Spravodajský portál pre modernú generáciu, ktorá sa zaujíma o aktuálne dianie.
Zaujíma ťa aktuálne dianie? Správy z domova aj zo sveta nájdeš na spravodajskom webe. Čítaj reportáže, rozhovory aj komentáre z rôznych oblastí. Sleduj Refresher News, ak chceš byť v obraze.
Kliknutím na tlačidlo ťa presmerujeme na news.refresher.sk
24. mája 2023 o 19:30
Čas čítania 2:35
Martin Mičuda

Ôsma generácia BMW radu 5 je na svete. Má dynamickejšie línie, elektrickú verziu a zmeniť pruh vie pohybom očí vodiča

TECH AUTOMOBILOVÉ NOVINKY BMW ELEKTROMOBILY
Uložiť Uložené

V úvode predaja bude nový rad 5 k dispozícii výhradne s 2-litrovými štvorvalcami alebo ako elektrický derivát i5 v dvoch výkonnostných verziách.

BMW odhalilo svoju najväčšiu novinku tohto roka – úplne nový rad 5, ktorý nám ukázali aj v čisto elektrickom vyhotovení i5. Novinka je opäť medzigeneračne väčšia, na dĺžku má 8. generácia až o 97 mm viac, takže presahuje magickú 5-metrovú hranicu (5 060 mm). Rázvor náprav má 2 995 milimetrov, čo je rekord v triede, z ktorého majú profitovať najmä cestujúci vzadu. Z vizuálnej stránky kombinuje estetické prvky menšieho radu 3 a väčšieho radu 7.

Odporúčané
Z nového X6 M Competition nám padla sánka. 625-koňové BMW popiera fyzikálne zákony Z nového X6 M Competition nám padla sánka. 625-koňové BMW popiera fyzikálne zákony 10. apríla 2021 o 9:30

Biznis sedan nabral viac dynamické línie, o čom svedčí väčšia predná maska, užšie predné aj zadné svetlá či ostrejšie a prísnejšie tvary. Na oboch koncoch sú pochopiteľné full-LED svetlomety, za príplatok s adaptívnou Matrix-LED technológiou. Vo voliteľnej výbave sú osvetlené ľadvinky Iconic Glow. Práve maska je jedinou zásadnou optickou odlišnosťou konvenčného radu 5 a elektrického i5.

Novinkou je nielen špecifický svetelný podpis, ale aj zapustené kľučky a inak lomená línia v oblasti okien zadných dverí. Exteriéru dominujú výrazné čierne lesklé plochy, ktoré zoštíhľujú veľkú karosériu. Kolesá môžu mať až 21".

BMW, rad 5, i5,BMW, rad 5, i5,BMW, rad 5, i5,BMW, rad 5, i5,
Zobraziť galériu
(9)

Rad 5 sa inšpiroval novou vlajkovou loďou značky – centrom palubnej dosky je štandardne veľký klenutý displej, ktorý združuje 12,3" digitálne budíky a 14,9" displej multimediálneho prostredia iDrive 8.5. Z kokpitu sa tak vytratila väčšina fyzických ovládacích prvkov. Stredový tunel prichádza o fyzickú páku prevodovky, ktorú nahrádza malý volič shift-by-wire.

Odporúčané
Je nové GLE lepšie ako X5? Aj to sme zisťovali pri teste vyše 100-tisícového Mercedesu Je nové GLE lepšie ako X5? Aj to sme zisťovali pri teste vyše 100-tisícového Mercedesu 11. januára 2020 o 13:48

Cez celú palubnú dosku sa tiahne výrazný pás interaktívneho náladového osvetlenia. Úplne nový je nielen volant, ale aj značne modernejšie sedadlá. Batožinový priestor má 490 litrov. Samozrejmosťou je plejáda nových asistenčných systémov, ktoré majú vodičovi uľahčiť vedenie vozidla. V USA, Kanade a na vybraných úsekoch na nemeckej diaľnici je možné pri rýchlosti 130 km/h zložiť ruky z volantu, pretože diaľničný asistent odbremení vodiča od riadenia vozidla. 

