Spravodajský portál pre modernú generáciu, ktorá sa zaujíma o aktuálne dianie.
Zaujíma ťa aktuálne dianie? Správy z domova aj zo sveta nájdeš na spravodajskom webe. Čítaj reportáže, rozhovory aj komentáre z rôznych oblastí. Sleduj Refresher News, ak chceš byť v obraze.
Kliknutím na tlačidlo ťa presmerujeme na news.refresher.sk
Refresher Slovensko
Otvoriť v aplikácii Refresher
Stiahnuť
X
9. augusta 2020, 12:18
Čas čítania 11:00
Viktor Kniš

Žulaboy: Sú raperi, ktorí ma majú na Instagrame bloknutého, problém sú ich veľké egá (Rozhovor)

REFRESHER
Uložiť Uložené

Za pár rokov sa Žulaboyy vypracoval na človeka, ktorý sa ako jeden z mála na Slovensku orientuje v meme biznise, má za sebou niekoľko spoluprác s komerčnými značkami

Zarábať si meme obrázkami na Slovensku dokážu len tí, ktorí sú tejto činnosti oddaní, venujú jej desiatky hodín mesačne a neskĺzli do humoru, akým dokážu len útočiť na všetky strany. „V podstate by sa tým živiť dalo, podobným product placementom ako to robia väčšie influencerky, akurát že s trošku väčšou pridanou hodnotou,“ hovorí Žulaboy, ktorý patrí k najsledovanejším na Slovensku. Na začiatku augusta 2020 má na Instagrame takmer 75-tisíc ľudí, má za sebou spolupráce s energetickým drinkom, značkou alkoholu aj niekoľko ďalších. 

Odporúčané
Kúpil si 5 nepriestrelných SUV a sám sa čuduje, že je ešte nažive. Ako Tekashi 6ix9ine takmer tromfol Eminema? Kúpil si 5 nepriestrelných SUV a sám sa čuduje, že je ešte nažive. Ako Tekashi 6ix9ine takmer tromfol Eminema? 29. júla 2020, 9:36

Robí meme obrázky výhradne o tom, čo ho baví, z politikov si nestrieľa, pretože vníma, že toho môžu mať ľudia po celom dni dosť. „Ja sa venujem tomu, čo ľudí baví a nie tomu, čo ľudí vytáča – preto sa snažím politike vyhýbať,“ hovorí Žula. 

Žula vlastným menom Milan má 22 rokov, pochádza zo Starej Turej a študuje v Brne na Masarykovej univerzite. A prečo Žulaboy? „Je to prezývka z detstva, povodne to bolo žulový chlapec, ale to by bolo dosť wack meno na instagrame,“ dodáva Milan s úsmevom. 

V tomto článku si prečítaš:
  • Či je pre Žulaboya tvorba meme obrázkov prácou
  • Ako by ho dokázala stránka s meme obrázkami bez problémov uživiť
  • Aké spolupráce už má za sebou a ako vyzerá proces, keď chce komerčná firma reklamu cez tvorcu meme obrázkov
  • Prečo si Žula myslí, že dokážu memeri vytvoriť často väčšiu hodnotu ako influencerky a ako podľa neho v budúcnosti memeri vystriedajú youtuberov
  • Akú knihu si Žula prečítal, aby sa vedel vyrovnávať s hejtermi v komentároch

Skús v krátkosti zaspomínať na svoje začiatky, ako, kedy a prečo si sa stal memerom. Memes som začal viac evidovať už keď som došiel na strednú, čiže cca v roku 2013/14 a odvtedy sa na mňa táto internetová kultúra začala pomaly nabalovať, kamoši ma popridávali do rôznych meme skupín na Facebooku, kde práve začínal boom takej tej zlatej doby pre memes a ja som začal tieto obrázky v podstate zbierať. Extrémne som tým mal vtedy zahltený mobil, v takom pomere že 9000 memes a 100 fotiek.

„Ľudia očakávajú 100% kreativitu a zároveň aj časté a pravidelné pridávanie, ale to sa vždy nedá, aj admini memepages majú život a povinnosti, nie sme stroje,“ hovorí Žulaboy.

