Nová generácia zaujme najmä technológiami.
A je tu! Azda najočakávanejšia automobilová novinka roka 2019 je realitou a nie je ňou nič iné ako úplne nový Volkswagen Golf. Práve v uplynulých hodinách totiž svetlo sveta uzrela 8. generácia, ktorá síce na prvý pohľad prináša evolúciu, najmä v interiéri ale stvárňuje revolúciu. Čím teda chce dlhoročný bestseller zaujať v najnovšom vyhotovení?
Exteriér novinky neponúka nič prevratné, dalo by sa povedať, že ide len o oprášenie tradičného dizajnu, ktorý si Golf drží dlhé roky. Najmä ak ide o bočný profil a C-stĺpik, takmer nič zásadné sa nemení. Naopak, čelná i koncová časť je nová, podstatne modernejšia a zároveň viac uhladená.
Podstatné však je to, že Golf sa na oboch koncoch hrdí špičkovou svetelnou technológiou – aj vpredu aj vzadu si miesto našli iQ.Light LED svetlá z nového Touarega. Vpredu sú svetlá medzigeneračne užšie a zároveň pretiahnuté viac do strán. Vzadu je profil svetiel tiež užší a zároveň grafika viac prepracovaná. Klasické nárazníky dostali skôr oblé detaily, v ponuke si ale miesto našiel aj športový R-Line s mohutným otvorom vpredu a chrómovou imitáciou výfuku vzadu.
Z ponuky vypadáva 3-dverový variant a zároveň aj čisto elektrická verzia. Dôvodom je príchod nového elektromobilu ID.3, ktorý supluje elektrický hatchback v tejto triede. Mimochodom, po ID.3-ke je Golf druhým vozidlom značky, kde nájdeme nové logo, navyše, nechýba ani centrálne umiestnený nápis vzadu.
Nový Golf meria 4284 x 1789 x 1456 milimetrov – je tým pádom o 2,6 centimetra dlhší, o milimeter užší a o 3,6 centimetra nižší. 8. generácia stojí na vynovenej verzii platformy MQB, rázvor náprav je 2636 milimetrov, čo je o 16 milimetrov viac než doteraz. Aerodynamický koeficient odporu vzduchu má hodnotu len 0,275.
Azda najzaujímavejšou častou novej generácie je interiér. Kokpit totiž prešiel zásadnou revolúciou a ponúka nielen nový dizajn, ale aj technológie. Palubná doska je horizontálne orientovaná, tvarovaním a umiestnením displejov pritom pripomína Mercedes-Benz triedy A. Súčasťou výbavy sú 2 veľké obrazovky – 10,25″ digitálne budíky a 10″ centrálny displej nového infotainmentu s prepracovanejšou grafikou a ovládaním.
Golf s poradovým číslom osem totiž prichádza s novou generáciou multimediálneho systému, ktorý má zaujať atraktívnym vizuálom, veľkou individualizáciou, výbornou filozofiou ovládania, či permanentným pripojením k internetu vďaka zabudovanej virtuálnej SIM karte. Do oka padne aj zaujímavá dotyková plocha pod centrálnou obrazovkou, ktorá slúži na ovládanie najzákladnejších nastavení klimatizácie.
Súčasťou interiéru je plejáda moderných technológií – rozmerný head-up displej premietajúci na čelné okno, systém Car2X (vozidlo komunikuje s ostatnými autami a zbiera/odovzdáva informácie), digitálny kľúč, automatické hlásenie nehôd alebo dokonca aj zvukový systém Harman-Kardon. Mimochodom, volič DSG prevodovky je elektronicky, čím pripomína ten v novej 911-ke.
Ako je už zvykom, silnou stránkou i novej generácie bude naozaj široká paleta motorizácii. Prakticky všetky jednotky sú nové, o čom svedčí prítomnosť dodatku EVO, a to dokonca už aj v prípade trojvalca. To inými slovami značí, že agregáty majú zaručiť ešte nižšiu spotrebu, väčšiu kultivovanosť a zároveň lepší manažment teploty. Benzínové agregáty pritom pracujú v Millerovom cykle. Ponuka konvenčných jednotiek je nasledovná:
- 1.0 TSI EVO – benzínový trojvalec; 66 kW / 90 koní
- 1.0 TSI EVO – benzínový trojvalec; 81 kW / 110 koní
- 1.5 TSI EVO – benzínový štvorvalec; 96 kW / 130 koní
- 1.5 TSI EVO – benzínový štvorvalec; 110 kW / 150 koní
- 2.0 TDI EVO – naftový štvorvalec, 85 kW / 115 koní
- 2.0 TDI EVO – naftový štvorvalec, 110 kW / 150 koní
Dôležitou novinkou je fakt, že benzínové jednotky, ktorých výkon je minimálne 110 koní a spárované sú s automatickou prevodovkou, bude k dispozícii aj v elektrifikovanej verzii eTSI. Jej podstatou je mild-hybridná technológia, čiže 48 V systém s remeňom poháňaným štartér-generátorom. Po vzore väčších koncernových vozidiel tak platí, že za ideálnych podmienok, keď vodič práve neakceleruje, ale len plachtí, môže dôjsť k úplnému vypnutiu motora.
Výhoda tkvie i v schopnosti dopomáhať spaľovaciemu motoru v nízkych otáčkach dodatočným krútiacim momentom. Štartovanie a vypínanie motora vo vyšších rýchlostiach vodič prakticky vôbec necíti. Okrem toho, v ponuke budú aj hybridné verzie s batériou o kapacite 13 kWh a dojazdom na čisto elektrický pohon 50 kilometrov. Konkrétne ide o tieto dva plug-in hybridy:
- e-Hybrid – benzínový štvorvalec 1.4 TSI + elektromotor; 150 kW / 204 koní
- GTE – benzínový štvorvalec 1.4 TSI + elektromotor; 180 kW / 245 koní
Na záver dodajme, že Golf aj v 8. generácii je vozidlo s primárne predným pohonom, za príplatok ale nebude chýbať nielen adaptívny podvozok DCC ale ani pohon všetkých štyroch kolies 4Motion (pri silnejších verziách). Zákazník môže siahnuť po 6-stupňovej manuálnej alebo 7-stupňovej automatickej prevodovke DSG. Automobilka hlási, že vďaka dvojitému vstrekovania AdBlue má dôjsť k citeľnému zníženiu emisií oxidu dusíka a úspore paliva až o 17.
Už teraz je jasné, že skôr či neskôr uvidíme aj ostrejšie verzie GTD, GTI i R, ba čo viac, Volkswagen údajne potvrdil aj špeciálne vyhotovenie TCR. Na to si ale ešte počkáme. K prvým zákazníkom sa novinka dostane začiatkom budúceho roka, ceny zatiaľ nepoznáme.