Nahliadnite s nami za oponu snímky Inception, pozrite sa, ako sa jednotlivé scény natáčali a kto za nimi stál.
Naposledy sme sa v seriáli Spoza kamier pozreli na Avatara od Jamesa Camerona, ktorý priniesol do filmového priemyslu veľké množstvo inovácií a dodnes sa drží v rebríčku celosvetových tržieb na prvom mieste. Už sme si spomenuli hviezdny Interstellar od charizmatického režiséra Christophera Nolana a opäť sa k nemu vrátime, konkrétne k jednému z jeho najlepších filmov. Nebudeme si klamať. Každý jeho projekt počnúc od Mementa, ktorým sa preslávil, až po sci-fi s tematikou času, má svoje kvality a na všetky jeho ďalšie filmy si zvedavo brúsime zuby. Poďme sa teda spolu ponoriť do snového sveta Inception.
I N C E P T I O N
Nolan patrí medzi tú mladšiu generáciu režisérov, má obrovský talent a budeme od neho určite ešte veľa počuť. Je známy hlavne používaním praktických efektov a reálnych modelov, ale o tom sa už onedlho dozviete viac. Veľa ľudí nepozná, čo za tvorbou Inception stálo, ale cesta trvala zopár rokov počnúc v roku 2002, kedy Chris dostal nápad, ktorý rozpísal na osemdesiat strán. Námet s pracovným názvom „dream stealers“ prezentoval Warnerom, avšak vedel, že potrebuje viac skúseností, kým sa do projektu takýchto rozmerov pustí. Rozhodol sa, že ho odloží a namiesto neho sa venoval komiksovke Batman Begins (2005).
Pľac a prostredie
Napriek počítačmi dotvorenými špeciálnymi efektami je väčšina miest, kde sa film odohráva, založených na reálnej báze alebo nimi aj skutočne boli. Napríklad snová sekvencia, kde Cobb viedol Ariadne prvýkrát ulicami Paríža či vyvrcholenie odohrávajúce sa v snehovom svete. Prevažne sa natáčalo v Los Angeles, ale štáb zašiel až do spomínaného Francúzska, ale aj Anglicka, Japonska, Maroka či Kanady. Napríklad úvodná scéna na pláži sa nakrúcala na losangelskom poloostrove Palos Verdes napriek tomu, že film je v ďalších minútach zasadený v budove s japonským interiérom a postavami. Ako sme už spomínali, inšpirácia od reálneho objektu fungovala aj tu a budova čerpala dizajn z hradu Nijo v Japonsku. Scény z interiéru sa ďalej nakrúcali v štúdiu v LA.
Pláž bola neskôr použitá ešte jeden raz, a to pri poslednom snovom leveli zvanom Limbo City, ktoré so svojím vzhľadom pripomínalo postapokalyptickú snímku. Rozpadajúce sa mrakodrapy boli, samozrejme, 3D modely. Tu išlo o špičkovú prácu VFX tímu v štúdiu Double Negative, ktoré má na konte veľkofilmy typu Interstellar, Potterovky, ale aj komiskovky ako Man of Steel. Vráťme sa ale k samotnému nakrúcaniu. Medzi ďalšie miesta, ktoré v snímke vidíte a nie sú len digitálnymi konštrukciami, sú Henry Ford Bridge, Fortress Mountain v Kanade alebo ďalší most nesúci meno Pont de Passy. Môžete teda vidieť, že Nolan skutočne využíva čo najviac reálnych elementov.
Pozrime sa bližšie na niektoré konkrétne scény, ktoré s otázkou, ako ich natočiť, dali tvorcom riadne zabrať. Iste ich poznáte, ťažko sa na ne zabúda.
Explózie v tejto pasáži boli skutočné a Nolan ich chcel mať odlišné od klasických hollywoodskych výbuchov, aké vidíte v každom filme. Tu ich za pomoci vodíka odpálil ihneď za hercami. Je iné, ako keď za vami niečo znenazdania vybuchne, ako keby ste mali danú reakciu zahrať pred zeleným plátnom. Použitá bola aj Phantom camera, ktorá dokáže zachytiť zopár tisíc snímok za jedinú sekundu. Krásne slowmotion zábery explóziam dodávajú nový rozmer.
#1
Vlak v centre mesta
Len si predstavte situáciu, kedy sa prechádzate po chodníku v New Yorku alebo riadite auto a v okamihu sa pred vami objaví rútiaci sa vlak ako v Inception. V tejto pasáži Cobbov tím naháňala skupinka ozbrojených ľudí, ktorá bránila informácie v Robertovej hlave a aby toho nebolo málo, mesto postihoval poriadny dážď. Ten bol vytvorený pomocou vodných kanónov na vrchu budov. Prichádzajúci vlak bol zostrojený model, ktorý sa pohyboval na klasických kolesách.
#2
Hotel
Bývalé letisko Cardington v Anglicku Chrisovi poskytlo obrovský hangár, kde si mohol zostrojiť všetko potrebné na natáčanie. Na tomto mieste si dal vystavať výťahovú šachtu, hotelovú izbu, ale predovšetkým otáčajúcu sa chodbu, čím vo filme docielil efekt blížiaci sa nulovej gravitácii. Herci tu hlavne pri náročnejších záberoch odviedli skvelú prácu a museli sa naučiť a nacvičiť si pohyby (bez kaskadérov). Pri nulovej gravitácií, kde napríklad Joseph Gordon-Levitt levituje nad zemou, visel na lankách, ktoré boli neskôr vyretušované. Scény boli neskôr zostrihané a dofarbené. Toto je skutočne to, čo film robí naozaj filmom.
