Obsah vznikol v spolupráci s adidas
Pil C

WHO:
Pil C

WHAT:
Raper

WHERE:
Bratislava

“Povedz mi, čo je viac real, ako v 28 rokoch nechať prácu kvôli rapu a obetovať mu všetko. Ten risk stál za to.“

Pil C

Pil C je fenoménom československej hudobnej scény od prvého dňa, kedy sa jeho meno dostalo medzi širokú verejnosť. Jeho prvá skladba Lost je zároveň start-upom, na ktorý naviazal ďalšími úspešnými skladbami a keďže sa dokázal ideálne trafiť svojou tvorbou do doby, za pár mesiacov bol z neho jeden z najlepších slovenských raperov súčasnosti. Po dvoch rokoch pôsobenia vydal koncepčný debutový album s názvom HYPE a aj ten sa tešil obrovskému úspechu. Na konte má obrovské množstvo živých vystúpení naprieč celým Československom a dnes nám venoval rozhovor, kde sa dozvieš všetko dôležité o jeho kariére.

Si neobvyklý jav na hip-hopovej scéne. Začal si s hudbou pomerne neskoro a zaradil si sa medzi špičku veľmi rýchlo. Čo ťa vo veku 28 rokov priviedlo k myšlienke, že budeš rapovať?

Ono to bolo také spontánne. Neplánoval som to, nerobil som to s nejakým konkrétnym cieľom, že idem rapovať a idem to robiť takto a takto. Pracoval som, mal som svoj vlastný život a prišlo obdobie, kedy som mal potrebu sa ako keby vypísať. Napísal som prvé dva tracky, ktoré sa uchytili, no a potom už sa spustila lavína. Čo ma k tomu špecificky priviedlo, to naozaj neviem.

Ako vyzeral tvoj život pred Pil C-m? A ako vyzerá teraz, keď už si Pil C?

V niečom je úplne odlišný a v niečom navlas rovnaký. Pred rapom klasika, robota, cez víkendy sme chodievali s chalanmi von alebo oddych. Cez týždeň som bol od pondelka do piatku v práci, po nej nejaký chill a tak. Do toho som mal ešte školu, chodil som popri práci externe na výšku a aj to mi zaberalo dosť času. Ako raper na plný úväzok mám viac času na sebarealizáciu, pracovnú dobu pondelok až piatok som vymenil za piatky a soboty.
A v čom je rovnaký a v čom odlišný? Rovnaký je podľa mňa v tom, že som stále sám sebou, stále sú so mnou rovnakí ľudia, stále mám rovnaké záujmy, aké som mal predtým. Odlišný je v tom, že ma ľudia spoznávajú na ulici, spoznávajú ma, keď idem do obchodu, píše mi veľa ľudí a celkovo sa o mňa viac zaujímajú.

Rap ti určite zmenil život v pozitívnom zmysle. Čo najzaujímavejšie ti priniesol?

Dobrodružstvo, zážitky a voľnosť. A to ide všetko ruka v ruke s peniazmi. Čiže máš peniaze, cestuješ po svete, spoznávaš, zbieraš zážitky, dobrodružstvá. To je pre mňa asi taký najväčší benefit - tá sloboda, že si môžem robiť čo chcem a kedy chcem.

Tvoj rap je špecifický aj tým, že meníš polohy hlasu. Už tvoj prvý text Lost bol preplnený odkazmi na rôzne filmy a seriály. Ako vyzerá tvoj kreatívny proces pri tvorbe?

Práca s hlasom je pre mňa dosť dôležitý element aj pri tvorbe textu, v tej kreatívnej časti a celkovo je to taký prvok, ktorý ma odlišuje od zvyšku. Väčšinou raperi idú s hlasom jednotne alebo maximálne niekde zatlačia viac. Ale ja som sa od začiatku snažil nejak odčleniť a zadefinovať mne typické prvky, čiže mám aj tú vysokú polohu hlasu, ktorú je počuť vo viacerých skladbách. A dôležité podľa mňa je, že s ňou viem veľmi dobre pracovať. Takisto mám aj tú „chraplákovú“ polohu a snažím sa ťažiť hlavne z ich kombinácie. Dobrá je tá rôznorodosť, že to ako celok nie je monotónne.

