Spravodajský portál pre modernú generáciu, ktorá sa zaujíma o aktuálne dianie.
Zaujíma ťa aktuálne dianie? Správy z domova aj zo sveta nájdeš na spravodajskom webe. Čítaj reportáže, rozhovory aj komentáre z rôznych oblastí. Sleduj Refresher News, ak chceš byť v obraze.
Kliknutím na tlačidlo ťa presmerujeme na news.refresher.sk
29. novembra 2017 o 16:21
Čas čítania 0:00
Dominik Vetrák

Vlado Valovič o tvorbe efektov v Justice League: Takýto film by s nimi v roku 2017 určite nemal mať problémy, nešírte ale negatívne komenty

FILMY A SERIÁLY JUSTICE LEAGUE POČÍTAČOVÉ TRIKY (CGI, VFX, VIZUÁLNE EFEKTY) VLADIMÍR VALOVIČ
Uložiť Uložené

Vladimír Valovič sa rozhodol rozpovedať o svojom poslednom projekte. My tak pre vás máme exkluzívny exkurz do momentálne najdiskutovanejšieho projektu tohto roku.

O Vladimírovi Valovičovi ste na našom webe počuli už niekoľkokrát. Ide o veľmi príjemného a otvoreného človeka, ktorý pochádza z Handlovej, no momentálne už niekoľko rokov žije v Kanade, kde vytvára efekty pre najväčšie a najočakávanejšie filmové projekty súčasnosti. Pokiaľ o ňom u nás čítate prvýkrát, určite nezmeškajte naše predošlé dva rozhovory, ktoré nájdete tu a tu. Okrem toho sme vám predstavili aj jeho unikátny projekt, o ktorého súčasnom stave sa dozviete aj o pár riadkov nižšie.  

Zdravíme, v prvom rade ďakujeme, že si si na nás našiel čas. Na začiatok klasická otázka, ako sa ti momentálne darí?

Pozdravujem redakciu Filmkultu aj všetkých čitateľov. Teraz sa mi darí pomerne super. Skončil som hlavný projekt a pomaly si robím svoje bočné projekty a venujem sa viac škole, sebe a rodine.

Vlado Valovič o tvorbe efektov v Justice League: Takýto film by s nimi v roku 2017 určite nemal mať problémy, nešírte ale negatívne komenty
Zdroj: Warner Bros./Empire Magazine

Už dávnejšie si prezradil, že pracuješ na vizuálnych efektoch pre dlho očakávanú snímku Justice League. Akú pozíciu si pri tomto projekte zastával a v čom konkrétne spočívala tvoja práca?

Presne tak. Niekedy v októbri som skončil dosť dlhý projekt Justice League, na ktorom som robil osem mesiacov. Bol som konkrétne Lead compositor zodpovedný za skupinu compositorov v mojom tíme a za jednu konkrétnu sekvenciu.

Prezradíš nám, v ktorých scénach vo filme nájdeme tvoj rukopis?

Na tomto projekte je to teraz celkom ľahké definovať. Od úplného začiatku som mal na starosti exteriéry, konkrétne opustené mesto v Rusku. Na tom som strávil všetok môj čas. Od prvých testov a lookdev – vzhľadu pre nočné mesto plné ohňov, dymov a temnej atmosféry, ktorú môžete vidieť v traileri z marca, cez rôzne referencie, ktoré som hľadal na opustené mestá, na Černobyľ a podobne... cez zhruba 30-40 verzií premeny mesta až na finálnu toxickú červenú oblohu s infekciou. Bol celkom boj urobiť to, čo chcú klienti, keďže sa to nikomu z nás zo začiatku nepáčilo, bojovať sami so sebou.

Vlado Valovič o tvorbe efektov v Justice League: Takýto film by s nimi v roku 2017 určite nemal mať problémy, nešírte ale negatívne komenty
Zdroj: Warner Bros.