A tvoje začiatky ako tvorcu? 

Postupne som začal robiť rôzne situačné memes pre kamošov, ktorých to dosť bavilo a koncom leta 2018, vlastne keď začala na Slovensku prvá vlna nových memepages, som na ňu naskočil aj ja. Bol som presvedčený o tom, že keď to dokážu iní, dokážem to aj ja a lepšie.     
Dá sa už hovoriť v tvojom prípade o aspoň part-time zamestnaní? V podstate by sa tým živiť dalo, podobným product placementom ako to robia väčšie influencerky, akurát že s trošku väčšou pridanou hodnotou – a to humorom, nielen ksichtom. Len to je dosť problematická tematika pre slovenské meme-publikum, ktoré je už od našej slovenskej povahy dosť upi*ované. A čo sa reklamy týka, tak fakt že najviac. Pritom veľa z nich sleduje aj zahraničné stránky, na ktorých môžeš vidieť úplne priame reklamy, či už produktov alebo IG models, za ktorými neni skrytá žiadna kreatíva ani nič. Len zhrabnú cash a vybavené. Podobný počin by ťa na Slovensku stál tak mínus 1 000 followerov.

 
 
 
Pozrite si tento príspevok na Instagrame
 
 
 

Príspevok, ktorý zdieľa Žula (@zulaboyy),


A čo všetko táto práca vlastne obnáša?Denne to zaberie tak 3-4 hodiny, ráno idem na zber memes na storky, poobede niečo nové nachystám/pridám a veľa času tiež zaberá interakcia s ľuďmi – odpisovanie a odpovede na komentáre.

Je to teda práca, alebo nie? 

Svedomie mi nedovolí to volať prácou, lebo stále to beriem skôr ako takú službu komunite, také dobrovoľníctvo v podstate. Tak ako mňe kedysi cudzie memes pomohli, keď som sa cítil zle, tak rovnako možno teraz niekomu pomáhajú práve tie moje. Ľudia, ktorí memes len checkujú na IG absolútne nevedia koľko času tým my, admini memepages, musíme stráviť. Haluz je, že starší ľudia (20+) si to skôr uvedomujú, ale to mladšie publikum (14-17) je strašne nenásytné a kritické.


Skús v krátkosti opísať svoj kreatívny proces. Chápem, že asi má úspech, keď zareaguješ na niečo aktuálne, ako napríklad nedávno tá Čaputová, aby si mal “template.” Ako ale tvoríš, keď povedzme týždeň alebo dva internet nežije žiadnou veľkou témou. Veľa tvojich výtvorov je totiž “timeless”.Jasné, moje „publikum“ má najradšej, keď sa vyjadrujem k aktuálnym témam, napr. cez jedny hokejové majstrovstvá som dokonca robil niečo ako spravodajstvo, a ľudí to dosť bavilo, akurát ja som musel sedieť počas hokeja pri editore a nie pri pive. Dobre sa pracuje, ako hovoríš s virálnymi postami/článkami/udalosťami, no keď je na Slovensku chvíľu kľud, neomrzia ani internetové klasiky ako taký Jozef Dunajčan alebo rôzne zahraničné templaty, z ktorých ja mám najradšej „hood memes“ a tie s basketbalovou tematikou.

Odporúčané
Erik Kaliňák: Myslím, že aj v mojom ročníku sú nejaké práce, ktoré by mohli byť považované za plagiát (Rozhovor) Erik Kaliňák: Myslím, že aj v mojom ročníku sú nejaké práce, ktoré by mohli byť považované za plagiát (Rozhovor) 2. augusta 2020, 13:56

Asi je veľmi veľkou témou “autorské” vs. “prebraté” meme, sú to dve rozdielne disciplíny, alebo by sme mali odsúdiť tých, ktorí neprichádzajú s vlastnými nápadmi?

