18. apríla 2016, 13:49

Zabránil James Franco v 11.22.63 atentátu na prezidenta a dokázal pritom zabaviť divákov? (Recenzia)

FILMY A SERIÁLY JAMES FRANCO

Ako nakoniec dopadla nenápadná miniséria pod dohľadom J. J. Abramsa?

Takmer pred mesiacom sme vám priniesli tip na pôvodne nenápadný seriál, ktorý sa snažil naservírovať netypický a žánrovo ťažko zaraditeľný zážitok. Reč je o minisérii z dielne Hulu s názvom 11.22.63, adaptovanej podľa rovnomenného románu Stephena Kinga. Ten, ako pri všetkých podobných projektoch, dohliadal na chod seriálu z producentskej stoličky a miesto si vedľa neho našiel aj obľúbený J. J. Abrams, ktorého vám určite nemusíme predstavovať, keďže svoje kvality dokazuje každým pribúdajúcim projektom. Predchádzajúci článok fungoval ako návnada pre potencionálnych divákov, avšak s odstupom času sa mu môžeme pozrieť na zúbok oveľa detailnejšie a zhodnotiť, či to naozaj stálo za to. Prezident sa s pomocou cestovania v čase nezachraňuje tak často, no stačilo to na udržanie a uspokojenie diváckej pozornosti?

Zdroj: warnerbros.com

Jake Epping (James Franco) je stredoškolský učiteľ, spisovateľ a čerstvo rozvedený mladý pán. Jedného dňa sediac vo svojom obľúbenom bistre je svedkom niečoho naozaj zvláštneho a zisťuje, že jeho dlhoročný priateľ Al Templeton (Chris Cooper) v zadnej miestnosti neschováva iba reštauračné zásoby, ale aj časový portál smerujúci do roku 1960. Jake sa teda snaží odhaliť budúceho atentátnika, avšak jeho misiu kazia zvláštne zhody okolností, príliš zvedaví ľudia, nová láska či samotná minulosť, ktorá nechce byť zmenená. Takto sme pôvodne opísali dej seriálu a veríme, že sa na naň namotal nejeden čitateľ zisťujúc, o čo vlastne ide. My (ani ja) sme na začiatku neboli výnimkou. Kinga majú radi snáď všetci, na Franca v hlavnej úlohe som bol viac ako zvedavý a už podľa trailerov bolo jasné, že sa projekt môže zaradiť medzi solídny seriálový nadpriemer.

Amber Heard má dve poruchy osobnosti, uviedla psychologička. Elon Musk ani James Franco ju na súde nakoniec nepodporia Amber Heard má dve poruchy osobnosti, uviedla psychologička. Elon Musk ani James Franco ju na súde nakoniec nepodporia 29. apríla 2022, 9:30

So všetkými očakávaniami sa teda človek prekliká na Hulu (ktoré má mimochodom s dávkou malej šikovnosti bezplatný trial) a sledovanie sa môže začať. Po prvej časti som bol veľmi milo prekvapený, keďže sa solídne vyhla klasickému seriálovému klišé. Problémom mnohých epizódnych projektov posledných rokov totiž býva príliš rýchly či naopak, veľmi pomalý rozjazd. Keďže bolo dopredu oznámené, že ide o 8-dielnu show, stavili by sme skôr na prvú možnosť a neboli sme ďaleko od pravdy. Prvotný monológ navádza kvalitné zimomriavky a postupne sa s ťažko farebne štylizovanými zábermi dostávame do krutej reality Jackovho života. Stretávame dôležité postavy, ako je Harry či Al a pomaly začíname tušiť, akým smerom sa bude miniséria uberať. To všetko sa síce udeje aj s úvodnou cestou v čase už v prvej pol hodinke, no akýmsi zaujímavým spôsobom to vôbec neprekáža. Rozjazd je teda rýchly, ale nepôsobí nasilu či neprirodzene. Aj keby to niekomu zišlo na um, odzbrojí ho práve cesta do minulosti. Konkrétne technická stránka zobrazenia sveta v 60. rokoch minulého storočia. Práve tam sa odohráva 90% celého deja a kostýmy, rekvizity či dobové autá sú znakom toho, že si tvorcovia dali naozaj záležať.

