Odteraz budú problematické zariadenia označené červeným varovným štítkom.
Internet preniká skoro do všetkých oblastí života a pre mnohých je vďaka recenziám výborným pomocníkom, do ktorej reštaurácie či hotela sa vybrať alebo sa im radšej širokým oblúkom vyhnúť. A aj keď by boli prevádzkovatelia takýchto zariadení najradšej, keby sa ich týkali len samé pozitívne hodnotenia, zákazníci dokážu byť mimoriadne úprimní. O to viac zamrzí fakt, že portál TripAdvisor mazal negatívne recenzie.
Zákazníci tak nemohli mať tušenia o tom, že by ich mohol niekto potajomky nahrávať či dokonca obťažovať. Ako informuje USA Today, viacerí cestovatelia sa sťažovali, že ich varovania pred rôznymi nepríjemnosťami, úrazmi či dokonca znásilneniami boli zablokované. Kvôli tomu mal TripAdvisor čo vysvetľovať.
Napríklad Dawn Allisonová nemala ani tušenia, že len dva dni predtým, ako sa vybrala na toaletu v istej reštaurácii, tam našla jedna zo zákazničiek skrytú kameru. Úchylný majiteľ si jednoducho nahrával ženy, ako si na toalete dávajú dole nohavičky. Dawn sa o tom dočítala až o čosi neskôr, majiteľ reštaurácie bol obvinený z toho, že si takto tajne nahrával nič netušiace návštevníčky jeho podniku. A hoci zákazníčka, ktorá našla kameru, svoj nález odovzdala polícii, Dawn chcela toho urobiť viac. Varovať ostatných. Okamžite sa uistila, či sa na TripAdvisore podobné varovanie už nenachádza. Napokon ho napísala sama, no už v priebehu jediného dňa bolo vymazané. Vraj nespĺňalo pravidlá, aké ukladá webová stránka.
To však stále nie je to najhoršie. Tento mesiac sa totiž prevalilo, že portál mazal aj závažné správy o znásilnení. Ozvali sa tiež ďalšie desiatky ľudí. Tvrdia, že TripAdvisor zmazal ich príspevky o často desivých zážitkoch. Vráťme sa však späť k incidentu o znásilnení. Noviny Milwaukee Journal Sentinel, ktoré sa prípadu venujú, informovali o prípade istej ženy z amerického Dallasu. TripAdvisor mal opakovane mazať komentáre, kde opísala nebezpečenstvo v jednom mexickom rezorte. Išlo o incident ešte z roku 2010, keď bola žena znásilnená členom ochranky. Chcela varovať aj ostatné cestovateľky, a tak napísala na hotelový komplex recenziu. Tú však nikto nevidel, lebo TripAdvisor tvrdil, že porušila family-friendly pravidlá.
Krátko na to, ako vyšli na povrch zistenia v spomínaných novinách, ozval sa spoluzakladateľ a generálny riaditeľ spoločnosti Steve Kaufer. Uistil, že spoločnosť v posledných rokoch zmenila svoju politiku a umožnila publikovať recenzie o vážnych incidentoch ako znásilnenie či útok. To je však v rozpore s vyhlásením istej Rusky. Recenziu chcela napísať po tom, čo mala byť znásilnená v exkluzívnom rezorte na Seychelách. Neuspela.
Ako informovali Hospodárske noviny, na portál sa kvôli mazaniu komentárov poukazujúcich na hrozivé incidenty zviezla vlna kritiky. Potom sa však TripAdvisor rozhodol označovať hotely, z ktorých bolo hlásené obťažovanie, násilie či iné nepríjemné incidenty, červeným štítkom. Takýto varovný štítok aktuálne svieti aj pri rezorte v oblasti Riviera Maya, odkiaľ vzišiel škandál o vyššie spomínanom znásilnení Američanky.
„TripAdvisor si je vedomý aktuálnych správ z médií alebo udalostí súvisiacich s týmto objektom, ktoré sa nemusia nachádzať v recenziách pre tento profil. Odporúčame preto, aby ste pri plánovaní cesty vyhľadali ďalšie informácie o tomto zariadení,“ uvádza sa v správe označenej červenou farbou.
Okrem toho majú platiť aj nové pravidlá o mazaní komentárov. Podľa portálu by totiž mali mať užívatelia k dispozícii nielen dobré, ale aj zlé recenzie. Zdá sa preto, že kritika a tlak médií prinútili portál vziať si z celého škandálu ponaučenie a poskytovať svojim používateľom úprimné informácie a recenzie.