Urobiť všetko červené bolo prvé týždne fakt náročné. Neskor som našiel spôsob, ako to oživiť s oranžovým svetlom a urobiť z toho „západ slnka“. Keď sme potom skúsili modré blesky a záblesky, tak to trošku doplnilo spektrum farieb a už to nebolo také monotónne. Ak by sme mali vybrať konkrétne zábery, ktoré prešli cez ruky mne či ľuďom, na ktorých som dozeral, tak to bol hlavne prílet Flying Fox a prechod cez ten shield. Potom to bol batmobil idúci ulicami, padajúci komín, bitka Aquamana vo vzduchu, výbuchy budov s batmobilom až po moment, ako sa Batman katapultuje. Tá sekvencia mala byť ale oveľa dlhšia a fakt luxusná. Potom ešte scéna s Flashom, ale to spomínať nebudem :-).

Odporúčané
Tvorca vizuálnych efektov Vlado Valovič prezrádza, ako robia počítačové efekty pre Harryho Pottera, Pirátov Karibiku či Aquamana Tvorca vizuálnych efektov Vlado Valovič prezrádza, ako robia počítačové efekty pre Harryho Pottera, Pirátov Karibiku či Aquamana 11. mája 2021 o 9:30

Tvorbu filmu poznačil odchod režiséra Zacka Snydera a jeho dokončenie Jossom Whedonom. Ako si ty vnímal túto zmenu a ako poznačila výsledný film? Napríklad v prvom traileri môžeme vidieť tmavú oblohu v ukážkach záverečnej sekvencie, v ďalších potom už červenú.

Keď sa tá zmena diala, my sme už pár týždňov podľa komentárov cítili, že sa niečo deje a všetko to tak viselo vo vzduchu a bolo neurčité. Až jedného dňa prišla správa, čo sa vlastne stalo a čo z toho pre nás vyplýva. Potom sme pár týždňov čakali, s čím príde nový režisér. Keď sa rozhodli zmeniť nočný vzhľad mojej sekvencie, každý bol dosť sklamaný, hlavne keď som mal už urobené dva zábery ako vzorové a už to len stačilo aplikovať na všetky ostatné. Hlavná práca bola hotová. Musel som sa začať odznovu triafať do nových predstáv, ktoré boli veľmi zvláštne.  

Vlado Valovič o tvorbe efektov v Justice League: Takýto film by s nimi v roku 2017 určite nemal mať problémy, nešírte ale negatívne komenty
Zdroj: Facebook/Vladimir Valovic - VFX Artist

Červená obloha sa nikomu vrátane mňa nepáčila. Dnes, keď vidím výsledok, vnímam to trošku ináč a nie je to také zlé. Ak by nevystrihli množstvo záberov a naopak pridali to, ako sa tá červená obloha objavuje postupne a zdôvodnili by to, možno by to mohlo fungovať. Osobne si myslím, že Joss nebol ten, čo robil zmeny, skôr to, čo sa stalo, využilo pár producentov, ktorí nechceli ísť rovnakým smerom ako Snyder, na to, aby presadili, čo chceli už dávno. Joss Whedon bol svojím spôsobom len nástroj. Je ale dosť vtipný a myslím, že mal presne predstavu, ako tomu pomôcť. Zažil som ho jeden deň asi hodinu v kine a bol to fakt veľmi v pohode chlapík!

Odporúčané
Tvorca CGI Vladimír Valovič: Pri Supermanovej tvári s fúzmi som si povedal: Fúú, veľa šťastia tomu, kto to bude robiť (Rozhovor) Tvorca CGI Vladimír Valovič: Pri Supermanovej tvári s fúzmi som si povedal: Fúú, veľa šťastia tomu, kto to bude robiť (Rozhovor) 25. marca 2021 o 14:30

Vieš nám v minutáži približne povedať, koľko takmer hotového materiálu skončilo po pretáčkach v koši? Nehovoríme pritom o víziách či plánoch, ale hotových či takmer hotových záberoch, ktoré jednoducho museli z kola von.
Tak toto je veľmi ťažké zmerať. Určite vyhodili pár desiatok hotových záberov. Aj hotových z predošlého vzhľadu. Myslím si ale, že väčšina z tých, čo sa vyhodili, boli skôr natočené či rozpracované, než hotové. Ja len dúfam, že to, čo vystrihli, je hotové a hodí sa, použijú v extended edition.

