Spravodajský portál pre modernú generáciu, ktorá sa zaujíma o aktuálne dianie.
Zaujíma ťa aktuálne dianie? Správy z domova aj zo sveta nájdeš na spravodajskom webe. Čítaj reportáže, rozhovory aj komentáre z rôznych oblastí. Sleduj Refresher News, ak chceš byť v obraze.
Kliknutím na tlačidlo ťa presmerujeme na news.refresher.sk
Refresher Slovensko
Otvoriť v aplikácii Refresher
Stiahnuť
X
7. januára 2021, 9:30
Čas čítania 9:42
Miriam Rumanková

Otec s dcérou sa obaja venovali hudbe, no dnes stoja za úspešnou slovenskou značkou kozmetiky a čistiacich prostriedkov (Rozhovor)

Otec s dcérou sa obaja venovali hudbe, no dnes stoja za úspešnou slovenskou značkou kozmetiky a čistiacich prostriedkov (Rozhovor)
Zdroj: Instagram/Malinna
REFRESHER KOZMETIKA A STAROSTLIVOSŤ O KOŽU
Uložiť Uložené

Výrobnú halu za pol milióna eur si museli postaviť v Česku, kde im poskytli lepšie podmienky ako na Slovensku. CHISTEE a MALINNA° využívajú silu prírodných olejov a solí.

„Oslovuje nás množstvo „influencerov“, ktorí síce majú profily s vysokou sledovanosťou, ale nájdete na nich obrázky hraničiace s pornografiou a to je pre mňa bez urážky, online prostitúcia za produkty a spolupráce, ktorá nemá nič spoločné so sebaúctou a hodnotami, ktoré chceme šíriť,“  povedala pre Refresher Dominika Doniga.

Aj napriek tomu, že začínali s výrobou čistiacich prostriedkov, ľudia na Slovensku a v Čechách ich poznajú hlavne kvôli ich kozmetickej značke. On pracoval ako producent vážnej hudby a jeho dcéra bola hlasová koučka a operná speváčka. Dnes sa otec s dcérou spoločne s ďalšími rodinnými príslušníkmi venujú prírodnej kozmetike a biodegradovateľným čistiacim prostriedkom.

Jaroslav Stráňavský, ktorý je tvorcom formúl a  jediný z celej rodiny pozná know-how k spracovaniu rastlinných olejov, sa v roku 2020 stal vďaka výsledkom svojho výskumu členom Českej lekárskej spoločnosti. Jeho dcéra Dominika Doniga bola s čistiacimi produktami s názvom CHISTEE, ktoré jej otec vyvíjal nadmieru spokojná a preto mu navrhla, aby svoje znalosti pretavil aj do kozmetickej značky a tak vznikla MALINNA°, ktorá vyrába produkty pre zdravie a krásu.  Výrobno-obchodnú firmu zastrešujúcu značku CHISTEE vedie rodinný známy Peter Faltus.  

Otec Jaroslav Stráňavský spolu s jeho dcérou Dominikou Donigou
Otec Jaroslav Stráňavský spolu s jeho dcérou Dominikou Donigou Zdroj: MALINNA° archív
V tomto článku si prečítaš:
  • Prečo má slovenská značka výrobnú halu v Čechách 
  • Odkiaľ pochádzajú suroviny, ktoré používajú na výrobu svojich produktov
  • Môžeš čistiace prostriedky od CHISTEE vypiť
  • Aká je filozofia značiek 
  • Ktorí influenceri oslovujú značky na spoluprácu 
Odporúčané
Jana a Simona založili prvé re-use centrum na Slovensku, kde si požičiaš zmrzlinovač alebo vymeníš staré knihy za nové (Rozhovor) Jana a Simona založili prvé re-use centrum na Slovensku, kde si požičiaš zmrzlinovač alebo vymeníš staré knihy za nové (Rozhovor) 27. októbra 2020, 9:30

Začali ste výrobou čistiacich prostriedkov a momentálne vyrábate aj kozmetiku. Produkty, z ktorej kategórie majú väčší úpsech? 

Jaroslav Stráňavský: Väčší úspech má kozmetika a výživové doplnky. Je to z jednoduchého dôvodu, že ľudia považujú kozmetiku za dôležitejšiu pre svoje zdravie, krásu a celkovo bezpečie. V budúcnosti očakávame podobný úspech aj v bio-čistiacich prípravkov.