Ľudia očakávajú 100% kreativitu a zároveň aj časté a pravidelné pridávanie, ale to sa vždy nedá, aj admini memepages majú život a povinnosti, nie sme stroje. Pre niekoho je „stolen meme“ už len to, že použiješ rovnaký template, aký už videli na zahraničnej stránke, aj keď s diametrálne odlišným popisom. Na druhej strane máš ale ľudí, ktorí sa bijú do hrude, že tvoria originálne memes len preto, že namiesto Detroitu dajú do popisu Sereď. Neodsudzujem tento štýl tvorby, ale skôr postoje tých adminov.

Existuje teda jedna správna odpoveď, alebo je to o nárokoch sledovateľa?

Na túto otázku má každý iný názor a za ten môj ma veľa ľudí zožerie, ale ja si za ním stojím. Neni nič zlé na tom, keď človek sem-tam preloží nejaký post, ak ho dokáže dobre a vtipne preložiť, lebo to vie niekedy fakt ovplyvniť či to bude banger alebo to ľudí vôbec nebude baviť. Na Slovensku ale máme aj pár väčších a humorom menej náročných stránok, ktoré otvoria 9gag, udrú popis do prekladača a pridajú to. Prípadne ešte spravia aj merch a obrat na e-shope z veci na ktorej fakt nič nespravili. Takéto stránky, podobne ako pár „influencerov“ zarábajú na hlúposti ľudí, čo dosť odsudzujem. Držia sa pri živote vďaka jednoduchosti ich publika a vďaka tomu, že tu boli o pár rokov skôr ako sme my nabehli na Instagram.

 
 
 
Pozrite si tento príspevok na Instagrame
 
 
 

Príspevok, ktorý zdieľa Žula (@zulaboyy),

To je ale pravdepodobne krátkozraké.

Postupne sa ich publikum zmenšuje, ľudia sa už prejedli jednoduchého humoru o mandarínkach na Vianoce. Takéto stránky volám „cintorín memes“ – dostávajú sa k novým templatom/virálom tak 2 týždne pozadu a väčšinou pomocou takého jednoduchšieho popisu úplne pochovajú ich vtipnosť.

Ako je to teda v tvojom prípade?

Ja sa väčšinou snažím tvoriť svoje veci, ale tak internet je obrovský, memerov je milión, a to že mňa napadne nejaký popis k danému templatu neznamená, že to nenapadlo už aj niekoho iného pár hodín predomnou. Keby mám dať približné čísla, tak z mojich 800 postov je tak 700 fakt, že čistý originál.

Žulaboy: „Raz by som chcel spraviť kampaň s Fortunou, to by som dokázal vysypať 100 príspevkov za 10 minút, zažitého dosť (smiech).“

Rád by som sa chvíľu venoval samotným témam. Ako by si charakterizoval, čomu sa venuješ ty? Od začiatku sa snažím robiť memes o témach, ktorými žijem alebo na ktorých sa viem baviť aj ja – či už je to rap, basket, príhody z môjho mesta. Rád robím memes o stereotypoch, tie nikdy neomrzia – o tlakeroch z diskoték, o budget tuneroch, o cyklistoch, o futbalistoch, atď.

Kedy je tvoje meme úspešné?

Ak meme pohorší 50 ľudí ale pobaví 15 000, je to perfektné, ale ak má človek trochu nadhľad, tak ho nepohorší ani to, že sa bavíš na jeho koníčku, pretože tieto stereotypy v rôznych skupinách si ich členovia sami uvedomujú. Ale môže sa stať, že napr. cyklista sa bude extrémne baviť na memes o fighteroch alebo o raperoch, ale v momente, keď si niekto spraví srandu z jeho bicyklovania, tak to nezvládne.

 
Prečo neriešiš politiku, nebaví ťa, myslíš, že by sa to u teba nestretla s pochopením alebo to má iný dôvod. Ja sa venujem tomu, čo ľudí baví a nie tomu, čo ľudí vytáča – preto sa snažím politike vyhýbať.

Na druhú stranu, slovenskí raperi sú asi vďačná téma. Aj ti niekedy píšu, keď si si z nich robil srandu? Nie všetci majú meme radi.

