30. júna 2016, 18:07

Je 6. séria Game of Thrones plná drakov, veľkolepých bitiek a šokujúcich okamihov doteraz vôbec najlepšou? (Recenzia)

FILMY A SERIÁLY GAME OF THRONES

Šiesta séria je na konci. Boli sme svedkami úžasných, ale i menej zaujímavých epizód.

Rok sme čakali, rok sme dúfali, že ďalšia séria už bude lepšia. Nebudeme si nič nahovárať, tá piata bola jednoducho slabšia, a tak trochu nudila. Mohol za to fakt, že sa na nej nepodieľal George R. R. Martin alebo šlo práve o potrebu rozmiestniť všetky postavy po celom svete, čo vyžadovalo mnoho času? Scenáristi tejto show sa určite snažia, aby všetko dávalo zmysel a nič sa neudialo bez dôvodu, sem-tam im to síce nevyjde podľa predstáv, no v konečnom dôsledku to len dopomáha dojmu, že aj tie najšokujúcejšie momenty mali nejakú nadstavbu. Spätne by sme si určite uvedomili, že tvorcovia nám zanechávajú náznaky toho, čo sa bude diať. Dopadlo to tentoraz lepšie?

Zdroj: HBO

Aj napriek tomu, že sme mali množstvo hlavných i vedľajších postáv roztrúsených po celom Westerose, mám dojem, že sme s nimi strávili viac času než naposledy. Stále si poriadne nevieme vychutnať všetky dejové linky, keďže nás režisér prestrihne na celkom inú časť sveta k iným postavám. Budovať takto atmosféru, napätie a celistvé dejové linky je extrémne náročné. Showrunneri David Benioff a D. B. Weiss majú za úlohu napredovať v príbehu čo možno najrovnomernejšie a urobiť to pritom tak, aby to ostalo zábavné a vždy sa niečo dialo. Seriál si totiž vybudoval auru nezameniteľných dejových liniek, šokujúcich momentov, skvelých dialógov a vysokej kvality. Diváci si zvykli na príliš časté šokujúce momenty, no o čom by boli, keby len šokovali bez emotívneho dopadu či ozajstného významu? Všetky obrovské momenty sa musia budovať z postupných dialógov a udalostí na televíznej obrazovke. Vďaka tomu niektoré epizódy vyzerajú nudnejšie ako ostatné. Ja to ale vnímam trochu inak.

Zdroj: HBO

Pri 6. sérii som sa nenudil ani raz, akurát som niektoré sekvencie či príbehové odbočky vnímal menej. Je jasné, že scény s Tyrionom, Jonom a Ramseym boli oveľa napínavejšie a akčnejšie, než tie s Jaimem, Samom či Tommenom, ktorý v mojich očiach jednoducho nezabodoval. To však neznamená, že by sme sa pri týchto postavách nudili. Jednoducho, od Game of Thrones očakávame v každej epizóde veľkolepé scenérie, súboje a odhalenia. To by však mohla skončiť už o pár častí a nie o maximálne 15, ako tvorcovia sľubujú. Všetko sa musí postupne vygradovať, nakoniec, aj ten Mad Max sa na 10 minút zastavil, čo pôsobilo rovnako ako v tomto seriáli. Prišiel malý útlm, aby sa dej mohol pohnúť ďalej. A toto si treba uvedomiť čo najskôr. Ak by totiž každá epizóda Game of Thrones bola taká ako posledné dve (čo je z hľadiska budgetu, deja ako takého a vysokej latky kvality nemožné) ničím by od tých ostatných nevynikali a diváci by neboli v takom napätí a ani v úžase. Vytknúť by sa ale dalo, že niektoré dejové linky sa naťahujú až príliš dlho a nakoniec sa ani patrične neuzatvoria, respektíve sa nám v niektorých prípadoch pretiahli do ďalšej série. Napríklad plán Margaery. Môžeme však predpokladať, že posledné dve série budú naozaj nabité. Viac si o nich však povieme v samostatnom článku.

Zdroj: HBO

Čo sa technického hľadiska týka, HBO niet čo vytknúť. Ako režiséri, tak herci si odviedli svoju prácu vskutku nadmieru dobre, pričom niektorí z nich excelovali. Skvelý scenár bol základom emotívnych scén, veľkolepých stretov armád či jednoduchých dialógov. Kaskadéri, maskéri, trikári... celý štáb si jednoducho zaslúži nejedného Oscara. Hlavne natočenie 9. epizódy bolo skúškou všetkých kompetentných, no a my už dnes vieme, že ňou prešli excelentne. Na záver tu máme 10. epizódu, ktorej gradácia, nádherná hudba Ramina Djawadiho v spojení s dokonalou réžiou Miguela Sapochnika a dychberúcim dejom mala za následok, že som nadšením tlieskal a vydával zvuky ako naposledy pri premiére The Force Awakens. Za posledné dva roky mi nič neprišlo práve tak kvalitne natočené, zahrané a napísané ako práve posledné dve epizódy.

Vladimír Furdík: Seriál House of the Dragon som nepozeral. Masku Night Kinga mi môžu hocikedy znova nalepiť na tvár (Rozhovor) Vladimír Furdík: Seriál House of the Dragon som nepozeral. Masku Night Kinga mi môžu hocikedy znova nalepiť na tvár (Rozhovor) 17. marca 2023, 14:30

A to ešte stále nehovoríme o strihu, ktorý sa postaral o celistvosť deja a mal veľké zásluhy na gradácii. V 6. sérii sme sa dočkali všetkého, čo na Game of Thrones tak veľmi milujeme. Veľkolepé bitky, skvelé dialógy našich obľúbených postáv, nádherné scény vyvolávajúce zimomriavky, šokujúce odhalenia a momenty... to všetko a oveľa viac zdobí momentálne zrejme najlepší seriál súčasnosti, čo však nemôžem povedať s istotou, keďže nesledujem viacero skvelých televíznych shows. Minimálne sa však asi všetci zhodneme na tom, že ide o najveľkolepejší televízny projekt, ktorý dávno prerástol hollywoodsku tvorbu. Ak sme trochu nudnej a oveľa slabšej 5. sérii dali s prižmúrenými očami 8/10, tej 6. nemôžeme inak než veľmi silných 9/10.

0/10