1. mája 2024 o 17:33
Radka Klučárová

Prečo je niekto pravák a niekto ľavák? Vedci majú vysvetlenie, môže za to naša komplikovaná genetika

ZAUJÍMAVOSTI SPRÁVY ZO SVETA VEDA A VÝSKUM

Praváci predstavujú až 90 % celej populácie. Naproti tomu iba 10 % ľudí má dominantnú ruku ľavú. Vedci odhalili, prečo je to tak.

U väčšiny populácie je pravá ruka dominantnejšia. Približne 10 % ľudí však lepšie ovláda ľavú ruku. Holandskí vedci v štúdii publikovanej v magazíne Nature odhalili podrobnejšie súvislosti a do tejto témy priniesli viac svetla, informuje BBC.

Praváci predstavujú až 90 % celej populácie. Naproti tomu iba 10 % ľudí má dominantnú ruku ľavú. Vedci vďaka ultrazvuku zistili, že predpoklad na pravorukosť alebo ľavorukosť vedia odhadnúť už v maternici.

Vedec Clyde Francks z Inštitútu Maxa Plancka pre psycholingvistiku v Holandsku hovorí, že „v ľudskom genóme je zakódovaná akási silná tendencia k pravorukosti, ale nie je to úplne dané“.

Môže za to zriedkavý variant špecifického génu

„Rozhodnutie“ o tom, ktorá ruka bude dominantnejšia, sa podľa predpokladov vedcov deje celkom náhodne, a to už v ranom období vývinu embrya. Výrazne vyššia pravdepodobnosť ľavorukosti je u jedincov so zriedkavým variantom špecifického génu.

Štúdia sa opiera o súvislosť medzi zriedkavými variantmi génov a ľavorukosťou a zároveň poukazuje na zložitosť ľudskej genetiky a vývoja mozgu.

„Pozreli sme sa na približne 350-tisíc ľudí a hľadali sme tieto zriedkavé genetické variácie, ktoré sú súvisia s tým, že je človek ľavák. Našli sme konkrétny gén – nazýva sa TUBB4B –, v ktorom sa zriedkavé rušivé genetické varianty vyskytujú častejšie u ľavákov ako u pravákov,“ priblížil Clyde Francks.

Anketa:
Si pravák alebo ľavák?
Pravák.
Ľavák.
Pravák.
39 %
105 Hlasov
Ľavák.
61 %
161 Hlasov

„A to naznačuje, že gén TUBB4B kóduje proteín, ktorý sa podieľa na asymetrickom vývoji mozgu, teda na tom, ako sa ľavá a pravá strana mozgu vyvíjajú trochu inak,“ spresnil.

Rušivé genetické varianty má menej ako jedno percento ľudí na svete, avšak je  2,7-krát pravdepodobnejšie, že sa vyskytnú u ľavákov ako u pravákov. Aj v dnešnej dobe existuje množstvo ľudí, ktorí dominanciu ľavej ruky potláčajú. Dôvodom je nátlak v detstve, ktorý na deti vyvíja rodina alebo školský systém.

deti, píšu, kreslia