15. decembra 2017, 10:52
Jakub Paulík

Spracovanie Bostonskej tragédie je význačné kreáciami Jakea Gyllenhaala a otvoreným prístupom k zranenej ľudskosti (Recenzia)

FILMY A SERIÁLY JAKE GYLLENHAAL

Emotívna, autentická a citlivá. Taká je novinka Stronger. Teda aspoň v prvej polovici, po ktorej prichádza mierna rutina a nadmerne iritujúce chovanie niektorých hlavných postáv.

Azda sa nenájde medzi našimi čitateľmi nikto, kto by nepočul o teroristickom útoku na Bostonskom maratóne z roku 2013. Po tejto nešťastnej tragédii boli potvrdené 3 obete a ďalších približne 183 zranených. Medzi ťažko zranenými osobami bol v danej chvíli aj Jeff Bauman (Jake Gyllenhaal), ktorý v cieli čakal na svoju bývalú priateľku Erin (Tatiana Maslany), aby si znova získal jej srdce. Bohužiaľ bol ale v nesprávny čas na nesprávnom mieste a po tejto udalosti skončil upútaný na vozíčku.

Mladík je konfrontovaný so svojím vnútorným svetom, kde bojuje s novou realitou, no taktiež sa musí postaviť aj svojmu okoliu. Široká verejnosť, vrátane jeho najbližších, ho totiž považuje za hrdinu a bojovníka proti terorizmu. On ale situáciu vidí úplne inak. Nie je žiadnym symbolom víťazstva, ale naopak iba obyčajným človekom. Ako sám tvrdí, predsa nič nedokázal, len pri výbuchu prišiel o nohy.

Zdroj: Lionsgate a Roadside Attractions

Dráma Stronger je najsilnejšou a najintenzívnejšou predovšetkým na úplnom začiatku, kedy hlavná postava dostáva do nemocnice a pomaly sa snaží zotavovať. Vďaka Gyllenhaalovmu hereckému predstaveniu budete prežívať každý jeden bolestivý lekársky zákrok a každú jeho snahu o "udržanie sa na nohách" (myslené metaforicky i doslovne). Jeff ale v príbehu nebude bojovať iba na zdravotnom poli, ale aj v oblasti vzťahovej. Pred touto tragédiou na tom totiž nebol so svojou bývalou priateľkou dvakrát najlepšie a preto sa musí pokúsiť veci zrovnať. V tejto sfére film znova funguje skutočne na jednotku.

Nečakajte žiaden rýchly návrat zaľúbenej dvojice, ktorá nebudete mať žiadne osobné problémy a spoločne sa zamerajú iba na to jediné - na jeho rehabilitáciu. Naopak. Jeffove pocity sú skutočne autentické, pretože prvé čo ho v danej chvíli napadne (a to isté by napadlo v podobnej situácii každého z nás) je fakt, či od Erin nevyžaduje príliš a či jeho súčasná situácia nepodmieňuje jej snahu o pomoc.

Zdroj: Lionsgate a Roadside Attractions

Napriek jej citlivému a zodpovednému prístupu ale Jeff naďalej zostáva tak trochu malým-veľkým dieťaťom. Jeho pubertálne správanie podčiarkuje nadmerne starostlivá a neuveriteľne iritujúca matka (Miranda Richardson). A verte nám, časom budete mať jej prístupu po krk.

Od druhej polovice nastupuje akási nemastná-neslaná rutina a tri oblasti, na ktoré sa Stronger zameriava (Jeff a vzťah, Jeff a verejnosť, Jeff a zdravotné problémy) začnú byť časom veľmi nevyvážené. Navyše, čo sa jeho prístupu k verejnosti týka, táto oblasť je na záver pomerne odfláknutá klasickým americkým pátosom. A z neho, ako by povedal Václav Postránecký z kultových Čiernych barónov, sa vám bude chcieť jednoducho a skrátka zvracať.

Zdroj: Lionsgate a Roadside Attractions

Stronger má výborný rozbeh plný emócií, hereckého talentu (mimochodom, za Gyllenhaalom vôbec nezaostáva ani skvelá Tatiana Maslany) a uveriteľných reakcií okolia a následných pocitov hlavného hrdinu. Stačí nám to však na plnohodnotné takmer dve hodiny? Bohužiaľ nie. Snímke chýba kontinuálne udržanie si počiatočnej kvality. Veru tak, v tomto bode jednoznačne zlyháva.

Striedanie obrazu na partnerský život, rehabilitáciu a útek pred verejnosťou začne byť časom mierna nuda a i keď samozrejme film dopozeráte, pretože vás zaujíma, kam sa príbeh posunie ďalej, počiatočný "wow efekt" je nenávratne preč. No a cestou k záveru vás samozrejme stihne neraz naštvať správanie Jeffovej matky a taktiež aj jeho samého. A aké je hlavné posolstvo filmu? Že Američania spravili z obyčajného človeka hrdinu len kvôli jeho nešťastiu? Veď samotný kľúčový hrdina si uvedomuje naivnosť celej tejto situácie, tak prečo nie aj verejnosť? 6,5/10

0/10