Spravodajský portál pre modernú generáciu, ktorá sa zaujíma o aktuálne dianie.
Zaujíma ťa aktuálne dianie? Správy z domova aj zo sveta nájdeš na spravodajskom webe. Čítaj reportáže, rozhovory aj komentáre z rôznych oblastí. Sleduj Refresher News, ak chceš byť v obraze.
Kliknutím na tlačidlo ťa presmerujeme na news.refresher.sk
19. októbra 2014, 18:59
Čas čítania 0:00
Martin Mičuda

Na Slovensku máme najúspornejší automobil sveta, prvý Volkswagen XL1!

TECH VOLKSWAGEN
Uložiť Uložené

Vďaka našej fejsbukovej stránke s exkluzívnymi automobilmi zo slovenských a českých ciest spoznávame ďalší klenot z našich končín.

Po mimoriadne exkluzívnom Porsche 918 Spyder, ktoré už dlhšiu dobu brázdi cesty nášho hlavného mesta, sme i tentokrát vďaka našej fejsbukovej stránke spoznali ďalší automobilový klenot z našich ciest. Nejde síce o najmodernejší hyperšport či luxusný automobil, no do portfólia stránky, teda medzi exkluzívne automobily, tento exemplár rozhodne patrí. Ide o mimoriadne exotický a raritný Volkswagen XL1, ktorý je tým najúspornejším sériovo vyrábaným automobilom sveta!

Prednedávnom mi na stránku prišla fotografia bielej XL1-ky, zachytenej naším fanúšikom v Parndorfe, jednalo sa však o nemecký exemplár, ktorý bol síce neskôr videný aj v okolí Bratislavy, jeho majiteľom však nebol Slovák. Vďaka nášmu ďalšiemu fanúšikovi Martinovi sme však najnovšie svedkami ďalšieho exempláru, ktorý už tentokrát pochádza priamo zo Slovenska, konkrétne z Banskej Bystrice. V tomto prípade ide o žiarivú a prenikavú oranžovú farbu exteriéru, ktorá robí z tohto len 795 kilogramov vážiaceho exota ešte neprehliadnutejší skvost. Ide o prvý a s najväčšoou pravdepodobnosťou zatiaľ jediný exemplár svojho druhu u nás. O tom, že hovoríme o naozaj raritnom a exkluzívnom vozidle nielen u nás, svedčí najmä fakt, že vyrobených bude celkovo len 250 kusov, pričom jeho cenové relácie začínajú na čiastke od necelých 115-tisíc €. Čo za tieto peniaze vlastne dostanete a prečo je XL1-ka taka netradičná a zaujímavá?

Na Slovensku máme najúspornejší automobil sveta, prvý Volkswagen XL1!

V prvom rade je to naozaj nevídaný a netypický vzhľad, ktorý bol doteraz doménou vozidiel prevažne len vo filmoch, zväčša tých typu sci-fi. Pod spomínanú, naozaj nízku hmotnosť, sa podpísal najmä fakt, že vozidlo z rozsiahlej časti pozostáva z karbónu. Na šírku má XL1-ka 1666, na dĺžku 3889 a na výšku len 1153 milimetrov. Tieto údaje sa postarali najmä na rekordne nízky aerodynamický súčiniteľ odporu cx = 0.189. Tým najhlavnejším je však jeho srdce, teda motorové ústrojenstvo. To tvorí maličký dvojvalec TDI s výkonom 35 kW / 48 koní a elektromotor s výkonom 20 kW / 27 koní. Na prenos sily slúži 7-stupňová automatická prevodovka DSG. XL1 tak spadá pod tradičné hybridné automobily, narozdiel od nich ponúka pomerne nízky výkon, ktorý však v kombinácií s nízkou hmotnosťou a perfektnou aerodynamikou zabezpečuje pomerne zaujímavú agilnosť a dynamiku pri bezkonkurenčne nízkych prevádzkových nákladoch.

Futuristický Volkswagen totižto dokáže zrýchliť z 0-100 km/h za 12,7 sekundy a ponúka skutočnú kombinovanú spotrebu len 0,9 l/100 km! Okrem toho, XL1-ka dokáže jazdiť v kombinovanom režime, ale i ako čistý elektromobil. V druhom spomenutom režime dokáže čisto na elektrický pohon prejsť približne 50 km, pričom jeho lithium-iónové batérie je možné dobiť priamo zo zásuvky. Navyše automobilka prehlasuje, že pri stálej jazde v rýchlosti 100 km/h stačí tomuto hybridu výkon len necelých 10 koní! Ekológovia si prídu na svoje tiež, keďže tento malinký "folksvageník" produkuje len 21 g/km CO2.

Z autentických fotografií je očividné, že XL1-ka je naozaj drobec, čo potvrdzuje najmä pohľad na zadné partie, kde značka pôsobí naozaj "megalomansky". Netradičné je i riešenie zadného blatníka, kde nájdeme súvislý a plynulo prechádzajúci kryt, schovávajúci zadné kolesá, pochopiteľne kvôli lepšej aerodynamike. Interiér je dvojmiestny, vodič a spolujazdec sedia pomerne blízko seba, pričom pred sebou majú elegantne tvarovanú, horizontálne členenú prístrojovú dosku. Dvojica pomerne rozmerných dverí sa otvára smerom dohora a ako ste si mohli všimnúť, po stranách vozidla chýbajú spätné zrkadlá. Tie nahradili kamery, ktoré premietajú obraz na obrazovkách vo dverách z vnútornej strany. 

Zaujímavosťou je fakt, že nedávno bola táto oranžová XL1-ka videná aj so zvolenskými značkami (fotografie nižšie), najnovšie sa však exemplár ukázal s inými, prenosnými značkami v Banskej Bystrici. Otázkou je, či ide o zhodný exemplár, no najmä vďaka netradičnej farbe (pravdepodobne fólia) by som dal ruku do ohňa, že sa pozeráme na ten istý automobil. Všetky doteraz predané XL1-ky sú lakované buď do bielej alebo striebornej farby, preto je naozaj malá pravdepodobnosť, že by sa u nás ukázali hneď dva jedince v tejto netradičnej farbe. Každopádne, ide o mimoriadne exkluzívny automobil, ktorých u nás veľa určite nebude, tipujem maximálne pár (číslom 2) kusov.

Na Slovensku máme najúspornejší automobil sveta, prvý Volkswagen XL1!

Na Slovensku máme najúspornejší automobil sveta, prvý Volkswagen XL1!

Na Slovensku máme najúspornejší automobil sveta, prvý Volkswagen XL1!

Na Slovensku máme najúspornejší automobil sveta, prvý Volkswagen XL1!

Na Slovensku máme najúspornejší automobil sveta, prvý Volkswagen XL1!
Domov
Zdieľať
Diskusia