Zaujíma nás jedna pomerne kontroverzná otázka. Vnímal alebo cítil si počas tvorby, že výsledný film sa stretne s pomerne negatívnym prijatím u publika, ktoré sa zároveň podpísalo aj o to, že Justice League bude pravdepodobne najmenej ziskovým filmom DCEU?

To, ako ziskový bude, som netušil, ale vedel som, že je tam veľa vecí, čo môžu ľudom vadiť. Problém je, že z nejakého mne neznámeho dôvodu sa vytvoril mýtus o DC a ich kvalite filmov, kde DC musí ešte skôr než film vyjde obhajovať a ospravedlňovať sa za to, čo dajú von. Je to presný opak toho, čo by malo byť a čo má napríklad Marvel, kde nikto až tak nerieši kvalitu, pritom je to rovnaký typ „jednoduchého“ filmu. Rozhodne sú tam momenty, ktoré neprispievajú dobrej povesti, a to sme videli už od začiatku. Ale i napriek tomu si to podľa mňa nezaslúži takú kritiku. Videl som to v kine pár dní dozadu a celé kino sa fakt bavilo celý čas. Bolo to krátke, bolo to trošku zlepené, ale 40%, ktoré tomu dávajú, by som nedal ani filmu čo neznášam.  

Vlado Valovič o tvorbe efektov v Justice League: Takýto film by s nimi v roku 2017 určite nemal mať problémy, nešírte ale negatívne komenty
Zdroj: Warner Bros./IMDb

Mnohí čakali po oznámení veľkých pretáčok odklad. Dokončiť toľké VFX zábery na top úrovni sa javilo nemožné a v kinách sme videli, že to nemožné aj bolo. Superman bol v pár scénach, aj keď len na niekoľko okamihov, doslova otrasný a vyzeral ako z hry spred desiatich rokov. Je jednoznačne vidieť, že VFX tím nemal dostatok času. Ako si túto situáciu vnímal ty? Odzrkadlilo sa to aj na tvojej práci?
Tak toto nebol práve ideálny projekt na VFX. Efekty boli veľmi náročné, scény obrovské s TeraByte-ami dát na záber, často a všade sa všetko rozbíjalo a lietalo. Hlavne infekcia a požieranie budov bola veľká výzva, ktorá prišla dosť neskoro a museli sme ju zapracovať. To vyžadovalo samozrejme potom nadčasy a veľa veľa neskorých večerov. Bola to jediná možnosť, ako získať extra čas.

Odporúčané
Recenzia: Snyderov Justice League je lepší film ako kinoverzia. Navyše sa končí úžasným epilógom a novými akčnými scénami Recenzia: Snyderov Justice League je lepší film ako kinoverzia. Navyše sa končí úžasným epilógom a novými akčnými scénami 19. marca 2021 o 13:09

Ako som ale videl v kine, aj ostatné štúdiá mali dosť problémov so svojimi scénami, a to sa dosť podpísalo hlavne na scéne amazoniek a tej veľkej bitke. To bola pre mňa najslabšia časť VFX. Ktoré štúdio to robilo ale rozprávať nebudem. Musím však na druhú stranu povedať, že tento projekt bol, čo sa týka klientov a komunikácie, jeden z najlepších, ak nie najlepší, aký som vôbec zažil. Fakt radosť robiť. To sa nedá s tromi projektami od Marvelu porovnať ani z kilometra. Naozaj super feedbacky sme mali.