Sú raperi, ktorí ma majú na Instagrame bloknutého, ale tiež sú takí, ktorí mega cenia keď ich trek/klip použijem v nejakom príspevku. Presne viem, na čo narážaš tým, že nie všetci majú memes radi. To, že niektorí raperi necenia memes je spôsobené dvomi faktormi – egom a tým, že nie každá memepage sa snaží ľudí hlavne baviť. Niektorí sa len snažia o kontroverziu a rýpu skoro do každého len preto, aby si ich ľudia všimli a riešili. To rozhodne nie je cesta. Táto naša „nová vlna“ memepages začínala v podstate rovnako, každý mal tak 500-1000 followerov. Stránky, ktoré ľudí chceli baviť majú teraz 50 000 a viac, tie ktoré chceli hejtovať, majú stále do 10K. Ale tým vadí všetko, už aj ja (smiech). Niektoré stránky to fakt že prepálili v istých kauzách a až útočili aj na rodiny raperov, za čo si nás ľudia na Slovensku dosť zaškatuľkovali, čo je škoda. Spraviť si z niekoho srandu kvôli ukradnutému beatu alebo hnusnému čiernobielemu merchu je iné ako im priať smrť cez obrázky.

 
Ešte k tomu obsahu. Platí pre teba, že humor nemá hranice, alebo je niečo, z čoho by si si srandu nerobil?„Ja som za všetku srandu, ale..“ je môj obľúbený komentár pod tými viac crazy memes (smiech). Moja stránka za tie necelé dva roky už dosť narástla, a teda sa k nej dostáva aj citlivejšie publikum, ktorému sa ale neprispôsobujem. Stáva sa ale, že ľudia si tie memes aj zle interpretujú a vôbec ich nechápu tak, ako som chcel, nemajú „meme knowledge“. Niektoré memes ale len pošlem kamošom a nedám ich na oči 70-tisíc ľuďom, nechcem aby mi ten IG vymazali no. Ako som už spomenul, srandu si spravím z čohokoľvek, ale nasilu útočiť na ľudí nechcem. Ľudia z tých postov už trochu vedia vycítiť že či je to hate alebo haluz.

 
 
 
Pozrite si tento príspevok na Instagrame
 
 

"Po slovensky to neni ono" - presne to hovorila aj tvoja byvala ked sa vratila z dovolenky a foldla ta

Príspevok, ktorý zdieľa Žula (@zulaboyy),

 
Je vlastne pre teba memer vhodné pomenovanie? Nie som Youtuber ani raper (zatiaľ!), a rozhodne nie som klasický influencer, takže je to asi v pohode oslovenie. Celkom som si aj zvykol na to že ma ľudia oslovujú „Žula“, baví ma to.

Už si mal aj niekoľko spoluprác, alkohol, energetický drink. Ako prebieha v tomto prípade kreatívny proces? Najčastejšie bývajú takéto spolupráce iniciované zo strany marketérov, ktorí sledujú memepage, či už moju alebo niekoho z kamošov a práve chystajú novú reklamnú kampaň, väčšinou zameranú na našu cieľovú skupinu. Dajú nám nejaké základné info o ich kampani, napr. tematiku, vypracujeme návrhy, (a pošlú nás dopi*e kvoli etike, hahaha) ktoré nám vrátia, potom im spravíme nové, ktoré už možno odklepnú, ja po kampani spracujem štatistiky a čo-to vycashujeme.

Odporúčané
Desaťtisíce Slovákov okradol o miliardy, súdom sa vďaka práceneschopnosti vyhýbal 15 rokov. Kto je Jozef Majský? Desaťtisíce Slovákov okradol o miliardy, súdom sa vďaka práceneschopnosti vyhýbal 15 rokov. Kto je Jozef Majský? 29. júla 2020, 16:32

Je to veľká naťahovačka, kým nájdete prienik medzi tým, čo vyžadujú marketéri a tým, ako si ty ochotný odprezentovať produkt?

