri animovaných príšeriek, akým bol aj náš detský idol Ash.

 

Nie je to len obyčajná hra. Pokémon GO spája ľudí aj v skutočnom svete a môže pomôcť i biznisu

Upozorniť na chybu. Ak si našiel nedostatok v článku alebo máš pripomienky, daj nám vedieť.
Ohodnoť článok
14
Zdieľaj článok
Hodnotenie tohto článku je dostupné len s aktívnym predplatným REFRESHER+.
Predplatiť si
Zrušiť
Pri hodnotení článku nastala chyba. Skús sa nanovo prihlásiť a znova ohodnotiť článok.

V prípade že problémy pretrvávajú, kontaktuj prosím administrátora.
OK
NAHOR
Najčítanejšie
Zapni upozornenia a už ti nič neujde!

Chceš vedieť čo sa deje a mať prehľad? Dostávaj upozornenia o najhorúcejších správach na Refresheri.

(Príklady: Horel Notre Dame, Zomrel Mac Miller, Trailer na Avengerov)
(Príklady: Sagan skončil prvý, Nový zákon s vplyvom na moderných ľudí, Dnes nás čaká zatmenie slnka)
Ak chceš, aby sme ti poslali takmer všetky novinky, vyber túto možnosť.
Záleží nám na súkromí čitateľov. Práve aj z toho dôvodu ti poskytujeme detailné informácie o tom, ako využívame súbory cookies a iné technológie zabezpečujúce správne fungovanie a rozvoj stránky. Pre viac informácií si prečítaj naše Zásady ochrany osobných údajov , kde nájdeš ako používame súbory cookies, prípadne sa oboznám Podmienkami používania portálu platných od 24.5.2018. Spracovaniu cookies môžeš zabrániť, alebo zmeniť svoje preferencie v nastaveniach internetového prehliadača, prípadne pre detailnejšie nastavenie klikni na viac možností nižšie.
Upozornenie na právo nastavenia ochrany osobných údajov na Refresheri

Vzhľadom na existujúce a aj chystané zmeny v zákonoch ti dávame možnosť detailného nastavenia spracovania osobných údajov a preferencií spojených so spracovaním osobných údajov.

Prečítaj si možnosti, posuň zobrazenie nadol, nastav si svoje preferencie a klikni na tlačidlo súhlasím, keď budeš chcieť pokračovať do služieb Refresheru. Súbory cookie sú životne dôležitou súčasťou technológie v tvojom prehliadači. Sú natoľko dôležité, že ich budeme musieť použiť pre zapamätanie si toho, že si toto okno potvrdil/a, v opačnom prípade by sme ti ho museli zobrazovať znova a znova.

Údaje, ktoré spracovávame, keď používaš Refresher
Zo strany Refresheru zbierame tieto osobné údaje:
  • Keď navštíviš Refresher, uchovávame si informácie o tom, ktoré články si prečítal, identifikátory zariadenia a prehliadača, časť IP adresy, alebo IP adresu v prípade prihlásenia do účtu, súbory cookie a poloha.
  • Pri prihlásení do účtu e-mailovú adresu
Prečo zbiera Refresher tieto údaje:
  • Na zlepšenie kvality našich web stránok a vývoj nových webových služieb
  • Na vykonávanie analýz a meraní, s cieľom pochopiť, ako sú naše web stránky využívané
  • Na to, aby sme nezobrazovali obsah, ktorý si už videl
  • Pre zobrazovanie prispôsobenejší obsah, ako sú napríklad relevantnejšie články
  • Pre schopnosť identifikovať ťa ako užívateľa pri prihlasovaní do svojho účtu
Zbierame údaje pre partnerov a reklamné siete:
  • identifikátory zariadenia a prehliadača, časť IP adresy, súbory cookie a poloha.
Prečo zbierame tieto údaje pre partnerov, tretie strany a reklamné siete:
  • Na to, aby mohli fungovať a zobrazovali relevantnejšie a užitočnejšie reklamy.
Zoznam reklamných sietí a nastavenia reklám

Nevyhnutné osobné údaje - cookies - pre zobrazovanie reklám zbierame pre nasledujúce spoločnosti:

