Vodíkové BMW sa bude od jari 2023 vo vybraných regiónoch používať na predstavenie lokálnej bezuhlíkovej mobility.
BMW už o svojom modeli X5 s vodíkovým pohonom hovorí roky, ostatne koncept s názvom iHydrogen NEXT automobilka predstavila už v roku 2019. Dnes už nie je tajomstvom, že s danou technológiou chystá BMW predstaviť svoj prvý, čisto vodíkový model už v roku 2025. Ešte predtým sa však na cesty vyberie práve špeciálna X5-ka, a to ako iX5 Hydrogen. Práve v závere roka totiž po predošlých avízach mníchovský výrobca spúšťa výrobu malej série.
Vôbec prvé vozidlo Sports Activity Vehicle (SAV) s technológiou vodíkových palivových článkov už vo fáze vývoja ukončilo intenzívny program testovania v náročných podmienkach a od jari 2023 sa bude vo vybraných regiónoch používať na predstavenie lokálnej bezuhlíkovej mobility. Hoci má BMW už teraz hneď niekoľko čisto elektrických vozidiel v ponuke a množstvo plug-in hybridov, očividne sa teda nesústreďuje len na jednu alternatívnu cestu.
Kompetentní totiž tvrdia, že význam vodíka pre individuálnu mobilitu bude výrazne narastať, a preto považujú kombináciu systémov elektrického pohonu z batérií a palivových článkov z dlhodobého hľadiska za rozumný prístup. Palivové články navyše nepotrebujú žiadne kritické suroviny ako kobalt, lítium alebo nikel. Vodíková X5-ka sa pritom od bežnej verzie opticky nijako nelíši, prítomnosť palivových článkov totiž prezradí len hŕstka modrých detailov.
Malá séria modelu BMW iX5 Hydrogen sa vyrába vo výskumnom a inovačnom centre v Mníchove. Ide o akýsi medzistupeň medzi vývojom a sériovou výrobou, kde sa prvýkrát vyrába každý nový model značky. V prípade modelu BMW iX5 Hydrogen sa špecialisti na vodíkovú technológiu, vývoj vozidiel a počiatočnú montáž nových modelov intenzívne zameriavajú na integráciu špičkovej technológie pohonu a skladovania energie.
V karosárni pilotného závodu dostanú novú podlahovú skupinu, ktorá umožňuje umiestniť dve vodíkové nádrže – do stredového tunela a pod zadné sedadlá. Špeciálne pre tento model boli vyvinuté aj elektrické systémy s napätím 12 V a 400 V, vysokovýkonná batéria, elektromotor a palivový článok. Samotný elektromotor je na zadnej náprave, pričom spolu s vysokovýkonnou batériou je produktom súčasnej piatej generácie technológie BMW eDrive.
Systémy palivových článkov umiestnené pod kapotou modelu BMW iX5 Hydrogen sa od augusta tohto roku vyrábajú vo vlastnom špecializovanom centre automobilky BMW pre vodík v Garchingu. Maximálny výkon celej sústavy je na úrovni 275 kW/374 koní. Množstvo komponentov sa pritom vyrába pomocou 3D tlače.