Čisto elektrický nástupca obľúbeného XC90 sľubuje dojazd až 600 kilometrov.
Severská automobilka, ktorá už patrí pod čínsku značku Geely, konečne predstavila svoje dlhoočakávané elektrické SUV.
Úplne nový model EX90 prichádza na scénu a má skôr či neskôr úplne nahradiť aktuálnu generáciu populárneho modelu XC90 (ten bude so spaľovacími motormi ešte v ponuke súčasne s EX90).
Zároveň odštartuje novú éru značky Volvo. Jej víziou je prechod na čisto elektrický pohon, preto počnúc novým EX90 plánuje výrobca každý rok predstaviť nový elektromobil.
Už na prvý pohľad je jasné, že EX90 nadväzuje na tradičné tvary XC90, vzhľadom na čisto elektrický pohon však optimalizovali jeho karosériu. Z čelnej časti zmizla maska, nárazníky sú viac uhladené, kľučky po stranách zapustené a až 22" disky disponujú aerodynamickými časťami. Vo výsledku tak novinka nadobúda nielen podstatne modernejší, ale aj minimalistickejší štýl.
Vpredu zaujme špecificky tvarovaná svetelná LED technológia, ktorej mohutné svetelné modely rozdelili do segmentov vytvárajúcich Thorovo kladivo. Zaujímavosťou je, že súčasťou výbavy je aj LiDAR na streche, teda skenovacie zariadenie, ktoré má prispievať k povestnej bezpečnosti značky – pri zlých poveternostných podmienkach má totiž až do vzdialenosti 250 metrov vedieť rozpoznať chodcov.
Minimalistický je aj nový interiér, ktorý ostáva verný svojej tradičnej koncepcii palubnej dosky s vertikálne orientovaným centrálnym displejom. Po novom však nadobúda jednoduchšie a ešte elegantnejšie tvary.
Z kokpitu sa vytratila drvivá väčšina fyzických tlačidiel, ktoré nahradili práve veľké obrazovky – na výšku orientovaný centrálny displej infotainmentu s technológiou Nvidia a podporou 5G má až 14,9", zatiaľ čo pred vodičom sa nachádza ďalšia širokouhlá obrazovka nahradzujúca analógové budíky. Multimediálne prostredie stojí na systéme Android, nechýba tak množstvo Google funkcií a služieb.
Samozrejmosťou je podpora Apple CarPlay a Android Auto, vnútrajšok (mimochodom až 7-miestny) môže byť vybavený audio systémom Bowers & Wilkins s funkciou Dolby Atmos, pričom pod povrchom sa nachádza špičková výpočtová technika Snapdragon Cockpit Platforms. Tá má na starosti nielen chod a vizualizáciu displejov, ale súčasne je mozgom asistenčných systémov, ktoré dohliadajú na bezpečnosť jazdy.
Základným pohonom EX90 je čisto elektrická platforma SPA2, teda podvozková architektúra, ktorú využíva už aj sesterský model Polestar 3. Tvorí ju akumulátor s kapacitou až 111 kWh, pričom na oboch nápravách sa nachádzajú elektromotory. V úvode predaja Volvo ponúkne dve výkonnostné vyhotovenia – slabší variant disponuje výkonom 300 kW/408 koní, zatiaľ čo silnejší až 380 kW/517 koní.
Presný údaj o dojazde či rýchlosti nabíjania jednotlivých verzií automobilka zatiaľ nešpecifikuje. Uvádza len vo všeobecnosti, že predpokladaný dojazd má atakovať hranicu 600 kilometrov, pričom vďaka podpore rýchlonabíjania sa akumulátor z 10 na 80 percent pri ideálnych podmienkach dobije za cca 30 minút. Na bližšie informácie a kompletné parametre si ešte musíme počkať.