4. generácia najúspešnejšej škodovky je odhalená.
Krátko po odhalení 8. generácie ikonického hatchbacku prichádza na rad ďalšie mimoriadne očakávané odhalenie, a to nielen vo vodách koncernu VW Group. Práve dnešným dňom došlo k oficiálnemu stiahnutiu plachty z úplne novej, 4. generácie modelu Škoda Octavia.
Najúspešnejší počin českej značky je aj v našich končinách veľmi vyhľadávaným artiklom, preto sa nemôžeme čudovať, že o novinku je taký záujem. Ba čo viac, neprekvapí nás, ak sa novej Octavii bude dariť ešte viac ako doteraz, keďže má na to skutočne veľké predpoklady. Veď uznajte, nie je nádherná?
Atraktívny exteriér
Pravdou síce je, že Octaviu s poradovým číslom 4 by sme s prižmúrením oka mohli označiť za zmenšený Superb, nič to nemení na fakte, že exteriérovo ide o nádherne auto so zaujímavými detailmi a vyváženými proporciami. Samotný dizajn naozaj kombinuje prvky faceliftovanej vlajkovej lode a novej Scaly, vo výsledku sme tak svedkami značne atraktívnejšieho a dynamickejšieho tvaru karosérie, ktorý si zároveň stále zachováva elegantné línie.
Pochvalným faktom je, že Octavia už v základe disponuje hlavnými LED svetlometmi, jedine smerovky sú halogénové. Za príplatok pritom nechýba špičková Matrix-LED technológia, ktorá zaujme ostro rezanou grafikou trochu pripomínajúcou nové modely BMW. Zadné, veľmi pôvabne tvarované LED-kové svetlá majú za príplatok dynamické smerovky, nechýba ale ani efektný český kryštál.
Doteraz platilo, že niekomu sa Octavie viac páčili vo verzii liftback, inému kombi. Po novom si dovolíme tvrdiť, že oba karosárske varianty sú esteticky i proporčne veľmi vyvážené a trefne kombinujú štýlové, elegantné a dynamické prvky. Vďaka viac zrezanému zadnému stĺpiku a výraznému strešnému spojleru totiž aj kombík vyzerá nádherne a nestráca šarm na úkor väčšej praktickosti.
Mimochodom, keďže Octavia dlhodobo zastupuje rodinný ideál, dôležitá je predovšetkým veľkosť batožinového priestoru. Škoda opäť boduje a z (papierového) zástupcu nižšej strednej triedy opäť vydolovala maximum – batožinový priestor liftbacku má rekordných 600 litrov, zatiaľ čo kombi má až 640 litrov! Dodajme pritom, že rázvor náprav sa medzigeneračne nezmenil, pričom s dĺžkou 4 689 a šírkou 1 829 milimetrov evidujeme len pár centimetrový nárast.
V porovnaní s novým Golfom naďalej platí, že žiadne športovo strihnuté optické verzie s inak tvarovanými nárazníkmi k dispozícii nie sú, je však jasné, že skôr či neskôr príde vyhotovenie Sportline s čiernymi detailmi či ostré verziu RS, kde môžeme očakávať agresívnejší bodykit. Zákazník tak má na výber len z rôznych farieb karosérie a diskov v rozmedzí od 16 po 19".
Pokrokový interiér
Tak ako sme písali po odhalení súrodenca od Volkswagenu, aj Octavia dostala úplne nový vnútrajšok, respektíve palubnú dosku. Jej základom je horizontálne členenie s vystupujúcim až 10" dotykovým displejom, ktorý má byť viac poruke vodičovi. Nová architektúra palubovky vnáša elegantnejší punc a zároveň aj kvalitnejšie materiály a dekóry, čo už stihli pochváliť aj novinári, ktorí v novej Škodovke sedeli. V niektorých detailoch spracovania má dokonca Octavia predčiť aj Golf.