Najradšej samozrejme máme také spolupráce, pri ktorých máme absolútne voľnú ruku v kreatíve a môžeme spraviť fakt čo chceme, pokiaľ podáme taký výkon, ako sa od nás očakáva. Takto by to podľa mňa aj malo byť, pretože tie firmy v konečnom dôsledku vždy zaujímajú len štatistiky a výkon. Keď nám chcú niečo zakazovať, tak určite nebudú čísla také, aké očakávajú. Stalo sa párkrát aj to, že firmy nadiktovali také podmienky, ktoré som odmietol a spolupráca sa nekonala. Mať peniaze z toho, čo robíme väčšinou „zadarmo“ je fajn, ale postnúť niečo za peniaze, čo by som zadarmo nepridal, je pod úroveň. Skvelú dohodu mám aj s českým basket obchodom, s ktorými spolupracujem dlhodobo. Mám úplne voľnú ruku a sú so mnou spokojní.
 

Máš aj ty nejakú vysnívanú spoluprácu a je možno taká, do ktorej by si nešiel ani za peniaze? Raz by som chcel spraviť kampaň s Fortunou, to by som dokázal vysypať 100 príspevkov za 10 minút, zažitého dosť (smiech). Ale nebránim sa v podstate žiadnej, pri ktorej mi nezviažu ruky podmienkami pri tvorbe. Často mi ale píšu aj špekulanti, ktorí chcú využiť moje stroies na ich shady multilevelmarketing alebo podobný STAŇ SA MILIONÁROM UŽ DNES bullshit.

Panuje medzi slovenskými memepages rivalita, alebo ste skôr kamoši?

Na začiatku sme si navzájom dosť pomáhali, prezdieľavali si posty na stories aby sme získali viac followerov, no časom od toho dosť upadlo. Niektoré stránky sa aj trošku pobeefovali, dosť stránok aj prestalo pridávať/pridajú 2 príspevky za mesiac, a nakoniec sa tá veľká komunita dosť poskupinkovala. Vznikla aj tona nových memepages, z ktorých je ale dosť málo kreatívnych. Tieto nové často prekladajú alebo pridávajú to, čo sme my pridávali pred pol rokom. Niektoré nové a menšie sú ale vynikajúce a ich kvalita sa aj odzrkadľuje na rýchlom náraste followerov.

Ako sa vyrovnal Žula s komentármi hejterov? „Čítal som výborný eBook od Braňa Macka, ktorý sa volal „Ako vyriešiť problém s hejtermi v komentároch“ a vďaka nemu som s tými komentármi už celkom v pohode.“

Pokojne sa konkrétne opýtam na Wugaba, na ktorého stále mnohí nedajú dopustiť. Ako ho vnímaš ty? Niektorí ho majú za otca zakladateľa.Keby neexistuje Gabo, tak by sme dnes neviedli tento rozhovor. Gabo spopularizoval náš štýl memes a pamätám si že mi sharol asi desiaty post, ktorý som kedy pridal a naštartoval tak moju „meme kariéru“. Za to som mu do dnešného dňa extrémne vďačný. Ľudia by mu mali dávať väčší credit, aký dostáva. Spravil obrovský kus práce pre slovenský internet. Je cool, akurát sa s ním vôbec nedá hrať Dota (smiech).

 
O tom som počul. Sú ľudia, ktorí ti chodia nadávať na profil, keď nepochopia vtip?Býva ich dosť, niekedy nabehnú 12 roční kolobežkári do DMs a našupu napíšu že som k***t, ale väčšinou len ľudia hejtujú v komentároch. Čítal som výborný eBook od Braňa Macka, ktorý sa volal „Ako vyriešiť problém s hejtermi v komentároch“ a vďaka nemu som s tými komentármi už celkom v pohode. Rád im odpovedám, keď majú nakoniec menej lajkov na komente ako podkomentáre pod nimi, tak tie hejty často zmažú. Väčšinou sa im snažím rozumne odpovedať, aj keď mi veľa ľudí hovorí aby som to úplne ignoroval, ale tak ja nedokážem fungovať.