Aj keď ste začali výrobky ponúkať v roku 2017 už minulý rok ste ukončili s tržbami približne 300-tisíc eur. V čom sú vaše produkty také výnimočné a prečo sú podľa vás obľúbené?

Dominika Doniga: MALINNA° products dosiahla minulý rok tržby zhruba na úrovni 300 000 eur, tento rok sme prekročili dvojnásobok minulého roku. Naše prípravky, či už čistiace prostriedky, výživové doplnky alebo kozmetika, sú jedinečné technológiou spracovania, ktorou dosahujeme ich účinok, 100% biologickou rozložiteľnosťou a tým, že vytvárajú prostredie zvyšujúce vitalitu človeka imunitným tréningom. Ich obľúbenosť je aj preto, že ich naozaj od základu vytvárame my a nehráme sa na pseudo výrobcov, ktorí za svoju značku skrývajú cudzí výrobok z dovozu. 

Konzum nás núti neustále túto čiernu dieru zapĺňať hmotou. A tento princíp je zničujúci nielen pre jednotlivca, ale aj pre fungovanie celého ľudského spoločenstva na zemi. - Dominika Doniga

x
Zdroj: MALINNA° archív

Aká je filozofia vašich značiek CHISTEE a MALINNA° ? 

Dominika Doniga: V MALINNA° je našim prvoradým cieľom zdravie a na zdravom organizme postavená krása. Nesnažíme sa produkty predať spôsobom, že ak ich budete používať dosiahnete nejaký spoločnosťou uznávaný ideál krásy. To, k čomu sa snažíme priblížiť, je dosiahnuť maximálne možnosti rozvoja vlastného tela. Produkty to však neurobia za vás. Sú len veľmi efektívnym pomocným prostriedkom.

Užívateľov tiež vzdelávame a orientujeme na vzťah k prírodným zdrojom, udržateľnému spôsobu života, minimalizmu, k sebaláske a sebaprijatiu. Posledné dve totiž považujeme za kľúčové, ak chceme zastaviť potrebu konzumného života. Ak ich nemáme zvládnuté, konzum nás núti neustále túto čiernu dieru zapĺňať hmotou. A tento princíp je zničujúci nielen pre jednotlivca, ale aj pre fungovanie celého ľudského spoločenstva na zemi.

Peter Faltus: V CHISTEE si prajeme žiť v čistom, bezpečnom a zdravom prostredí.  Inšpiruje nás sila prírody.  Spájame skúsenosti z minulosti s modernými poznatkami súčasnosti pre udržateľné riešenia budúcnosti.  

Mám rád výzvy. Nemal by som problém presťahovať sa kamkoľvek, kde funguje právo, demokracia, sloboda a silný občan alebo k tomu tamojšia spoločnosť aspoň smeruje. - Jaroslav Stráňavský o tom, prečo sa presťahoval do Česka

x
Zdroj: MALINNA° archív

Dominika sa venuje marketingovým záležitostiam firmy MALINNA°, akú úlohu zohrávate vo vašich rodinných podnikoch vy? 

Jaroslav Stráňavský: Počúvam a rozmýšľam o všetkých pripomienkach, nápadoch, potrebách či víziách Dominiky a Petra. Oni sú budúcnosť. Vnímaví nielen k potrebám ľudí, ale rovnako k prírode so zmyslom pre harmóniu na planéte. Som z generácie, počas ktorej bola planéta Zem najviac zdevastovaná. Mám dlh voči našim potomkom.

Výroba a výskum vašich produktov najskôr prebiehal na Slovensku v Tajove. Výrobu ste neskôr presunuli do Českej republiky. Prečo?

Jaroslav Stráňavský: V tej dobe mi Česká republika poskytla podmienky, aké na Slovensku boli nemožné. Bez známostí, či úplatkov som mal možnosť kúpiť pozemok pod výrobnú halu za prijateľnú cenu.

Českomoravská záruční a rozvojová banka, a.s. mi poskytla pôžičku na pokrytie 50% nákladov na výstavbu výrobnej haly s vynikajúcim úrokom a tiež ručenie za úver po dobu prvých 5 rokov. Úlohu zohralo aj množstvo osobných dôvodov. Ale aj uvedené by boli dostatočné.

