Čas čítania: 2:33

Recenzia: Dracula

Podarila sa nová miniséria o Draculovi?

8. január 2020, 15:34
Čas čítania: 2:33
Recenzia: Dracula

Tvorcovia Sherlocka nelenili a po skončení poslednej série ohlásili, že spracujú Draculov príbeh. Všetci sme sa, samozrejme, nesmierne tešili. BBC One im poskytla všetky potrebné zdroje, a tak sa Mark Gatiss a Steven Moffat mohli pustiť do práce. Po roku a pol roboty, 4. januára, sa na Netflixe objavili všetky tri diely a my tak môžeme zhodnotiť, ako sa najnovšie spracovanie legendárneho príbehu podarilo. Autori čerpali priamo z klasického románu od Brama Stokera z roku 1897.

Ťažko povedať, či tvorcovia zamýšľali nejaké ďalšie diely, alebo ide o uzavretý príbeh. Osobne som mal pocit, že by sme z Draculovho života mohli vidieť viac. Žil stovky rokov, no tvorcovia sa rozhodli zamerať na dve krátke obdobia. Ak čakáš klasického Draculu s plnou ukážkou jeho schopností, cieľov, podriadených a chceš aj nahliadnuť do jeho mytológie, budeš sklamaný. Miniséria je skôr hĺbkovou charakterovou štúdiou legendárnej bytosti, čo mňa osobne zamrzelo. Je to však len subjektívny dojem, keďže som dúfal, že okrem adaptácie knižného príbehu dodajú tvorcovia viac aj z tohto prostredia.

NAČÍTAŤ ČLÁNOK BEZPLATNE
Predplať si REFRESHER+ a získaj ďalšie výhody

Tento článok dočítaš bezplatne, no s predplatným REFRESHER+ získaš prístup ku viac ako 1621 zamknutým článkom a dostaneš ďalšie benefity.

VIAC O PREDPLATNOM
Kedykoľvek ho jednoducho zrušíš
Už od 2.99 € mesačne
S REFRESHER+ môžeš získať tieto benefity
VIAC
Recenzia: 3-dielny Dracula sa viac zameral na jeho charakter než hororové prvky a jeho moc, čo určite nesadne každému
Recenzia: 3-dielny Dracula sa viac zameral na jeho charakter než hororové prvky a jeho moc, čo určite nesadne každému Zdroj: Netflix

Rád by som totiž videl jeho svet, mytológiu, rozsah jeho moci a dlhoveký život z viacerých uhlov. Dracula ale z hľadiska týchto tém len kĺže po povrchu a viac sa zameriava na jeho charakter a osobnosť ako takú. Nepotešíme ani fanúšikov hororov a klasických jump scares. Dracula takmer vôbec nepracuje s týmito elementami. Na druhej strane sa ale ani nesnaží nasilu šokovať. Využíva spoľahlivé postupy, pričom väčšinu prvého dielu sledujeme z retrospektívneho hľadiska.

Odhaľujeme Draculove spôsoby prežívania, a taktiež spoznávame najsilnejšieho protivníka, s akým sa kedy stretol. Je ním odhodlaná mníška Agatha, ktorá Draculu dlhodobo študuje a verí mnohým legendám, z ktorých niektoré jej zachránia život v impozantnej prvej epizóde.

Tá má neuveriteľne bavila. Užíval som si retrospektívne scény, príbehové odhalenia a aj všetky scény s Draculom. O úžasnú atmosféru sa postarali hlavne herci. Od Johna Heffernana (Jonathan Harker) sme postupne prešli k Dolly Wells (sestra Agatha) a nakoniec k majstrovi samotnému, Claesovi Bangovi. Osobne som nemal možnosť stretnúť sa s jeho doterajšou prácou, no pevne verím, že po tomto po ňom siahne viacero tvorcov.

Draculu poňal osviežujúcim štýlom, vďaka čomu som si postavu okamžite zamiloval. Jeho gestikulácia, mimika, práca s telom a hlasom dokonale imitujú nadradenú a sebavedomú bytosť. Zároveň dokáže bez problémov predať akékoľvek jeho slabiny a emócie. Bez jeho hereckého výkonu by som Draculu zďaleka tak nedokázal doceniť.

Po úžasnej prvej epizóde, ktorú som hltal počas celej stopáže, však prišiel mierny útlm. Druhá časť sa odohráva v úplne inom, avšak originálnom prostredí. Dracula cestuje na mori, počas čoho sa musí krotiť, aby nevypil celé osadenie lode. Postupne však miznú telá a okruh možných vinníkov sa zužuje. Dracula však má ďalšieho súpera a nikdy to nemá jednoduché.

Práve dynamika medzi postavami na oboch stranách spôsobuje napätie a atraktivitu deja. Bez zaujímavých postáv by seriál nedokázal tak dobre narábať s príbehom, na aký vsadil.

Na konci druhej epizódy diváka zarazí úžasný cliffhanger, na ktorý ale tretia epizóda nedokáže správne zareagovať. Oboznámi nás s novými postavami, z ktorých je väčšina pre dej nepodstatná (a navyše divácky nezaujímavá) a rozohráva sčasti novú hru. Tá síce vo finále funguje a dodáva príbehu potrebné logické zakončenie a opodstatnenie charakterovej štúdie Draculu, no divácky nie je zďaleka tak atraktívna a pútavá.

Spôsob, akým uchopili nečakané odhalenie a vývin deja v tretej epizóde mi osobne vôbec nesadol, a viem si predstaviť, že sa dal využiť celkom inak. Miniséria Dracula je teda v mojich očiach originálnou, väčšinu stopáže zábavnou a sviežou verziou legendárneho príbehu. Začína nesmierne silne, no s pribúdajúcimi epizódami a vývinom príbehu klesala na sile.

Aj kvôli tomu jej udeľujem sedem a pol bodu z desiatich s tým, že úplne chápem divákov, ktorí pôjdu s hodnotením oveľa nižšie. Dracula sa môže pýšiť vynikajúcimi hereckými výkonmi, úžasnými zvratmi a podareným koncom. Má zaujímavú formu a prináša do príbehu niečo nové. Avšak, vzhľadom na to, že za ním stoja tvorcovia Sherlocka, môžeme hovoriť o sklamaní.

Pridaj sa k tým, ktorí nás podporili. Predplať si R+ VIAC