 
 
 
Pozrite si tento príspevok na Instagrame
 
 
 

Príspevok, ktorý zdieľa Žula (@zulaboyy),

Ešte k tomu vlastnému obsahu. Je to naozaj tak, že keď robíš svoje autorské veci, musíš mať práva na ten “template” obrázok, inak riskuješ, že ťa Instagram zablokuje? Dávnejšie chcela EÚ zaviesť „Article 13“, ktorý mal zlepšiť ochranu autorských práv na takú úroveň, že by boli právne napadnuteľné aj memes, napr. template, ktoré vznikajú zo screenshotov zo seriálov. Našťastie ho prerobili a naša komunita ostáva v kľude. Instagramové blokovanie je skôr spojené s jeho vyhodnocovacím algoritmom na obrázky a tiež s reportami, nájdu sa ľudia, ktorí tie memes sledujú a aj tak ich reportujú namiesto toho, aby proste zrušili follow alebo si stránku, ktorá im vadí, blokli. A ten algoritmus je dosť prepracovaný a rozozná napríklad porno alebo nejaké fucked up veci, ktoré automaticky maže. Je ale trochu nefér, že niekedy vymaže neškodný meme template a stránky ktoré pridávajú to, na čo by sa mal práve ten IG bot zameriavať sú v chille.

Je toto dôvod, prečo si memeri robia záložné účty? Záložné účty si robia stránky práve kvôli tomu, že už majú na konte pár reportov a boja sa, že by im Instagram stránku úplne odobral. V takom prípade sa síce dá požiadať o vrátenie, no tento proces nemá vždy šťastný koniec. 

Je tento meme svet výhradne online záležitosťou, alebo si vieš predstaviť, že raz budeš mať napríklad výstavu v galérii? Výstava memes by bola určite super, alebo aj prednáška na výške/strednej. Dokázal by som o memes mudrovať hodiny. Či už z kultúrneho pohľadu alebo biznisového.

Je niečo, čo ťa ako memera vyslovene hnevá? Vadia mi ľudia, ktorí chodia do komentárov len zbytočne hejtovať, ktorých teší že majú 5 lajkov na komente s nulovou hodnotou pre mňa a nikam ma neposunie. Keď im ten content vadí, vedia, kde sú dvere. Ale pozor, je veľký rozdiel medzi objektívnou kritikou a pi**vaním do priestoru. Keď má ten ich koment zmysel, som s tým v kľude, ale keď len napíšu „pi**vina“ alebo niečo také, tak to ti absolútne nič nedá. Keď takým ľuďom napíšeš správu a opýtaš sa kde je teda problém, tak už zmenia strany a začnú ťa bombardovať správami typu „haha ja som to tak nemyslel, to boli zj**y len haha.“

Je priestor, kde toto odvetvie v budúcnosti rozvíjať v online prostredí, alebo očakávaš, že ste odsúdení na Instagram? Myslím že to budúcnosť určite má, ja to osobne považujem za takú low-cost náhradu youtuberov, ktorí točia podobné videá, ako napr. tie, kde si robia srandu zo stereotypov. Keď čakáš na zastávke tak skôr pobrowsuješ memes ako si pustíš video o typoch ľudí na diskotéke, málokto až tak hrotí mobilné dáta aby toto zvládal stále. Pár týpkov si už pomocou svojej memepage rozbehlo aj iný biz, napr. Gabo streamuje, @mojmojsej spravil @taseukaz IG pre talentovaných ľudí, niektorí sa začali venovať hudbe.

Odporúčané
Ego: Ja som nikdy žiadny dátum neoznámil, nič sa neposúva Ego: Ja som nikdy žiadny dátum neoznámil, nič sa neposúva 23. júla 2020, 7:49

Stále treba hľadať spôsoby a cesty akými dokážeš posunúť to čo robíš, aj keď to práve je pre niektorých taká „zbytočnosť“ ako memes.

Raz mi na strednej spolužiačka povedala, že „Čo ma na tých debilných obrázkoch

môže tak baviť“, and I took that personally ako Jordan (smiech). A pozri sa teraz, budem mať článok na Refresheri, zanechám po sebe legacy.

 
 
 
Pozrite si tento príspevok na Instagrame
 
 

@otish16 a najlegendarnejsie tenisky ever made

Príspevok, ktorý zdieľa Žula (@zulaboyy),

Domov
Zdieľať
Diskusia