BMW upriamuje pozornosť aj na nový aktívny asistent zmeny jazdného pruhu, ktorý je možné ovládať očami – pokiaľ si to vyžaduje situácia, systém navrhne vodičovi možnosť zmeny jazdného pruhu na diaľnici, a keď vodič tento úkon potvrdí pohľadom do príslušného vonkajšieho spätného zrkadla, asistent zmení pruh.

BMW, rad 5, i5,BMW, rad 5, i5,BMW, rad 5, i5,BMW, rad 5, i5,
Zobraziť galériu
(9)

V úvode predaja bude nový rad 5 k dispozícii výhradne s 2-litrovými štvorvalcami (520i a 520d) alebo ako elektrický derivát i5 v dvoch výkonnostných verziách. Budúci rok sa paleta motorizácií rozšíri o dva plug-in hybridy, ktoré majú 19,4 kWh akumulátor a elektromotor s výkonom 135 kW a 250 Nm. V slabšom vyhotovení 530e je elektrická sústava spojená so štvorvalcom (el. dojazd 87 – 101 km), zatiaľ čo pri silnejšom M550e xDrive ide o šesťvalec (el. dojazd 79 – 90 km). Žiaľ, v oboch prípadoch vstavaná batéria podporuje len 7,4 kW nabíjanie, takže nabíjanie bude trvať minimálne 3 hodiny.

Odporúčané
Vyskúšali sme 422-koňový Touareg V8 a nestačili sme sa čudovať. Toto je terénne monštrum! Vyskúšali sme 422-koňový Touareg V8 a nestačili sme sa čudovať. Toto je terénne monštrum! 22. marca 2020 o 16:56

V USA bude 5-ka k dispozícii aj vo verziách 530i (xDrive) a 540i xDrive, v Európe si tak šesťvalec bude možné zadovážiť len ako plug-in hybrid. BMW však informuje, že budúci rok chystá predstaviť nový naftový šesťvalec, dá sa teda predpokladať, že skôr či neskôr prídu aj tradičné vyhotovenia 530d a 540d. Aktuálna európska ponuka je však nasledujúca:

  • 520i – 2.0 R4, 153 kW/208 k a 330 Nm, 0 – 100 km/h za 7,5 s
  • 520d (xDrive) – 2.0 R4, 145 kW/197 k a 400 Nm, 0 – 100 km/h za 7,3 s
  • 530e – 2.0 R4 + el., 220 kW/229 k a 450 Nm, 0 – 100 km/h za 6,4 s
  • M550e xDrive – 3.0 R6 + el., 360 kW/490 k a 700 Nm, 0 – 100 km/h za 4,3 s
  • i5 eDrive40 – el., 250 kW/340 k a 430 Nm, dojazd 477 – 582 km
  • i5 M60 xDrive – dva el., 442 kW/601 k a 820 Nm, dojazd 455 – 516 km

Čisto elektrické verzie majú akumulátor s využiteľnou kapacitou 81,2 kWh, systém pritom podporuje 22 kW AC nabíjanie a až 205 kW DC nabíjanie. Okrem štandardného podvozka má zákazník možnosť siahnuť po adaptívnych tlmičoch Professional, zníženom športovom M podvozku o 8 milimetrov alebo adaptívnom M podvozku s aktívnymi stabilizátormi. V ponuke nechýba ani riadená zadná náprava, vychýlenie zadných kolies je v rozsahu 2,5 stupňa. Na záver dodajme, že BMW opäť vyzdvihuje ideálne rozloženie hmotnosti medzi nápravami 50 : 50.

BMW, rad 5, i5,BMW, rad 5, i5,BMW, rad 5, i5,BMW, rad 5, i5,
Zobraziť galériu
(8)
Domov
Zdieľať
Diskusia