V rozhovore ti dopravný pilot prezradí viac o tom, aký má počasie vplyv na lietanie. Podrobnejšie sme sa pozreli aj na letecké incidenty, ktoré sa udiali v posledných mesiacoch.
O tom, že búrky vedia byť silné, sme sa presvedčili začiatkom júna, keď Slovensko zasiahli intenzívne lejaky. Na viacerých miestach silné krupobitie zničilo úrodu, intenzívne dažde zdvihli hladiny riek a v susednom Maďarsku ľudí dokonca vystrašilo aj tornádo.
Tento článok však nebude len o počasí, ale o tom, ako súvisí s letectvom. Čo spôsobujú výkyvy počasia, čo človeku hrozí, ak za oknami lietadla vyčíňa zúrivá búrka, a na čo dôležité by nikto nemal pred letom zabudnúť, nám porozprával pilot, kapitán Boeingu 737 Peter Hodúr.
V Refresheri ti každý deň prinášame zaujímavý content. Ak sa ti naša práca páči a chceš podporiť redakciu, staň sa aj ty členom klubu Refresher+. Získaš tak neobmedzený prístup k prémiovému obsahu a ďalším benefitom.
Výkyvy počasia sú častejšie a intenzívnejšie.
Odkedy sa venuješ lietaniu?
V letectve sa pohybujem od detstva a už na strednej škole som brigádoval v prácach súvisiacich s lietadlami. Za svoj život som prestriedal rôzne pozície. Lietal som napríklad na vrtuľníkoch, potom, samozrejme, aj na lietadlách, menších i väčších. Letectvu sa venujem asi od svojich 19 rokov.
Stretol si sa niekedy vo svojej práci so život ohrozujúcou situáciou v súvislosti so zlým počasím?
Áno, za ten čas, čo robím dopravného pilota, som už zažil rôzne situácie. Žiadna však nebola vyslovene nebezpečná alebo neriešiteľná. Najčastejšie nás pilotov negatívne ovplyvňuje počasie, ale pri dobrom plánovaní sa väčšine nepríjemných situácií dá predísť, alebo sa minimálne vieme na ne dobre pripraviť.
Pred niekoľkými dňami Slovensko zasiahla vlna silných búrok. Máš pocit, že sú výkyvy počasia v súčasnosti väčšie?
Povedal by som, že zmena počasia je badateľná a sú častejšie a intenzívnejšie výkyvy počasia. Je to logické, lebo s otepľovaním rastie energia v atmosfére, ktorá sa následne niekde musí vybúriť. Preto sú výkyvy aj častejšie v lete.
Ak sa búrkam vyhnúť nedá, snažíme sa preletieť ich okrajom.
Viac energie teda znamená, že sú silnejšie búrky?
Áno. Viac energie znamená viac oblakov aj silnejší vietor. Prirovnal by som to k tomu, keď prikúriš pod hrncom s vriacou vodou. Voda vtedy začne vrieť intenzívnejšie.
Môžu takéto zmeny počasia negatívne ovplyvniť cestovanie lietadlom?
Čo sa dozvieš po odomknutí?
- Čo sa stane, ak piloti nevedia obletieť búrku.
- Čo si Peter myslí o lete spoločnosti Austrian Airlines, keď lietadlo zničili krúpy.
- Čo najhoršie sa môže stať, ak lietadlo vletí do búrky.
- Na čo dbá Peter počas letov.