Adam Hanšut vďaka svojej práci držal v rukách diela, ktorých ceny sa pohybujú v miliónoch eur.
Práca, o ktorej mnohí môžu len snívať. Adam Hanšut pri inštalovaní rôznych výstav pracuje s dielami tých najznámejších a najviac obdivovaných svetových umelcov, pričom ich ceny sa veľakrát pohybujú v desiatkach miliónov eur. Podľa jeho slov sú on a jeho kolegovia jednými „z mála smrteľníkov okrem reštaurátorov, ktorým sa tieto exponáty dostanú do holých rúk“.
V rozhovore nám prezradil, kde inštaluje výstavy najčastejšie, ako takáto inštalácia prebieha, ale i to, čo prežíval, keď vešal obraz od Picassa. Zisťovali sme, čo sa môže stať, ak sa takýto nenahraditeľný výtvor poškodí, a ako k nim treba pristupovať. Okrem tejto práce sa venuje aj vlastnej tvorbe zo skla, ktoré ho fascinuje najviac zo všetkých materiálov.
Je to sila, vidieť, čo niektorí ľudia dokázali za život, a vedieť, že keďže sú už mŕtvi, čokoľvek by sa s tou vecou stalo, nie je na svete nikto, kto by to dokázal urobiť tak ako oni.
Vedel by si mi v skratke povedať, čo vlastne robíš a čo je náplňou tvojej práce?
Vďaka firme Artelo, pre ktorú pracujem, sa dostávam do najrôznejších galérií a múzeí, kde robím inštalácie výstav. Vešiam drahé obrazy, občas nejakého Picassa, a inštalujem sochy rôznych svetoznámych umelcov, ktorých éra je už dávnou minulosťou.
Najviac robím pre Národnú galériu v Prahe, ale, samozrejme, podieľal som sa na tvorbe výstav aj v iných inštitúciách.
Akú hodnotu malo najdrahšie dielo, ktoré ti prešlo rukami?
Neviem, či sa môžem baviť takto v cenách, ale povedal by som, že to bola socha od Giacomettiho, ktorú sme inštalovali asi tak dvanásti a volá sa Chodec. Je možné, že dosahovala hodnotu desiatok miliónov eur, čo už je naozaj závratná suma. Takéto diela potom posúvaš po centimetri, pomaličky, pričom ti za chrbtom stojí sedem reštaurátorov, päť historikov a niekoľko ľudí, ktorí sa starajú o zbierku.
Koľko zamestnancov je pri tom, keď manipulujete s nejakým dielom?
Čo sa dozvieš po odomknutí?
- Diela ktorých svetoznámych umelcov prešli Adamovými rukami.
- Čo potrebuješ vedieť na to, aby si mohol inštalovať výstavy.
- Čo by sa stalo, keby poškodil nejaký obraz.
- Ako zvláda Adam stres z toho, že musí manipulovať s takými cennými dielami.
- Koľko trvá nainštalovať výstavu.
- Aké bizarné situácie sa Adamovi prihodili pri jeho práci.
- V akom druhu umenia sa sám realizuje.