Vďaka našej fejsbukovej stránke s exkluzívnymi automobilmi zo slovenských a českých ciest spoznávame ďalší klenot z našich končín.
Po mimoriadne exkluzívnom Porsche 918 Spyder, ktoré už dlhšiu dobu brázdi cesty nášho hlavného mesta, sme i tentokrát vďaka našej fejsbukovej stránke spoznali ďalší automobilový klenot z našich ciest. Nejde síce o najmodernejší hyperšport či luxusný automobil, no do portfólia stránky, teda medzi exkluzívne automobily, tento exemplár rozhodne patrí. Ide o mimoriadne exotický a raritný Volkswagen XL1, ktorý je tým najúspornejším sériovo vyrábaným automobilom sveta!
Prednedávnom mi na stránku prišla fotografia bielej XL1-ky, zachytenej naším fanúšikom v Parndorfe, jednalo sa však o nemecký exemplár, ktorý bol síce neskôr videný aj v okolí Bratislavy, jeho majiteľom však nebol Slovák. Vďaka nášmu ďalšiemu fanúšikovi Martinovi sme však najnovšie svedkami ďalšieho exempláru, ktorý už tentokrát pochádza priamo zo Slovenska, konkrétne z Banskej Bystrice. V tomto prípade ide o žiarivú a prenikavú oranžovú farbu exteriéru, ktorá robí z tohto len 795 kilogramov vážiaceho exota ešte neprehliadnutejší skvost. Ide o prvý a s najväčšoou pravdepodobnosťou zatiaľ jediný exemplár svojho druhu u nás. O tom, že hovoríme o naozaj raritnom a exkluzívnom vozidle nielen u nás, svedčí najmä fakt, že vyrobených bude celkovo len 250 kusov, pričom jeho cenové relácie začínajú na čiastke od necelých 115-tisíc €. Čo za tieto peniaze vlastne dostanete a prečo je XL1-ka taka netradičná a zaujímavá?
V prvom rade je to naozaj nevídaný a netypický vzhľad, ktorý bol doteraz doménou vozidiel prevažne len vo filmoch, zväčša tých typu sci-fi. Pod spomínanú, naozaj nízku hmotnosť, sa podpísal najmä fakt, že vozidlo z rozsiahlej časti pozostáva z karbónu. Na šírku má XL1-ka 1666, na dĺžku 3889 a na výšku len 1153 milimetrov. Tieto údaje sa postarali najmä na rekordne nízky aerodynamický súčiniteľ odporu cx = 0.189. Tým najhlavnejším je však jeho srdce, teda motorové ústrojenstvo. To tvorí maličký dvojvalec TDI s výkonom 35 kW / 48 koní a elektromotor s výkonom 20 kW / 27 koní. Na prenos sily slúži 7-stupňová automatická prevodovka DSG. XL1 tak spadá pod tradičné hybridné automobily, narozdiel od nich ponúka pomerne nízky výkon, ktorý však v kombinácií s nízkou hmotnosťou a perfektnou aerodynamikou zabezpečuje pomerne zaujímavú agilnosť a dynamiku pri bezkonkurenčne nízkych prevádzkových nákladoch.
Futuristický Volkswagen totižto dokáže zrýchliť z 0-100 km/h za 12,7 sekundy a ponúka skutočnú kombinovanú spotrebu len 0,9 l/100 km! Okrem toho, XL1-ka dokáže jazdiť v kombinovanom režime, ale i ako čistý elektromobil. V druhom spomenutom režime dokáže čisto na elektrický pohon prejsť približne 50 km, pričom jeho lithium-iónové batérie je možné dobiť priamo zo zásuvky. Navyše automobilka prehlasuje, že pri stálej jazde v rýchlosti 100 km/h stačí tomuto hybridu výkon len necelých 10 koní! Ekológovia si prídu na svoje tiež, keďže tento malinký "folksvageník" produkuje len 21 g/km CO2.
Z autentických fotografií je očividné, že XL1-ka je naozaj drobec, čo potvrdzuje najmä pohľad na zadné partie, kde značka pôsobí naozaj "megalomansky". Netradičné je i riešenie zadného blatníka, kde nájdeme súvislý a plynulo prechádzajúci kryt, schovávajúci zadné kolesá, pochopiteľne kvôli lepšej aerodynamike. Interiér je dvojmiestny, vodič a spolujazdec sedia pomerne blízko seba, pričom pred sebou majú elegantne tvarovanú, horizontálne členenú prístrojovú dosku. Dvojica pomerne rozmerných dverí sa otvára smerom dohora a ako ste si mohli všimnúť, po stranách vozidla chýbajú spätné zrkadlá. Tie nahradili kamery, ktoré premietajú obraz na obrazovkách vo dverách z vnútornej strany.
Zaujímavosťou je fakt, že nedávno bola táto oranžová XL1-ka videná aj so zvolenskými značkami (fotografie nižšie), najnovšie sa však exemplár ukázal s inými, prenosnými značkami v Banskej Bystrici. Otázkou je, či ide o zhodný exemplár, no najmä vďaka netradičnej farbe (pravdepodobne fólia) by som dal ruku do ohňa, že sa pozeráme na ten istý automobil. Všetky doteraz predané XL1-ky sú lakované buď do bielej alebo striebornej farby, preto je naozaj malá pravdepodobnosť, že by sa u nás ukázali hneď dva jedince v tejto netradičnej farbe. Každopádne, ide o mimoriadne exkluzívny automobil, ktorých u nás veľa určite nebude, tipujem maximálne pár (číslom 2) kusov.