 
 
 
View this post on Instagram
 
 
 

A post shared by Power of organic oils unlocked (@malinna_products)

Museli ste sa teda do Česka presťahovať?

Jaroslav Stráňavský: Chcel som. Mám rád výzvy. Nemal by som problém presťahovať sa kamkoľvek, kde funguje právo, demokracia, sloboda a silný občan alebo k tomu tamojšia spoločnosť aspoň smeruje.

Prezradíte nám koľko stála nová výrobná hala?

Jaroslav Stráňavský: Nie je to tajomstvo, náklady na realizáciu boli cca 500 000 €.

Keď sa vrátime na začiatok, vieme, že ste začínali s výrobou čistiacich prostriedkov. Prečo?

Jaroslav Stráňavský: Bola to nevyhnutná kombinácia. Mojim cieľom bolo spracovanie olejov tak, aby sa stali vysoko kompatibilné s ľudským organizmom. Ten ale tvorí zo 70% voda nezlučiteľná s olejmi, ktoré sú vzácnym zdrojom účinných látok, živín a energie pre fungovanie buniek. Na pokusy som míňal stovky litrov kvalitných olejov a z nevydarených pokusov vytváral čistiace prostriedky. Tie majú v súčasnosti vysokú kvalitu po všetkých stránkach a stali sa neoddeliteľnou časťou našej produkcie. 

 
 
 
View this post on Instagram
 
 
 

A post shared by Power of organic oils unlocked (@malinna_products)

Ako dlho vám trval výskum a vývoj produktov CHISTEE? Čo bolo impulzom pre jeho začatie?

Jaroslav Stráňavský: Trvá približne desať rokov a prebieha neustále. Potreboval by som niekoľko životov na vyčerpanie možnosti výskumu. Základné know-how som získal v Južnej Kórei a USA. Chcel som však vyvinúť čisto prírodný prostriedok. Po návrate na Slovensko som doma veľa experimentoval a venujem sa tomu čoraz viac až dodnes. 

Kto si vaše čistiace produkty kupuje? Pre koho sú určené? 

Peter Faltus: Ide o rôznu skupinu ľudí a subjektov. Prostriedky CHISTEE sú univerzálne, antibakteriálne a 100% prírodné. Ponúkajú tak priestor na širokú škálu využitia. Väčšinu zákazníkov tvoria ľudia, ktorým záleží na svojom zdraví a zdraví svojho okolia. Ďalej ľudia, ktorým záleží na životnom prostredí. Zaujímavé riešenia ponúkame aj pre  subjekty ako sú napríklad gastroprevádzky, obchody, výrobné firmy, upratovacie služby, fitness a wellness centrá, školy, samosprávy a podobne. 

Ako ste zistili, že CHISTEE naozaj čistia?

Jaroslav Stráňavský: Zobral som niečo špinavé a vyčistil to. Neviditeľné antibakteriálne a dezinfekčné účinky testujeme s akreditovanými vedeckými inštitúciami. 

x
Zdroj: MALINNA° archív

Odkiaľ pochádzajú suroviny, ktoré používate v produktoch? 

Jaroslav Stráňavský: Rozhodujúca väčšina už z Česka a EÚ. Niektoré rastliny, oleje z ktorých používame, sa však pestujú len v Afrike, Indii a ďalších častiach Ázie.

Aký je rozdiel medzi klasickým čističom a CHISTEE?

Jaroslav Stráňavský: Klasické čističe sú zložené z jednoduchých chemických látok získaných napríklad z ropných látok alebo palmového oleja. Takéto látky môžu byť príliš agresívne voči zdraviu či ťažko rozložiteľné v prírode a môžu narúšať rovnováhu v okolitých ekosystémoch. V CHISTEE spracúvame najmä rastlinné látky tak ako ich poskytuje príroda. Tieto látky sa v životnom prostredí vedia rozložiť. 

Peter Faltus: Ja osobne vnímam na trhu 3 základné kategórie čistiacich prostriedkov z pohľadu dopadu na zdravie ľudí a na životné prostredie. "Štandardné" čistiace prostriedky, ekologické čistiace prostriedky a 100% prírodné čistiace prostriedky.  Štandardné a ekologické čistiace prostriedky sú zložené z jednoduchých chemických látok ako sú napríklad sulfáty s tým rozdielom, že ekologické čistiace prostriedky sú ďalej v životnom prostredí rozložiteľné.