#3
Pevnosť v horách
Kto by to bol povedal, že aj v tomto smere ide o reálny model (áno, aj Potterovky to mali podobne s Rockfortom). Scény, kde sa tím približuje v pevnosti alebo tie akčnejšieho charakteru so skútrami a vozidlami sa nakrúcali v kanadských horách, ktoré sme spomenuli vyššie. V roku 1988 sa toto stredisko preslávilo zimnými olympijskými hrami v blízkom meste Calgary. Chris potreboval veľa kaskadérov pozostávajúcich najmä z freestyleových lyžiarov. Zaujímavosťou je, že dva dni pred natáčaním v jeseni nesnežilo a keď sa začalo nakrúcať, nevedelo prestať. Filmársky tím si teda prešiel od horúcich dní v Amerike až do chladných zasnežených hôr.
Okrem mrazivého prostredia sme v snímke videli aj ozrutnú budovu stráženú ozbrojenými ľuďmi, v skutočnosti omnoho menšiu. Táto malá stavba slúžila predovšetkým na sekvencie s výbuchmi.
VFX
Scény ako ohýbajúci sa Paríž či objekty, ktoré postavy vytvárali prakticky z ničoho, boli kombináciou reálne nakrútených scén dorobených digitálnymi animáciami. Pre VFX tím bolo výzvou držať sa rovnováhy medzi realitou a snami. Použité boli najmä efekty, ktoré prekračujú fyzikálne zákony, avšak na prvý pohľad nevyzerajú príliš prehnane. Paul Franklin, vedúci oddelenia pre efekty pre portál wired.com povedal, že najväčším orieškom bolo Limbo City postupne upravované počas produkcie. Mesto je masívnou archiktektúrou akú vidíme pri prechádzke mestom dennodenne, ale malo mať prírodný výzor, teda niečo zostarnuté, na čom sa podpísali prírodné elementy. Predstaviť si to môže byť spočiatku celkom ľahké, avšak nadizajnovať nápad je už o čosi zložitejšie. Tím sa s tým trápil veľmi dlho a Franklin sa vyjadril, že medzi prvotnými výsledkami dostali niečo, čo vyzeralo ako starý zmrznutý Gotham s tečúcou vodou všade navôkol.
Celkovo 500 záberov bolo treba po pridaní efektov vyrenderovať (pre porovnanie Batman Begins sa držal čísla 620 a dnešné veľkofilmy sa pohybujú v rozpätí 1500 - 2000). Ako už bolo povedané, tu sa tvorcovia držali blízko reality a počítačové triky sa používali hlavne na zdokonalenie scén. Zelené plátno sa taktiež používalo, avšak nie vo veľkom.
Nedávno sme sa pri Revenantovi pozreli do zákulisia a dozvedeli niečo o živote indiánov. Inception má taktiež vlastný dokument na štýl film o filme, kde sa môžete pozrieť bližšie na prácu desiatok, ba až stoviek ľudí. Nahliadnuť za kameru je pomerne zaujímavé a ak máte snímku pozretú, určite vás pár vecí fascinuje. Videá ponúkajú rozhovory, zaujímavosti, ale aj nepoužité scény z filmu a iné bonusy.
Hudba
Nolan a Hans Zimmer sú spolu excellentné duo, o tom žiadna. Inception bola ich tretia vzájomná spolupráca po Batman Begins (2005) a Dark Knightovi (2008). Zimmer považuje soundtrack k tejto snímke za prevažne elektronický a samotný Nolan ho poprosil, aby na ňom pracoval ešte počas nakrúcania snímky. Hans s tímom by nedosiahol taký úspech nebyť Johnnyho Marra, bývalého člena rockovej kapely The Smiths, ktorý mu pomohol s gitarou. Spolu pracovali na nahrávaní štyri dni a chvíľu nato Zimmer dokončil svoje dielo.
Niet divu, že Inception je držiteľom štyroch Oscarov a získalo veľa nominácií a cien aj na festivaloch. Vo filmovom priemysle sa dá považovať za remeselnú (takmer) dokonalosť a treba uznať, že Nolan nás zakaždým má čím prekvapiť. Na samotný záver vám ponúkame ešte pár zaujímavostí a fotiek z nakrúcania.
- Scéna v Paríži, kde je Cobb a Ariadne v sne a objekty naokolo nich vybuchujú a trhajú sa na malé kúsky, bola kvôli nespokojnosti Parížanov presunutá do Tokia, kde sa natáčala pri malej pekárni.
- Christopher Nolan obdržal za film 76 miliónov dolárov a DiCaprio okolo 59 miliónov.
- Začiatočné písmená hlavných postáv (Dom, Robert, Eames, Arthur/Adrianne, Mal, Saito) dávajú dokopy slovo dreams
- Na scénu na začiatku filmu, kde sa na Cobba leje zo všetkých strán voda, bolo použitých až 750 000 litrov.
- Chris sa inšpiroval Bondovkami, ale aj skúsenosťami s vlastnými snami.