Google (Google Ireland, 3RD FLOOR ,GORDON HOUSE ,BARROW STREET, Dublin, ID: 368047)
Formulár kontakt v súvilosti s osobnými údajmi >

AdForm (AdForm Aps,Wildersgade 10B, 1. Sal., DK-1408, Copenhagen, Denmark, ID: 26434815)
Kontaktné údaje pre najbližšiu pobočku >

Seznam (Seznam.cz, a.s, Radlická 3294/10, 150 00, Praha 5, 26168685)
Kontaktné údaje pre najbližšiu pobočku >

 

Možnosť vypnúť si personalizovanie reklám a zbieranie osobných údajov pre jednotlivých partnerov:

Upraviť nastavenia typov reklám Google - personalizovanie od spoločnosti Google

Upraviť nastavenia typov reklám AdForm - personalizovanie od spoločnosti AdForm

 

Svoje nastavenia pre všetky ostatné reklamné siete, aj tie, ktoré na Refresheri nenájdeš, si vieš prezrieť na stránke youronlinechoices.com/uk/your-ad-choices

Meranie návštevnosti

Google, Služba Google Analytics (Google Ireland, 3RD FLOOR ,GORDON HOUSE ,BARROW STREET, Dublin, ID: 368047)

Vlastníci webových stránok používajú na zlepšenie funkčnosti svojich stránok údaje zhromaždené službou Google Analytics. Zhromažďovanie údajov môžete deaktivovať tak, že si stiahnete a nainštalujete doplnok pre svoj prehliadač.

Stiahnuť doplnok pre prehliadač

Gemius (Gemius s.r.o. Na Výsluní 201/13 100 00 Praha 10 Česká republika)

Spoločnosť Gemius podobne ako služba Google Analytics vyhodnocuje a meria návštevnosť na niektorých webových stránkach. Na meranie využíva Cookies, ktoré si môžeš deaktivovať vo svojom prehliadači.

Hotjar (Hotjar Limited, company number C 65490, Level 2, St Julian’s Business Centre, 3, Elia Zammit Street, St Julian’s STJ 1000, Malta)

Hotjar využívame na analýzu návštevnosti a správanie sa užívateľov. Vytvára nám mapu aktivity návštevníkov, na webových stránkach, ktoré vizualizuje a vyhodnocuje. Tieto informácie nie sú zbierané vždy, nikdy nie sú spárovateľné s aktivitami užívateľov a teda nie je možné identifikovať jednotlivcov, ale Hotjar ti môže nastaviť súbory Cookies.

Ovládacie prvky súvisiace s prehliadačom

Nastavenia súborov cookie

Súbory cookie sú životne dôležitou súčasťou technológie vo vašom prehliadači a slúžia na zlepšenie prostredia pri používaní internetu.

Ak napríklad na určitom webe nastavíte predvolený jazyk, súbory cookie pomôžu prehliadaču zapamätať si túto voľbu. Niektoré alebo všetky súbory cookie môžete tiež zablokovať, to však môže viesť k zastaveniu fungovania niektorých funkcií na internete.

Mnoho webov napríklad vyžaduje zapnuté súbory cookie vtedy, keď sa chcete prihlásiť. Informácie o tom, ako upraviť nastavenia súborov cookie, nájdete v zdrojoch pomocníka vášho prehliadača.

Zásady ochrany osobných údajov

Prečítaj si naše Zásady ochrany osobných údajov

Ďalšie informácie o tom, ako Refresher používa na zlepšenie služieb
  • Prihlasovanie - pre účely prihlasovania potrebujeme tvoju emailovú adresu.
  • Prispôsobenie - pre zistenie toho, čo ťa zaujíma, vytvárame tvoj unikátny profil. Ak nejaké informácie pozbierame, nájdeš ich vo svojich nastaveniach súkromia a profil môžeš upraviť, alebo zmeniť, alebo celé personalizovanie vymazať.
Ako zmeniť nastavenia spracovania osobných údajov?

Ak zmeníte názor, kedykoľvek tieto údaje môžete zmeniť na adrese https://refresher.sk/nastavenia/sukromie.
Ak nechceš vidieť toto okno, ak nás navštívíš z iného zariadenia alebo prehliadača, prihlás sa a tvoje preferencie si zapamätáme.