Ak je prostriedok označený ako ekologický, nehovorí to veľa o jeho vplyve na zdravie človeka. Dôležité je sledovať zloženie prostriedku a zistiť si niečo o konkrétnych chemických látkach napríklad na wikipédii. Odporúčam čítať aj karty bezpečnostných údajov k čistiacim prostriedkom, ktoré musia výrobcovia taktiež na internete povinne zverejňovať.

Aj prírodné látky môžu byť agresívne voči zdraviu človeka. Napríklad cesnakový olej vynikajúco dezinfikuje, ale v príliš koncentrovanej podobe môže spôsobiť rôzne zdravotné ťažkosti. Preto je dôležité vybrať tie správne rastlinné oleje a spracovať ich do podoby vhodnej pre rôzne čistiace potreby. 

Z čoho sú zložené vaše produkty? Čítali sme, že ich môžeme dokonca vypiť. Je to pravda? Máte to odobrené od lekára? 

Jaroslav Stráňavský: Stalo sa, že aj 10 ročné dieťa vypilo pohár nášho čističa. Krátko na to bola chrípková epidémia a celá trieda ochorela na chrípku. Toto dieťa jediné ostalo zdravé. To je fakt. Čističe prostriedky však nie sú určené na konzumáciu. Pri náhodnom požití v malom množstve nepredstavujú nebezpečenstvo.

Odporúčané
Stavíme sa, že týchto 9 ekologických produktov nepoznáš alebo sa ich bojíš používať Stavíme sa, že týchto 9 ekologických produktov nepoznáš alebo sa ich bojíš používať 22. októbra 2020, 9:30

Obsahujú ale rastlinné saponáty neprispôsobené ku konzumáciu. Pri častejšom pití alebo vypití väčšieho množstva by mohlo dôjsť k rôznym zdravotným problémom ako napríklad hemolýze. Takže piť čistiace prostriedky rozhodne odporúčam. Na konzumáciu máme určené výživové doplnky, nie čistiace prostriedky.

Peter Faltus: Ja mám prostriedky CHISTEE na koži aj v ústach často. Mám veľa osobných skúseností s tým, ako pôsobia na kožu, zdravie či rastliny. Na konzumáciu určite nie sú čistiace prostriedky určené.

Akými laboratórnymi testami produkty prešli?

Peter Faltus: Rok 2020 bol na testovanie produktov CHISTEE veľmi intenzívny. Pravidelne posielame čistiace koncentráty a ich rôzne riedenia na štandardizovaný test dezinfekčných účinkov na Úrad verejného zdravotníctva.

Ďalej v roku 2020 prešli produkty viacerými testami antibakteriálnych účinkov na Úrade verejného zdravotníctva, testami biodegradovateľnosti (rozložiteľnosti) na akreditovanom pracovisku v Českej republike, či počas prvej vlny pandémie sme v spolupráci s Komunálnym podnikom mesta Bratislava testovali stermi dezinfekčné účinky prostriedkov CHISTEE s parou na zastávke verejnej dopravy.

Tento rok sme realizovali aj sériu testov v rámci podpory od  Ministerstva hospodárstva SR vo forme inovačného vouchera na projekty spolupráce podnikateľských subjektov a vedecko-výskumných pracovísk. Výsledky testovaní uverejňujeme na našej webovej stránke a sociálnych sieťach. 

 
 
 
View this post on Instagram
 
 
 

A post shared by Dominika Doniga (@dominikadoniga)

Vypili ste už niekedy čistiace prostriedky CHISTEE aj vy? 

Jaroslav Stráňavský: Doma nie. V práci ich občas ochutnávam. Chuťou viem odhadnúť štádium spracovania saponátov.

Peter Faltus: Čistiaci prostriedok dám do úst len, ak chcem „ochutnať“ nový koncentrát z výroby alebo ešte ma baví si pred ľuďmi demonštratívne streknúť čistiaci sprej CHISTEE do úst a sledovať ich reakcie. Inak nie je dôvod dávať si do úst čistiaci prostriedok. Odporúčať piť čistiaci prostriedok je navyše z pochopiteľných dôvodov zakázané aj legislatívne. 