Myslíš, že je odpustiteľné, aby takýto drahý a veľký blockbuster trpel takými neduhami, ako sú nedokončené VFX a CGI zábery?
Takýto film by v roku 2017 určite nemal mať problémy s VFX. Máme na to technológie, máme na to software aj skúsenosti ľudí sú na úrovni. Problémom je urobiť náročné zábery za 3-4 mesiace v pomerne malých tímoch ľudí. To, čo sa robilo voľakedy rok a viac, sa dnes stlačí na pár mesiacov. Občas kvôli neskorým zmenám a občas pre ušetrenie rozpočtu. Potom si ale kladiem, a asi aj všetci ostatní, otázku, kde sú tie peniaze, keď má film s 3000 VFX zábermi a 300 miliónovým rozpočtom málo peňazí na VFX.

Vlado Valovič o tvorbe efektov v Justice League: Takýto film by s nimi v roku 2017 určite nemal mať problémy, nešírte ale negatívne komenty
Zdroj: Warner Bros./IMDb


Odpoveďou sú predražení herci a pár ďalších ľudí okolo. Už dnes sú herci skôr len pre marketing, ako na hranie. My sme veľmi často hercov nahradzovali za CGI postavy, ktoré nikto neuvidí len preto, aby sa s tým lepšie pracovalo. A pritom 1-2 herci dostanú honorár ako dve celé štúdiá za rok práce. Dobre je to ukázané na Gravity. Štyri roky VFX práce, dokopy cez 700 ľudí a Sandra Bullock dostala 70 miliónov za pár záberov, kde 98% filmu je FULL CG. To hovorí za všetko. Prečo efekty vlastne vyzerajú tak, ako vyzerajú. Pri Gravity mali na to 3 roky + rok prípravy. Keď na to ale máte pár mesiacov, dopadne to takto.

Na snímke je citeľné extrémne strihanie. Chýbajú dôležité dialógy, expozičné scény, backstory pre nové postavy a tak ďalej. Toľko oslavované a chválené postavy Jima Gordona (J. K. Simmons) či Mery (Amber Heard) sa ukázali na patetických pár sekúnd. Fanúšikovia sú sklamaní a pýtajú sa, či v pôvodnom strihu Zacka Snydera mali tieto postavy viac priestoru.

O tomto neviem nič a klamal by som, keby niečo napíšem. Ja som videl len naše zábery a tam nič takéto nebolo.

Odporúčané
Joker valcuje kiná. Behom 17 dní zarobil o skoro 100 miliónov viac ako Justice League za celú dobu v kinách Joker valcuje kiná. Behom 17 dní zarobil o skoro 100 miliónov viac ako Justice League za celú dobu v kinách 21. októbra 2019 o 12:32

Sám dobre vieš, aj keď nám to určite nemôžeš povedať, ako vyzerala pôvodná vízia Zacka Snydera. Skončili tieto zábery nadobro v koši, alebo je tu šanca akejsi predĺženej verzie? Celkom tomu neveríme, keďže už vo finálnom strihu bolo cítiť prácu 2 odlišných režisérov. Dá sa povedať, že existujú dve verzie toho filmu, pričom tú druhú nikdy neuvidíme? Alebo je to stále Snyderov film, no scény z prvotnej verzie by po Whedonových pretáčkach už vôbec nedávali zmysel, a teda, žiadna predĺžená verzia filmu ako pri BvS nebude?
Určite sa nájde pár záberov, ktoré sú hotové a dajú sa použiť, aby fungovali, no nebude ich podľa mňa ultra veľa. Ide skôr o rozšírené dialógy, možno aj nejaké scény navyše. Problém je, že ak sa pre tie zábery nedokončili VFX, ktoré mal skoro každý záber, tak sa určite neukážu. Otázka je, koľko záberov sa dokončilo s VFX a neskôr vyhodilo. Oni keď začali robiť zmenu, tak sa pozastavili VFX, aby sa nerobilo nič zbytočné. Určite sa niečo nájde, ale znovu by som klamal, keby tvrdím niečo konkrétne.

