Ferrari má novú pýchu.
Možno by si to ani nepovedal, no LaFerrari má už 7 rokov, preto Ferrari medzičasom pilne pacovalo na nástupcovi. Jeho meno je SF90 Stradale a talianska automobilka nám ho práve predstavuje. Povedať však treba, že nový hyperšport v rámci internej hierarchie stojí niekde medzi modelom F8 Tributo a spomínaným LaFerrari, parametrami ale prekonáva aj niekdajšiu pýchu z Maranella.
Ak sa pýtaš na názov, ktorý je opäť vskutku komplikovaný, veci sa majú nasledovne – označenie SF90 nesie najnovší monopost F1 od Ferrari, čo v spojení s talianskym pojmom Stradale značí, že ide kvázi o SF90-ku pre bežné cesty. Mimochodom, SF je samozrejme skratka pre Scuderia Ferrari, v tomto prípade sa však na verejnosti skôr začalo šíriť spojenie Super Ferrari. A čo teda vlastne prináša?
Samotný dizajn je veľmi moderný a značne prepracovaný, za čo môže riaditeľ dizajnu Ferrari, Flavio Manzoni. Pomerne netypická je najmä predná časť, ktorá sa vymyká zo zaužívaných tvarov značky posledných rokov. Dvojfarebná karosérie zaujme aj vzadu, kde sú obe strany hyperšportu opticky prepojené spojovacím prvkom. Každý detail karosérie pritom podlieha prísnym aerodynamickým kritériám, jednotlivé otvory sú preto plne funkčné a usmerňujú obtekanie vzduchu karosériou.
Štandardne je SF90 Stradale obuté do pneumatík Pirelli P Zero, v prípade príplatkového paketu Assetto Fiorano, ktorý okrem iného pridá väčší zadný spojler či dodatočné karbónové komponenty, však obutie diskov zastrešujú pneumatiky Michelin Cup 2. Interiér sa nesie v značne minimalistickom štýle – takmer všetky ovládacie prvky sú priamo integrované na volant, zatiaľ čo všetky zobrazenia má na starosti výhradne plne digitálny prístrojový panel. Vôbec po prvýkrát v značke Ferrari je použitý aj head-up displej.
Najpodstatnejšie je, že SF90 Stradale je najvýkonnejšie, technicky najvyspelejšie a zároveň najrýchlejšie akcelerujúce sériové Ferrari v históii značky. Aby toho nebolo málo, novinka je zároveň aj vôbec prvým plug-in hybridom značky. Ako už správne šípite, o pohon sa nestará jeden, ale hneď štyri motory. Srdcom je dvakrát preplňovaná 3,9-litrová V8-čka s výkonom 574 kW / 780 koní a 800 Nm. I keď ide o dychberúci údaj, pre hyperšport súčasnosti je to predsa len slabá káva, preto na scénu prichádza trojica elektromotorov.
Dva sa nachádzajú vpredu (na každom kolese), kde teda pochopiteľne slúžia na pohon výhradne predných kolies, zatiaľ čo tretí si miesto našiel vzadu, konkrétne medzi osemvalcom a 8-stupňovou dvojspojkovou prevodovkou. Energia pochádza z lítium-ionové batérie o kapacite 7,9 kWh, vďaka čomu dokáže novinka na čisto elektricky pohon za ideálnych podmienok absolvovať až 26 kilometrov.
Samozrejme, v SF90 majú elektromotory hlavný význam ako výpomoc konvenčnému agregátu, čo vo výsledku znamená, že výsledný výkon celej sústavy je presne 735 kW / 1 000 koní. Maximálna rýchlosť hyperšportu je závratných 341 km/h, ešte fascinujúcejší je ale údaj o akcelerácii – z 0-100 km/h dokáže SF90 Stradale vystreliť za 2,5 sekundy, zatiaľ čo na dvestovke je len za 6,7 sekundy! Dodajme, že nový klenot Ferrari váži len 1 570 kilogramov, okrem hydraulických bŕzd využíva rekuperáciu brzdnej energie a na prednej náprave nechýba ani systém vektorovania krútiaceho momentu.
Zaujímavosťou je, že SF90 Stradale nebude limitované počtom vyrobených kusov, i keď je jasné, že akési limity predsa len budú. K prvým zákazníkom sa novinka dostane začiatkom roka 2020. Cenové relácie zatiaľ oficiálne komunikované neboli, hovorí sa však o čiastke minimálne 600-tisíc €.