Nebojíte sa, že ľudia by mohli začať piť aj iné čistiace produkty, keďže môžu piť CHISTEE?

Peter Faltus: Z mojej osobnej skúsenosti tento strach nemám. Produkty CHISTEE nie sú určené na konzumáciu. Nikomu pitie čistiacich produktov ani osobne neodporúčam ani to nikde zákazníkom tak nekomunikujeme. Zvyky z posledných desaťročí sú skôr také, že ľudia majú problém uveriť, že 100% prírodný produkt dokáže čistiť efektívnejšie ako chemický.

Ani z marketingového pohľadu teda nepovažujem rozumné v tejto dobe hovoriť o možnosti konzumovať čistiaci prostriedok. Vidím, ako sa ľudia tvária, keď si dám do úst čistiaci prostriedok CHISTEE.

x
Zdroj: Instagram/Chistee

Čistiaci prostriedok a čistenie máme už viac generácií spojené s niečím silne toxickým. Nie je to však tak dávno, kedy sme priemyselné chemické látky nepoužívali. Príroda sa vie čistiť a ponúka aj riešenia aj pre ľudí na čistenie a dezinfekciu. 

Akú úlohu pri výrobe pre vás zohráva životné prostredie?

Jaroslav Stráňavsky: Sme jeden celok, súčasť jedného ekosystému. Keď budeme túto krehkú rovnováhu narúšať svojim správaním a činnosťou, ohrozujeme svoju vlastnú existenciu. Tohto som si vedomý, a preto to predstavuje aj prioritný princíp, ktorého sa nielen vo výrobe, ale aj v živote snažím držať.

Je vaša výroba bezodpadová?

Jaroslav Stráňavský: Naša výroba je do značnej miery bezodpadová. Vodu čerpáme z vlastnej studne a následne ju filtrujeme cez rôzne filtračné zariadenia. Všetky vstupné suroviny sú 100% využité do produktov. Vylúhované rastliny kompostujeme.

Odporúčané
„Občas pociťujem klimatickú úzkosť,“ hovorí spoluorganizátorka konferencie Slovakia going Zero Waste (Rozhovor) „Občas pociťujem klimatickú úzkosť,“ hovorí spoluorganizátorka konferencie Slovakia going Zero Waste (Rozhovor) 19. septembra 2020, 10:41

Ako MALINNA° a CHISTEE rieši a vníma ekológiu?

Dominika Doniga: V MALINNA° aplikujeme všetky dostupné možnosti, ako byť čo najmenšou záťažou pre životné prostredie. Čo sa týka produktov samotných, tým z tohto pohľadu nie je čo vytýkať. Ďalšou výzvou sú však obaly a systém predaja.

Snažíme sa o čo najmenšiu spotrebu obalových materiálov, plasty používame recyklované, ostatné materiály sú recyklovateľné, máme produkty na opätovné dopĺňanie a riedenie. Vyhýbame sa výrobe vzoriek, pri ktorých vzniká množstvo odpadu.

Namiesto tlačovín uprednostňujeme elektronickú podobu reklamných materiálov. Pri balení zásielok sa vyhýbame obalovinám z plastu, používame recyklovaný papier.  Každý odpad je ale odpad a škodí. No zatiaľ sa mu nevieme 100% vyhnúť.

 
 
 
View this post on Instagram
 
 
 

A post shared by Power of organic oils unlocked (@malinna_products)

Peter Faltus: Pri čistení, umývaní a praní posledné desaťročia vzniká množstvo odpadu, ktorý často ani nevnímame. Ja vnímam dva základné druhy odpadu vznikajúce pri čistení. Prvý je často neviditeľný chemicky odpad zo samotných čistiacich prostriedkov. Ten z domácnosti alebo prevádzok odchádza najčastejšie vo vode vodovodným potrubím, vzduchom alebo ostáva súčasťou čistených vecí a povrchov.

Druhou formou odpadu pri čistení je odpad z obalov samotných výrobkov a obalov, ktoré vznikajú v procese výroby a distribúcie. Zákazníkov CHISTEE motivujeme k bezodpadovej spotrebe vzdelávaním aj nastavením cien samotných produktov. Kľúčová je práca s čistiacimi koncentrátmi. Ak si zákazník kúpi čistiaci koncentrát a jednoducho ho doma zriedi s vodou, dopad na životné prostredie je veľmi veľký.