Čo sa týka kreatívneho procesu a odkazov v skladbe Lost... odjakživa som sledoval veľa seriálov, čítal veľa kníh a idem si celkom fiktívne svety a celé to podhubie okolo deja, postáv a referencií na ne. Určite ťa to ovplyvní, keď pozeráš pol roka jeden seriál, máš v hlave nejaké konkrétne mená a situácie, s ktorými si ich spájaš. Potom je, samozrejme, dôležité ich trefne prirovnať. U mňa to však funguje tak, že zakaždým, keď pozerám iný seriál, tak všetko sa to ukladá ako keby do pamäte a keď tvoríš text, tak sa to vynára. Mám veľmi rád prepojenia pop-kultúry, seriálov, filmov, kníh s rapom a textom.

Čo by si povedal o mieste, ktoré si si vybral pre fotenie v kampani adidas EQT?

Nie je to hocijaké miesto. Vybrali sme ho úmyselne kvôli tomu, že práve tam som strávil svoje posledné skoro štyri roky pred tým, ako som začal rapovať na plný úväzok. Je to areál mojej bývalej roboty, kde som chodil každý deň, každé ráno do skladu po tovar alebo na centrálu vybaviť papierovačky. Je to real, ako keby comeback na miesto, kde to celé vzniklo, keďže prvé texty som začal písať popri práci v aute, keď som sa viezol dlhé dni. Deň za dňom som v aute počúval hudbu a za volantom spisoval to, čo som mal v hlave.

Toto som ja – ako by si opísal seba? Kto je Pil C?

Čo ma charakterizuje? Nuž, dá sa na to pozrieť z veľmi veľa stránok. Či povahovo, či rapovo. Rapovo by som to asi nechal radšej na iných a povahovo, to, čo registrujem, je možno zaťatosť. Teda, že si idem za tým, čo chcem a nepočúvam, čo hovoria druhí. Vždy viem, ako to chcem a ako to má byť.

Vieš odhadnúť, koľko koncertov si mal od začiatku?

Môže to už byť aj cez 200. Počas prvého polroka od vydania skladby Lost ešte koncerty neboli. Postupne, po prvom polroku sa to však rozbehlo a nasledujúce dva roky sme jazdili 2-3 koncerty každý víkend, čiže približne tých 200. Patrím momentálne k najvyťaženejším interpretom, čo sa týka koncertovania v rámci Československa a aj keď je to niekedy vyčerpávajúce, paradoxne si vždy zo show odnášam veľa energie od ľudí.

Dá sa povedať, že stále žiješ v aute?

Už menej, teda keď to porovnám so zamestnaním. Vtedy som dával osmičky v aute od pondelka do piatku, čiže tak 40 hodín týždenne len v pracovnej dobe. Aj koncerty vyžadujú veľa času na cestách a niekedy to je na zabitie, no stále neporovnateľne menej ako pred pár rokmi.

Pil C
Pil C

Plnohodnotnou súčasťou scény si prakticky od prvých skladieb, kedy s tebou chceli všetci spolupracovať. Zaujímalo by ma, či si vnímal svojich kolegov inak ako teraz.

Vtedy to pre mňa bolo všetko nové, rap aj scéna bol pre mňa neprebádané záležitosti a úplne som nevedel, ako to chodí. Za tie roky som sa ale rozkukal, nabral kontakty a už do toho vidím. Prišiel som ako nový človek z vonku, ale už keď sa v tej sfére pohybuješ a máš dokonca možnosť nahliadnuť aj do tej najvyššej hry, tak ti to jednoducho otvorí oči. Zrazu vidíš do pozadia vzťahov, do zákulisia, do backstageov, kto s kým, čo, ako. Takže už máš na to vytvorený svoj názor.

Rapová komunita vrátane fanúšikovskej základne v tomto žánri je obrovská. Je podľa teba ešte šanca, že zrazu začne Slovensko ovládať iný žáner?

