Legendárny športiak v najlepšej forme.
Dočkali sme sa. Vrcholom osláv 70. narodením športových vozidiel Porsche je odhalenie úplne novej, v poradí 8. generácie ikonickej 911-ky. Jedna z posledných najočakávanejších noviniek tohto roka je tak realitou. K slávnostnému odhaleniu generácie 992 prišlo na autosalóne v Los Angeles, kde sa svetu ukázali prvé verzie.
Ako je už zvykom, žiadne revolučné dizajnové zmeny nečakaj, opäť nám automobilka servíruje tradične strihnutú 911-ku, ktorá však dostala viacero nových, značne modernejších detailov. Podotknúť treba, že väčšina povrchových panelov je vyrobená z hliníka, prekvapením však nebude ani skutočnosť, že na oboch koncoch nájdeme výhradne LED-kovú svetelnú technológiu.
I keď je novinka naozaj od podlahy nová, čelnú časť od predchodcu rozozná len trénované oko autičkára. Predný nárazník síce prešiel decentnými úpravami, tvar svetiel ako takých sa prakticky na pohľad nezmenil.
Matrix-LED technológia dostala prepracovanejšiu grafiku a funkcionalitu. Porsche následne upozorňuje na fakt, že predok vozidla je až o 45 milimetrov širší ako doteraz.
Z profilu vyznieva povestná línia, kde sa plus-mínus nič nemení, pozorné oko si však všimne kľučky dverí, ktoré sú viac skryté a zapustené do panelov dverí. Gro postrehnuteľných zmien evidujeme vzadu, kde zaujmú nielen vystupujúce a navzájom prepojené koncové LED-kové svetla, ale aj prepracovaný kryt motora či úplne iný tvar nárazníka.
Pod zadným oknom sa totiž nasťahovali vertikálne lamely s integrovaným tretím brzdovým svetlom, zatiaľ čo značka si svoje miesto našla po novom oveľa nižšie, medzi dvojicou rozmerných koncoviek výfuku. Sú zasadené priamo do širšieho nárazníka.
Revolúcia sa následne odohráva v interiéri, kde je zmien oveľa viac než v exteriéri. Za vynoveným volantom sa naďalej nachádza centrálne umiestnený analógový otáčkomer, z obidvoch strán ho už však obklopuje dvojica bezrámových displejov, ktoré vedia zobrazovať obsah v štyroch virtuálnych kruhoch. Grafika a zobrazenia sú pritom plne konfigurovateľné.
Strednej časti palubovky už kraľuje 10,9" dotyková obrazovka infotainmentu PCM. Pod širokouhlým displejom je 5 hlavných fyzických tlačidiel, okrem nich ale zvyšok ovládacích prvkov nájdeme v stredovom tuneli. Z neho vyčnieva úplne nový volič prevodovky, ktorý niektorí prirovnávajú k panáčikovi LEGO.
Koncepcia palubnej dosky vychádza z nových generácii modelov Panamera a Cayenne, v tomto prípade však ešte viac pristupuje na rýdzo športovú stránku a zameranie vozidla. Medzi nové vychytávky patrí vôbec poprvýkrát prítomné nočné videnie Night Vision Assist s termovíznou kamerou, spomenúť však môžeme aj režim Porsche Wet Mode, ktorý je určený pre jazdu na mokrej vozovke.
Nová 992 príde na trh v úvode len v dvoch vyhotoveniach – Carrera S a Carrera 4S. Ich spoločným znakom je samozrejme v zadnej časti uložený preplňovaný šesťvalec, ktorý medzigeneračne ponúka viac výkonu, a nová 8-stupňová dvojspojková prevodovka.
Plochý trojliter v základe disponuje silou 331 kW / 450 koní, čo je o 30 koní viac než mala doteraz verzia s dodatkom S. Porsche hovorí o novom uložení turbodúchadiel, prepracovanom chladení a vstrekovaní paliva.
Verzia s výhradne zadným pohonom dokáže akcelerovať na stovku za 3,7 sekundy, zatiaľ čo vyhotovenie Carrera 4S s pohonom všetkých štyroch kolies vyšprintuje z pokoja na rýchlosť 100 km/h za 3,6 sekundy. Ani v tomto prípade však nebude chýbať paket Sport Chrono, ktorý tieto časy dokáže stlačiť ešte o 0,2 sekundy. Maximálna rýchlosť je v oboch prípadoch cez 300 km/h – 4S-ko vie uháňať rýchlosťou 306 km/h, zatiaľ čo S až 308 km/h.
Zabúdať v dnešnej dobe nemožno ani na spotrebu – v priemere by mali novinky vedieť jazdiť za približne 9 litrov na sto kilometrov. Na záver dodajme, že základná cena novinky na nemeckom trhu je 120-tisíc €, verzia 911 Carrera 4S štartuje na čiastke od 128-tisíc €. Predaj bol už spustený.