Spravodajský portál pre modernú generáciu, ktorá sa zaujíma o aktuálne dianie.
Zaujíma ťa aktuálne dianie? Správy z domova aj zo sveta nájdeš na spravodajskom webe. Čítaj reportáže, rozhovory aj komentáre z rôznych oblastí. Sleduj Refresher News, ak chceš byť v obraze.
Kliknutím na tlačidlo ťa presmerujeme na news.refresher.sk
7. augusta 2020, 13:28
Čas čítania 2:08
Martin Mičuda

Slávny McLaren F1 spoznal duchovného nástupcu. Má V12 bez turba, 3 miesta a stojí vyše 3 milióny €

Slávny McLaren F1 spoznal duchovného nástupcu. Má V12 bez turba, 3 miesta a stojí vyše 3 milióny €
Zdroj: <a rel="nofollow noopener" target="_blank" href="https://gordonmurrayautomotive.com/en/" onclick="gaTrack('article', 'bottom', 'source');">gordonmurrayautomotive.com</a>
TECH
Uložiť Uložené

O veľkolepý návrat sa postará spoločnosť Gordon Murray Automotive.

Meno Gordon Murray mladšej generácii pravdepodobne veľa nehovorí, v automobilových kruhoch ide ale o známeho velikána. Práve slávny konštruktér monopostov F1 je totiž jedným z otcov ikonického superšportu McLaren F1, ktorý sa veľkými písmenami zapísal do motoristickej histórie. Aj napriek tomu, že automobilka McLaren odvtedy predstavila množstvo fascinujúcich počinov s ešte úžasnejšími parametrami, priameho nástupcu F1-ky sme už nespoznali. Doteraz...

Práve Gordon Murray však v uplynulých hodinách naplnil svoj sľub a svetu ukázal avizovaný superšport T.50. Už na prvý pohľad je jasné, že vo veci je novodobý nástupca slávneho modelu McLaren F1, paradoxne ale musíme hovoriť skôr o akomsi duchovnom nástupcovi, pretože T.50-ka nevznikne pod krídlami McLarenu, i keď otca majú rovnakého. Novinka totiž vzíde priamo z dielne spoločnosti Gordon Murray Automotive.

das
Zdroj: gordonmurrayautomotive.com

Aby bolo všetko s kostolným poriadkom, na niekdajšiu ikonu z 90. rokov nenadväzuje len tvarom karosérie, ale hlavne samotnou koncepciou – v strede umiestnený motor V12, do hora výklopné dvere so strešnými panelmi a 3-miestny interiér s vodičovým miestom uprostred. Predná kapota má veľmi čisté línie, je nízka a prakticky priamo nadväzuje na veľké zaoblené čelné sklo.

Strecha je do nemalej miery presklená, v jej strede pritom nemôže chýbať otvor na prívod vzduchu k motoru, zatiaľ čo vzadu cez priehľadný panel môžeš vidieť, okrem iného, zavesenie zadnej nápravy. V zadnej časti udrie do očí obrovský, až 400-milimetrový ventilátor. Ten je súčasťou 48 V elektrickej siete, vďaka čomu pracuje až pri 7 000 ot./min. 

Odporúčané
400 koní, ultra-luxus a kontroverzný dizajn. Je nová 7-čka najlepšia limuzína na našom trhu? 400 koní, ultra-luxus a kontroverzný dizajn. Je nová 7-čka najlepšia limuzína na našom trhu? 29. júna 2020, 14:21

Ide o veľmi obdobné riešenie, akým sa hrdil monopost Brabham BT46B, s ktorým slávny Niki Lauda vyhral Veľku cenu Švédska v roku 1978. Autorom nebol nikto iný ako práve Gordon Murray, ktorý týmto riešením efektne zvýšil prítlak. V prípade novej T.50-ky tak veľký ventilátor dokáže len pri bežnej jazde zvýšiť prítlak až o 50 %. 

das
Zdroj: gordonmurrayautomotive.com

Samozrejme, alfou a omegou exteriérového dizajnu sú aerodynamické doplnky, či už ide o viaceré plne funkčné otvory vpredu, po stranách alebo aktívny spojler a difúzor. Superšport T.50 pritom váži len 986 kilogramov (!), z toho samotný monokok a vonkajšie panely len 150 kilogramov. Môže za to masívne použitie uhlíkových vlákien. Novinka meria na dĺžku len 4 352 milimetrov, čo z T.50-ky robí mimoriadne kompaktný superšport.

Pred centrálne umiestneným miestom pre vodiča sa nachádza 3-ramenný volant s logom GMR V12, centrálny otáčkomer a digitálne budíky po jeho stanách. Zaujímavým detailom nie sú len titánové pedále, ale aj panel s radiacou pákou 6-stupňovej manuálnej prevodovky. Áno, čítaš správne, je to manuál. 

Odporúčané
Je kompaktné, praktické a úsporné. Oplatí sa však najmenšie SUV od Mercedesu? Je kompaktné, praktické a úsporné. Oplatí sa však najmenšie SUV od Mercedesu? 4. augusta 2020, 15:28

To je o to viac potešujúca správa, ak napíšeme, že srdcom tohto diela je atmosférická V12-ka Cosworth GMR (preto ten nápis na volante) s výkonom až 488 kW / 663 koní a 467 Nm. Vidlicový dvanásťvalec z dieľne Cosworth je vyvinutý na zákazku, jeho zdvihový objem je pritom 4 litre. Presné rýchlostné parametre nám zatiaľ výrobca neudáva, súdiac podľa otáčkomera je ale zrejmé, že motor dokáže točiť približne 13-tisíc ot./min. 

K sériovej výrobe príde až behom roku 2022, Gordon Murray Automotive pritom tvrdí, že nevznikne viac než 100 exemplárov. Každý z nich bude individualizovaný a prispôsobený na potreby majiteľa (na pevno nastavená poloha sedadiel, volantu a pedálov). Kúsok, ktoý môžeš vidieť na fotke, je exemplár s poradovým číslom 1, ide tak len o akýsi prototyp určený na vývoj a následne testovanie. Čerešničkou na torte je cena – 2,36 milióna libier, a to je ešte suma bez dane. Inými slovami, v prepočte ide o sumu presahujúcu 3 milióny € s daňou.

Domov
Zdieľať
Diskusia