Dacia odhalila nový Duster, s ktorým chce zaznamenať ešte väčší úspech než doteraz.
V závere novembra nám značka Dacia konečne odkryla plachtu z úplne novej, v poradí 3. generácie svojho SUV. Model Duster možno označiť za mimoriadne obľúbený model, pod čo sa podpísali nielen výborné schopnosti v teréne, no najmä veľmi nízka cena a vysoká pridaná hodnota. S obdobným receptom Dacia vyvíjala aj nástupcu, ktorý chce zaujať aj atraktívne navrhnutými tvarmi karosérie, ktorá navyše prichádza s citeľne robustnejším dizajnom. Nový Duster si prevzal väčšinu estetických riešení z konceptu Bigster.
Ten nám automobilka ukázala pred pár rokmi. Úzka predná maska v spojitosti s výraznými plastovými plochami a členením karosérie nadobúda dynamickejší dojem, je teda zrejmé, že rumunský výrobca spadajúci pod Renault chce po novom osloviť aj podstatne príťažlivejšími tvarmi. Novinka si však naďalej chce zachovať aj svoje veľmi dobré schopnosti v teréne, ostatne, svetlá výška pri verzii s pohonom 4×4 je 217 milimetrov.
Platí to aj pre interiér, ktorého palubná doska dostala značne modernejší look. Jej centrom je 10,1" dotykový displej, zatiaľ čo za príplatok sa obrazovka nachádza aj priamo pred vodičom, keďže v ponuke pre vyššie výbavy sú 7" digitálne budíky. Vnútrajšok dostal okrem atraktívnejšieho dizajnu a modernejších technológií aj viac štýlových elementov – medené doplnky v tvare písmena Y, nápis Duster pred spolujazdcom či dvojfarebné čalúnenie. Novinkou je aj malý volič automatickej prevodovky, ktorý nahrádza doterajšiu mechanickú páku. Batožinový priestor ponúka 472 litrov, pričom rovnako ako v prípade exteriéru, aj vnútri sú použité materiály, ktoré vznikli z 20 % recyklovaného plastu.
Medzigeneračne došlo aj k úplnej výmene podvozkovej architektúry, teda Duster stojí na novej platforme CMF-B. Aj v prípade Dacie evidujeme masívnejšiu elektrifikáciu, o čom svedčia až dva hybridné systémy – mild-hybrid TCe 130 v konfigurácii 4×2 aj 4×4, zatiaľ čo vrcholom ponuky je Hybrid 140 s elektromotorom a štartér-generátorom. V prvom prípade sa o sprevodovanie stará 6-stupňový manuál, v druhom prípade špeciálna elektrifikovaná prevodovka, ktorá má štyri prevodové stupne pre motor a ďalšie dva pre elektromotor.
- Eco-G 100 – 1.0 R3, 74 kW/100 koní
- TCe 130 – 1.2 R3, 96 kW/130 koní
- Hybrid 140 – 1.6 R4 + 2 el., 103 kW/140 koní
Tretí motorický variant zastupuje LPG vyhotovenie, s ktorým je Dacia vskutku unikátom na trhu. Priamo z fabriky totiž ponúka dvojpalivovú verziu ECO-G, ktorá je vybavená 50-litrovou nádržou na benzín a 50-litrovou nádržou na LPG. Celkový dojazd tak má atakovať až 1 300 kilometrov. Dacia je pritom s LPG technológiou veľmi úspešná, keďže doteraz až 34 % objednávok tvoril Duster s týmto typom pohonu. Naopak, naftová verzia dCi z ponuky úplne zmizla. Cenové relácie zatiaľ zverejnené neboli, stále by však malo ísť o základnú cenu pod 20-tisíc €.