Šetrí sa tak veľké množstvo energie, palív, emisií, zdrojov, obalov, odpadov vo výrobe aj množstvo prepravy zbytočnej objemnej a ťažkej vody, skladových či predajných priestorov. Jedna malá zmena v správaní zákazníka môže mať veľký dopad na životne prostredie aj čistiaci priemysel.  

Spolupracujete aj s lekármi? Čo hovoria lekári na MALINNA° produkty?

Jaroslav Stráňavský: Spolupracujeme aj s významnými lekármi. Mnohí sú dokonca našimi klientami. Lekári, tak ako aj ľudia, sú rôzni. Niektorí sú silne spätí so systémom farmaceutického priemyslu a nijakú alternatívu k liekom nepripúšťajú. Je však mnoho lekárov, ktorých cieľom je pacienta nielen liečiť, ale aj vyliečiť, a preto ak nefunguje jedna cesta, hľadajú alternatívy a idú po príčinách chorôb, nie utlmovaní ich symptómov (signálov imunitného systému). Takíto lekári sú potom prístupní aj našim produktom.

Odporúčané
Toto je pravá cena za kyticu červených ruží Toto je pravá cena za kyticu červených ruží 7. septembra 2020, 13:48

Testujete produkty na zvieratách?

Jaroslav Stráňavský: Na zvieratách sa testujú produkty, o ktorých sa vie, že v istých množstvách majú negatívny dopad na ľudský organizmus. Naše produkty nemáme preto dôvod na zvieratách testovať. Klienti ich však svojim domácim miláčikom s úspechom dávajú. Naše prípravky už postavili na nohy aj nevyliečiteľne choré zvieratká.

Krém na tvár u vás stojí takmer 60 eur. Cenovo sa vyrovná krémom svetových značiek. Sú Slováci ochotní priplatiť si?

Dominika Doniga: Sú. Medzi Slovákmi je stále viac a viac uvedomelých ľudí, ktorí považujú kúpu našich produktov za investíciu, nie za zbytočný prepych.

Podporuje vás aj veľa známych osobností, oslovujete ich na spoluprácu alebo produkty objavili sami?

Dominika Doniga: Jediná platená spolupráca, ktorú momentálne máme, je s Natáliou Pažickou. Dôvodom je, že naše produkty poznala a mala rada predtým, než spolupráca vznikla. Na spoluprácu nás oslovila sama, čo vzhľadom na to, čo propaguje, je pre nás poctou. S jej hodnotami MALINNA° silne rezonuje a podporuje šírenie tých istých myšlienok. Jej profil ľudí významne edukuje, čo považujeme za prínosné a veľmi potrebné.

Potom sú ďalšie známe osobnosti, ktoré nás podporujú, no spolupráca nikdy nebola účelovo zadefinovaná. Vidíme, že naše produkty používajú a majú ich radi, tak im ich často ako pozornosť darujeme. Nikto z nich nás o to ale vyslovene nežiadal.

Medzi Slovákmi je stále viac a viac uvedomelých ľudí, ktorí považujú kúpu našich produktov za investíciu, nie za zbytočný prepych.

Samozrejme, oslovuje nás aj množstvo „influencerov“, ktorí síce majú profily s vysokou sledovanosťou, ale nájdete na nich obrázky hraničiace s pornografiou a to je pre mňa bez urážky, online prostitúcia za produkty a spolupráce, ktorá nemá nič spoločné so sebaúctou a hodnotami, ktoré chceme šíriť.

Peter Faltus: Platené spolupráce takéhoto druhu v CHISTEE nemáme. Mnohí zákazníci, niekedy aj známe osobnosti radi zdieľajú svoje skúsenosti na sociálnych sieťach. V kategórií čistiace prostriedky si to obzvlášť vážime. Vidíme, že čoraz viac ľudom záleží na zdraví a prostredí, v ktorom žijú. Platí to rovnako aj pre známe osobnosti, ktoré často zohrávajú dôležitú úlohu pri potrebných spoločenských zmenách. Sme vďační za každé zdieľanie a zároveň nás veľmi motivuje k ďalšej práci. 

 
 
 
View this post on Instagram
 
 
 

A post shared by Power of organic oils unlocked (@malinna_products)

Domov
Zdieľať
Diskusia