Spoločnosť nemyslela reklamu úplne vážne. 20-ročný mladý muž sa však rozhodol nazbierať milióny bodov, aby od nich vymámil stíhačku.
Čo vám ja môžem sľúbiť, to vám nemôže nikto dať. Týmto heslom sa zrejme v 90. rokoch riadila spoločnosť PepsiCo založená v USA, ktorá v reklame ponúkala zákazníkom možnosť vyhrať tričko, okuliare, ale aj stíhačku Harrier. Na to však bolo treba získať 7 miliónov súťažných bodov, pričom jedna plechovka nápoja bola ohodnotená 15 bodmi.
Aj keď sa to zdalo nemožné, systém mal v sebe dieru, ktorú si všimol 20-ročný študent John Leonard. Keď sa mu naozaj podarilo vyzbierať dostatočný počet bodov, nadnárodná spoločnosť výhercovi odmietla hlavnú cenu odovzdať. Leonardovi tvrdili, že išlo iba o vtip. Ambiciózny mladík však v tejto veci rozhodne nemal žiaden zmysel pre humor, pretože do svojej snahy investoval veľký balík peňazí. Prípad nakoniec skončil na súde.
Reklama, ktorá všetko odštartovala
190 plechoviek každý deň
Keby sa Američan pokúsil vypiť plechovky za 7 miliónov bodov, trvalo by mu to príliš dlho. Podľa prepočtov by musel piť (alebo len kupovať) ďalších 100 rokov 190 plechoviek denne. To predsa nedávalo zmysel. John Leonard však nakoniec prišiel na to, že sa body dali nakúpiť aj za 10 centov.
Predtým než do súťaže investoval množstvo peňazí, overil si v Pentagone, či je vôbec možné, aby ako civilista vlastnil stíhačku Harrier. Hovorca Pentagonu Kenneth Bacon (1994 – 2001) Leonardovi potvrdil, že by to bolo v poriadku, ak by nebola stíhačka vyzbrojená. Plán sa teda mohol rozbehnúť.
Spoločne s kamarátom Toddom Hoffmanom a ďalšími investormi vyzbieral viac ako 700-tisíc dolárov, za ktoré nakúpil 7 miliónov bodov. Aj keď mu spoločnosť pôvodne ponúkla mimosúdne vyrovnanie vo výške takmer 1 milióna dolárov, 20-ročný Američan sa s touto možnosťou nezmieril. Trval na tom, aby mu firma dodala sľúbenú stíhačku.
Disclaimer „just kidding“
Neuspel. Súd nakoniec rozhodol v prospech spoločnosti. Vo verdikte poukázal na to, že firma nemôže zabezpečiť civilistovi funkčnú stíhačku, s ktorou by mohol potenciálne lietať a strieľať. Zároveň uviedol, že Američan nezmyselne uveril reklame, podľa ktorej by za niečo vyše 700-tisíc dolárov mohol získať majetok v hodnote viac ako 37 miliónov dolárov.
PepsiCo nakoniec zvýšila potrebný počet bodov zo 7 miliónov na 700 miliónov a do reklamy pridala vyhlásenie „just kidding“ – len žartujeme. Od súdneho procesu s Leonardom si dáva firma dobrý pozor na to, aby v prípade obdobných reklám nezabudli na disclaimer, ktorý uvedie veci na pravú mieru. Celý prípad zameraný na snahu Johna Leonarda získať stíhačku rozobral Netflix vo svojom novom dokumente Pepsi, Where's My Jet?