Nové AMG GLE 63 (S), AMG GLS 63 a Maybach GLS 600 sú čerešničkou na torte trojcípej hviezdy v SUV segmente.
S príchodom nových generácií veľkých SUV značky Mercedes-Benz sa najmä posledné týždne naskytla otázka, kedy spoznáme ich vrcholné vyhotovenia. Dnešným dňom spoznávame odpoveď, keďže ako si si prečítal z nadpisu, z Affalterbachu práve prichádza nové GLE 63 (S) a GLS 63. Avšak, tým to nekončí.
Ako je zvykom, v oboch prípadoch sú vo veci tie najvýkonnejšie verzie, ktoré navonok spoznáš podľa hŕstky detailov – naozaj mohutný nárazník, ktorý dostal ďalšie otvory na prívod vzduchu k dodatočným chladičom, maska Panamericana Grill s vertikálnymi lamelami, vytiahnuté blatníky či tradičná štvorica koncoviek výfuku.
Obe novinky štandardne obúvajú 21” disky, za príplatok je ale možné siahnuť po o palec väčšom obutí, ba čo viac, GLS 63 je možné postaviť dokonca až na 23” kolesá. V interiéri sú zmeny len v detailoch – pribudli karbónové dekóry, športový multifunkčný volant s prídavnými voličmi režimov a Alcantarou, no a v neposlednom rade športové sedadlá s výrazným bočným vedením.
Naďalej ale platí, že ako GLE i GLS sú primárne orientované na luxus, komfort a pohodlie, preto nečakaj žiadne vyhrotené športové prvky ako v nekompromisných športiakoch. Tie pripomína azda len upravená grafika infotainmentu MBUX, ktorý na dvoch 12,3" obrazovkách premieta nové športové metriky.
Zmyslom 63-kových verzií je dvakrát preplňovaná 4-litrová V8-čka, ktorá spolupracuje s 9-stupňovým automatom AMG Speedshift TCT a plne variabilným pohonom všetkých štyroch kolies 4Matic+. Menšia z noviniek, teda GLE 63, je k dispozícii aj v slabšom vyhotovení, ktoré disponuje výkonom 420 kW / 571 koní a 750 Nm. Keďže ide o mild-hybrid, technológia EQ Boost dodáva ďalších 22 koní.
Základný osemvalcový variant tak dokáže zrýchliť z 0 na 100 km/h za 4 sekundy a uháňať rýchlosťou až 250 km/h. V ponuke však bude aj silnejší variant GLE 63 S, ktorého V8-čka je naladená až na výkon 450 kW / 612 koní a 850 Nm, pričom aj v tomto prípade EQ Boost servíruje dodatočných + 16 kW / 22 koní. Zhodný výkon napokon dostalo aj monštruózne GLS 63, ktoré bude na trhu výhradne v silnejšej verzii.
S-kové GLE 63 tak pokorí stovku len za 3,8 sekundy a jeho maximálna rýchlosť je 280 km/h, GLS 63 zrýchľuje za 4,2 sekundy a maximálku má totožnú. Všetky varianty majú štandardne športový vzduchový podvozok AMG Active Ride Contol či zadný športový elektronický diferenciál.
Aj keď z vyššie uvedených údajov platí, že z nemeckej prémiovej trojky ide o to najvýkonnejšie na trhu, verziami AMG to zďaleka nekončí. Okrem 63-kových variantov totiž Nemci prinášajú aj jeden exkluzívny derivát, ktorý sme tu doposiaľ ešte nemali. Divízia Mercedes-Maybach totiž v zmysle avizovaných správ vstupuje do nového segmentu – po predĺženej verzii triedy S sa portfólio dnešným dňom rozrastá o ultra-luxusné GLS 600.
Novinka zameraná na luxus sa navonok odlišuje plejádou chrómových prvkov – elegantnejšie navrhnuté nárazníky, nová špecificky vyplnená maska s nápisom Maybach, vztyčujúca sa hviezda na kapote, zvýraznené okenné lišty, 23" mnoho-lúčové disky či rozdelené koncovky výfuku. Pompézne navrhnutý exteriér, ktorý to jasne hrá na exkluzívnu nôtu, napokon dotvára možnosť dvojfarebného lakovania karosérie.
Trhákom GLS-kového Maybachu je však interiér, ktorý okamžite naznačuje, v čom tkvie podstata exkluzivitky. Kokpit najväčšieho SUV trojcípej hviezdy totiž tvoria ešte prémiovejšie a hodnotnejšie vypracované materiály. Priestrannému kokpitu tak dominuje jemná svetlá koža doplnená o lesklé rýdzo drevené dekóry, pravé hliníkové prvky a špičkové displeje infotainmentu MBUX – dve 12,3" obrazovky vpredu a dve 15" obrazovky vzadu.
Zadnú časť tvoria 2 plne elektricky nastaviteľné široké kreslá, ktoré sú zároveň posunuté dozadu, čím vznikol obrovský priestor – vďaka výsuvnej spodnej časti si zadný pasažieri môžu úplne vystrieť nohy. Obe kreslá oddeľuje masívny stredový tunel, kde sú schované nielen rôžne držiaky, ale aj minibar.
Exkluzívnosť vnútornému salóniku dotvára početne zastúpené náladové osvetlenie, prémiové audio Burmester, rozmerná panoramatická strecha, no a samozrejme chýbať nemôže ani masážna funkcia či vyhrievanie a ventilovanie oných kresiel.
GLS 600 4Matic poháňa rovnako 4-litrová V8-čka, avšak jej výkon je na úrovni jej výkon je na úrovni 410 kW / 558 koní (+ 22 koní v rámci EQ Boost) a 730 Nm. Dohady o tom, že GLS by mohlo dostať V12-ký sa tak (zatial?) nenaplnili, v každom prípade, výkonu má GLS na rozdávanie - na stovku dokáže tento vyše 2,5-tonový kolos akcelerovať za 4,9 sekundy, maximálka je limitovaná na úroveň 250 km/h.
Cenové relácie zatiaľ nepoznáme, je ale viac než jasné, že pôjde o najdrahšiu verziu, ktorá určite presiahne 200-tisícovú hranicu.