Druhý displej sa nachádza pred vodičom, v tomto prípade majú digitálne budíky 10,25" a progresívnu grafiku s viacerými zobrazovacími štýlmi. Väčšina fyzických tlačidiel sa z palubovky vytratila, poslednú hŕstku nájdeme len nad novými výduchmi klimatizácie. Vskutku zaujímavým detailom je ovládanie hlasitosti – tá sa zvyšuje posúvaním prsta po vyznačenej ploche hneď pod displejom.
To, že Škoda sa snaží ukázať svoj kvalitatívny posun k prémiovým značkám potvrdzuje nielen početne zastúpené náladové osvetlenie, hodnotne vyzerajúce dekóry, ale aj úplne nový 2-ramenný multifunkčný kvalitnými volant s kovovými ovládačmi. Interiér je posiaty viacerými Simply Clever riešeniami, dokonca vo vnútri môžeme nájsť až 5 vstupov USB-C. Octavia okrem toho prvýkrát ponúkne aj ergonomické sedadlá, pribudla masážna funkcia či látka ThermoFlux, ktorá ma docieliť menšie potenie.
Pozornosť si v neposlednom rade zaslúži aj elektronický volič prevodovky, ktorý v prípade DSG prevodovky nahrádza doterajšie mechanické riešenie. Vodič tak už nebude doslova behať s pákou v zvolených dráhach, ale len prepínať malý volič. Tým pádom, manuálne radenie rýchlosti bude možné len pádlami pod volantom.
Široká paleta motorizácii
Pod kapotou na jednu stranu nemožno očakávať nič revolučné, na druhú stranu treba povedať, že Škoda si pripravila hneď niekoľko prekvapení. Prvým je, že nová Octavia môže mať pod kapotou dokonca aj 190-koňový benzínový dvojliter (Golf bude mať 2.0 TSI len vo verzii GTI), zatiaľ čo vrcholný variant 2.0 TDI bude disponovať výkonom až 143 kW / 200 koní (v Golfe má max 150 k). Zvyšné motorizácie a dané výkonnostné verzie sú napokon identické:
- 1.0 TSI – benzínový trojvalec; 66 kW / 90 koní
- 1.0 TSI – benzínový trojvalec; 81 kW / 110 koní
- 1.5 TSI – benzínový štvorvalec; 96 kW / 130 koní
- 1.5 TSI – benzínový štvorvalec; 110 kW / 150 koní
- 2.0 TSI – benzínový štvorvalec; 140 kW / 190 koní
- 2.0 TDI – naftový štvorvalec; 85 kW / 115 koní
- 2.0 TDI – naftový štvorvalec; 110 kW / 150 koní
- 2.0 TDI – naftový štvorvalec; 147 kW / 200 koní
Ďalšou novou skutočnosťou je fakt, že 110-koňová verzia trojvalca a 150-koňový variant 1.5 TSI dostanú mild-hybridnú techniku, čiže 48-voltová palubná sieť so štartér-generátorom, 48-voltovou lítium-iónovou batériou a 6-stupňovým DSG. Octavia je štandardne poháňaná prednou nápravou a sprevodovaná 6-stupňovým manuálom, za príplatok, respektíve pri silnejších motoroch nebude chýbať pohon 4x4 či 7-stupňové DSG.
Na záver dodajme, že novinkou pod kapotou Octavie je napokon ešte aj plug-in hybridná verzia. Jej srdcom je benzínový motor 1.4 TSI, ktorý osobitne v ponuke nie je, ale pri hybridnom ústrojenstve je skombinovaný s elektromotorom. Súčasťou sústavy je akumulátor s kapacitou 13 kWh, pričom papierový údaj o dojazde na čisto elektrický pohon je 55 kilometrov. Cenové relácie zatiaľ nepoznáme, parametre plug-in hybrida sú však nasledovné:
- benzínový štvorvalec 1.4 TSI + elektromotor; 150 kW / 204 koní