Vlado Valovič o tvorbe efektov v Justice League: Takýto film by s nimi v roku 2017 určite nemal mať problémy, nešírte ale negatívne komenty
Zdroj: Warner Bros./IMDb

Ktorý záber bol podľa teba najnáročnejší a na ktorom si pracoval najdhlšie? Zasiahlo vyhadzovanie hotových záberov aj tvoju prácu na filme a musel si ísť odznova?
Moje zábery našťastie vyhodené neboli, ale z môjho tímu bolo pár finalov z prvého vzhľadu, ktoré boli krásne a už ich nikto nikdy neuvidí. Môj najnáročnejší záber bol asi výbuch budovy z top pohľadu,  keď batmobil vletí do toho hotela a pohľad je nad budovou. Potom ešte aj Cyborg preletí nad budovou do kamery. To bolo dosť náročné vzhľadom na počet elementov a ich veľkosť. Myslím, že som aj prekonal osobný rekord v počte elementov na záber. Druhý, ktorý sa mi zapíše do pamäte, je záber, keď stojí asi päť paradémonov na streche vľavo, potom vzlietnu a kamera sa o 180 stupňov otočí do pravej strany za batmobilom, kde udrie blesk do stredu cesty. Ten záber má cca 100 rozdielnych verzií atmosféry a vzhľadu a 137 verzií celkovo. To si zapamätám veľmi dobre.

Štúdio momentálne hľadá tvorcov VFX pre Aquamana. Sám si už dávnejšie spomínal, že s tvorbou vizuálnych efektov vody máš bohaté skúsenosti z filmu Finest Hours. Máš záujem uchádzať sa o miesto v tíme?
Či mám záujem uchádzať sa, o to ani tak nejde. Ono je to tak, že tie filmy biddujú rôzne štúdiá a kto získa zákazku, má na tom nejakú časť záberov. Pokiaľ by som teda náhodou robil v jednom z tých štúdií, tak môžem na tom teoreticky robiť. A čírou náhodou, naše štúdio získalo na tom znovu veľkú sekvenciu s obrovským množstvom vody. Ale či na tom budem robiť, to ešte neviem, i keď sa to už pripravuje. Budúci rok by som sa chcel venovať viac svojim projektom a ešte viac rodine. Aký bude projekt, to až tak neriešim. Hlavne, aby na ňom nebolo veľa nadčasov.

Vlado Valovič o tvorbe efektov v Justice League: Takýto film by s nimi v roku 2017 určite nemal mať problémy, nešírte ale negatívne komenty
Zdroj: Warner Bros./IMDb

Pracoval si pre Marvel (Disney), pracoval si pre DC (Warner). Kde sa ti pracovalo lepšie, kde boli vyhovujúcejšie pracovné podmienky a kde si zažil menej stresu?
Vždy to závisí aj od VFX štúdia, Marvel či DC je len klient.

Ak mám ale hovoriť o tom, ako sa klient správal k nám, ako bol spokojný s prácou a relevantnosti ich komentárov, tak  z 10 bodov by prvá časť Guardians of the Galaxy dostala 7, Doctor Strange tak 4, Guardians of the Galaxy vol. 2 asi 3 a Justice League 9,8. DC je v tomto naozaj „nebe a dudy.“

Odporúčané
Kino pod holým nebom prilákalo aj študentov, ktorí nepoznajú DC komiksy.  Spýtali sme sa ich, koľko utratia na lístky do kina Kino pod holým nebom prilákalo aj študentov, ktorí nepoznajú DC komiksy. Spýtali sme sa ich, koľko utratia na lístky do kina 4. októbra 2019 o 10:25