Zdroj: moviepilot.com/Hulu

Minúty rýchlo ubiehajú a po tom, čo Jack dostatočne objaví okolitý svet, sa stihne dostať aj do prvých problémov s miestnym obyvateľstvom, stretáva krásku Sadie (Sarah Gadon) a prvýkrát sa konfrontuje s nepriaznivou minulosťou. Všetko beží dynamicky, má to šťavu a úprimne to vyzerá ako pútavý celovečerák. Čoraz viac zisťujeme, že Jack je dobrák od kosti a nenávidí bezprávie. To ho zavádza aj ku konfliktu s Joshom Duhamelom, čoby psychopatickým alkoholikom, kedy musí učiniť dôležté morálne rozhodnutie. Tou bude prvá razantná zmena časov minulých a tento konflikt prináša na scénu druhú dôležitú postavu, ktorou je Billy (George MacKay). Ten má na rozdiel od knihy zohrávať poriadne dôležitú úlohu a už po zoznámení vás mohol prekvapiť nečakane sympatický herecký výkon jeho predstaviteľa. Billy síce nevyzerá príliš emočne stabilne, no s Jakeom postupne vytvoria solídne zohraté duo. Postupne sa na scéne opäť predstavuje nádherná Sadie a bližší nám začína byť aj atentátnik Harry Lee Oswald (Daniel Webber). Chalani sa pripravujú, odpočúvajú, utekajú pred tajomnými mužmi v oblekoch a diely začínajú naberať kontúry akejsi príjemnej detektívky s dobrým spádom. Ale...

Čo by to bolo za recenziu, keby tu nebolo žiadne ale, však? Napínavá detektívka pokračuje až do 5. epizódy. Vidíme čoraz sladšiu lovestory so Sadie, medzi Jakeom a Billom sa postupne vytvára nevraživé napätie a my sa pomaly, ale isto máme prehupnúť do výstavby veľkého finále. Ale, bohužiaľ, od 5. epizódy tu niečo nehrá. Postavy sa začínajú chovať príliš nelogicky, milostné konverzácie medzi Jakeom a Sadie pôsobia v určitých momentoch ako telenovelovský filler a drive sa z jednotlivých scén začína vytrácať. Nechápte ma zle, z času na čas sa ocitneme v momentoch, ktoré nám zrýchlia tep, no väčšinu času sa jednoducho objavia zčista jasna a pôsobia ako päsť na oko. Z Jakea sa vďaka podobnej situácii stane blbeček, ktorý si vie ledva zaviazať šnúrky, Sadie je síce stále odzbrojujúca, no akosi prestáva zohrávať úlohu, Bill bol účelovou barličkou zametený pod koberček a Lee Oswald vyzerá ako trocha premotivovaný chalan, ktorého by ste ale na pive pretrpeli a akýkoľvek jeho motív nie je vonkoncom zdôraznený či prizvukovaný.

Zdroj: seasonepisode.me/Hulu

Samozrejme, je ťažké hodnotiť dej bez toho, aby sme čítali knižnú predlohu, no to tvorcov neoprávňuje otočiť seriál o zopár stupňov a spraviť zo solídne šľapajúcej zábavy, v istých momentoch, prešľapujúci facepalm. Podobné udalosti nás sprevádzajú až do veľkého finálne, ktoré opäť neposkytne veľa odpovedí. Viac ako na mysterióznosť sa stavilo na romantiku. Určite pri týchto záberoch zvlhlo nejedno oko, no až vtedy som si uvedomil akúsi snahu o zmenu žánru. To, čo King mohol budovať v knihe ako psychologickú stránku celého príbehu a klásť na ňu patričný dôraz, sa nám pred očami mení na hlavnú pointu celého seriálu.

K dokonalosti mu chýbalo veľa. Strácal drive, opieral sa o čoraz väčší počet klišé momentov, v ktorých odstraňoval nadbytky kedykoľvek mu to prišlo vhod. Z postáv v istých momentoch spravil čudesných hlupákov a absolvoval akúsi transformáciu žánru. Nemôžem si jednoducho pomôcť. Potenciál bol po prvej polovičke (vzhľadom na zázemie projektu) obrovský. Bohužiaľ sa nepodarilo naplniť ho vtedy, kedy na to boli najlepšie predpoklady, čo ma trocha sklamalo.

Môžeme však hovoriť, že ide o podpriemerný miniseriál? V žiadnom prípade! Naopak je to jeden z najčerstvejších závanov v dobe ťahajúcich sa sérií, kedy na obzore nevidno koniec. Herecké výkony sú vo väčšine prípadoch naozaj dobré a chémia medzi postavami funguje tak, ako má. Technická stránka je, ako už bolo spomenuté, na veľmi kvalitnej úrovni a párkrát sa pristihnete pri myšlienke, že by ste si zopár týždňov v podobnej dobe vyskúšali aj vy. Bohužiaľ, v poslednej tretine sa vyskytuje čoraz viac momentov, počas ktorých všetko naráža o silnú stenu akéhosi nedomysleného scenára, čo mu na celkovom dojme a hodnotení značne uberá. Tých osem častí ale zbehne ako voda a ja vás rozhodne nebudem odrádzať. Ono sa to naozaj oplatí. 6.5/10

0/10