Ako sa darí tvojmu projektu Compozitive? Koľko úspešných tvorcov VFX už vyrástlo pod tvojimi krídlami? Pracujú na nejakých projektoch?
Compozitive je to najlepšie, čo ma mohlo stretnúť. Som denne v spojení už s dvomi desiatkami študentov, ktorí mi dávajú energiu a ja im svoje skills. Ide to fakt ešte lepšie, ako som si myslel. Mám štyroch študentov, ktorí už pracujú dokonca aj na filmoch a s jedným som už kolega v tom istom štúdiu, ale v inej pobočke. Za pár dní, možno týždeň dáme von showreel zložený zo študentských záberov, kde bude pekne vidieť progres, ktorý spravili.


Momentálne mám tretiu triedu a v januári začína štvrtá. Mám zatiaľ 120% pozitívny feedback od ľudí, ktorí to robia alebo robili. Dôležité je, že aj s tými, ktorí skončili, sme v kontakte a skoro každý deň sa niečím motivujeme navzájom a pripravujeme ďalšie študentské projekty plné VFX. Spravili sme krátky Gotham mini ultra film, možno sa vám to bude páčiť viac ako Justice League ;-). Nechal som sa trošku inšpirovať Nolanom.

Na akom projekte momentálne pracuješ? Zvolil si si po komiksovke oddych, alebo si sa rovno vrhol na ďalší projekt?
Posledné týždne pomáham na Wrinkle in Time, kde som robil dva zábery do nedávneho traileru. Teraz sa už ale v tieto dni hlavne psychicky pripravujem na prírastok v rodine (v čase vydania článku to už zrejme bude aktuálne), čiže už nerobím zábery, ale skôr len pripravujem technické veci pre sekvenciu s tornádom, ktoré vidieť aj v traileri. Čiže pre mňa skoro pracovný rok skončil a za chvíľu sú Vianoce. Okrem toho mám plnú hlavu Compozitive projektov, ktoré budeme točiť a vyrábať v 3D aj 2D.

Na záver ti ešte raz ďakujeme a klasicky nechávame priestor, kde našim čitateľom môžeš čokoľvek odkázať.
Chcel by som len odkázať ľuďom, ktorí majú radi filmy, nech nešíria zbytočné negatívne komentáre na niečo, čo nemajú radi a nech tú energiu použijú na niečo pozitívne. Lebo to, čo sa im nepáči, sa iným môže a naopak. Je rovnako tak nezmyselné viesť vojny typu Marvel vs. DC a podobne. Nikomu to nepomôže a kvalitu filmu to tiež nezmení, producenti si to aj tak nezoberú k srdcu. Film je taký, aký ho chceli jeho tvorcovia a buď to akceptujeme, alebo nebudeme vôbec pozerať. Keď občas čítam a vidím, ako niekto dokáže dať na fórum 5000 komentárov, keby ten čas dotyčný použije na niečo kreatívne, možno natočí svoj vlastný krátky film. Preto je aj vždy oveľa cennejší komentár či kritika od niekoho, kto už niečo vytvoril a skúsil si to, ako od niekoho, kto má len pred monitorom na všetko odpoveď, ale pritom nevie ani zaostriť fotku.

Odporúčané
Pred a po CGI: Vytvorenie Hulka a boj s Thanosom v hodinovom náhľade na Avengers: Endgame Pred a po CGI: Vytvorenie Hulka a boj s Thanosom v hodinovom náhľade na Avengers: Endgame 2. októbra 2019 o 15:16

A aby som nezabudol, moje najobľúbenejšie postavy po zhliadnutí Justice League boli Flash a Aquaman. Hlavne Flash, ten ma veľmi prekvapil, jeho humor a gagy naozaj fungujú. Dobrý výber herca! On mal byť jedna z prvých sóloviek a inak by to potom možno dopadlo aj s Justice League, po pár sólovkach typu Aquaman, Flash, Wonder Woman.

Domov
Zdieľať
Diskusia