To je veľmi ťažké. Pochybujem, že sa z ničoho nič zmení nálada a preferencie obyvateľstva. Predsa len tá podpora daného žánru je najväčšia vo vekovej kategórii 14-18 rokov a neviem si predstaviť, že zrazu tá väčšina preladí na úplne niečo iné. Som si istý, že všetci fanúšikovia rapu na Slovensku inklinujú práve nám, pretože vidia pridanú hodnotu toho žánru, keď to porovnáš napríklad s popom. Alebo s akoukoľvek hudbou, ktorá vzniká, len aby sa mohla hrať v rádiách a generovala peniaze.

Rap je osobná výpoveď umelca. Sú to dlhé texty a píšu ich priamo autori, ktorí do nich dávajú kus seba. Pop ako ho poznáme na Slovensku je hlavne o tom, že niekto napíše pesničku, ďalší na to zloží hudbu a dajú to tretej osobe, ktorá to zaspieva. Česť výnimkám, samozrejme. Ak by som to mal zhrnúť, tak si nemyslím, že by sa mohli preferencie mladých ľudí v selekcii hudby v najbližších rokoch meniť. Stačí sa pozrieť, čo momentálne trenduje na YouTube alebo iTunes.

Keď už sme pri žánroch, čo hovoríš na kombinovanie rapu napríklad so živou kapelou alebo dokonca symfonickým orchestrom? Chcel by si si to niekedy skúsiť?

So živou kapelou určite a takisto nemám nič ani proti symfonickému orchestru. Živá kapela a rap je bežne videný prvok v zahraničí a v poslednej dobe našťastie aj u nás. Kombinácia nástrojov a prvkov rapu hlavne na koncertoch vytvára väčší drive a väčší ošiaľ. Je to jednoducho vyšší level, má to také grády. Samozrejme, musíš vhodne zvoliť skladby, ktoré do bicích a gitary zahráš. Ja som mal raz možnosť s Vladimírom na Kempe dávať náš spoločný trek so živými nástrojmi a veľmi sa mi to páčilo.
Symfonický orchester je zas niečo úplne iné. Keď dokážeš dať svoj rap, text a frázovanie do melódií orchestra, je to asi najviac, čo sa dá v rámci rapu a mixovania žánrov dokázať. V podstate je to spojenie dvoch protipólov.

Kvalitný rap a kreativita sú v podstate synonymá a tí, ktorým kreativita chýbala, zvyknú s kariérou skončiť za pár mesiacov. Máš teda pocit, že ľudia dokážu tvoje nápady patrične oceniť? Alebo napríklad že ťa pochvália za to, na čom si sa namakal najviac?

Určite. Musíš byť kreatívny, aby si mohol stále tvoriť nové texty a rap, a aby si stále mohol posúvať limity. Aby si bol stále niečím zaujímavý pre ľudí, pretože keď upadneš do fádnosti medzi priemer, začneš byť pre ľudí nezaujímavý a to je vlastne pre interpreta to najhoršie. Najkratšia cesta na dno. Nie je to len kreativita, musíš mať aj určitú charizmu, osobnosť a vyžarovanie. Aj na tom podľa mňa dosť ľudí stroskotalo.

Myslíš si, že ľudia rozumejú tvojim textom a odkazom v nich?

Veľakrát som premýšľal na tým, že založím rap genius profil a budem to tam vysvetľovať, pretože väčšina tak široký záber kníh, filmov a seriálov nemá. Sú samozrejme ľudia, ktorí referencie, odkazy, prirovnania a metafory vidia a vedia im porozumieť, no je aj mnoho takých, ktorí absolútne nič z toho absolútne neregistrujú a moje skladby berú úplne povrchne.
Sám nemám rád skladby na jedno-dve vypočutia a som rád, že aj moje skladby je treba počúvať viackrát, aby si poňal všetko. Treba sa započúvať a zamyslieť nad tým, čo som práve v tej situácii chcel povedať. Mám veľmi rád aj netradičné rýmy, ktoré ešte nikto nepoužil, takže aj kvôli tomu vyťahujem pojmy mimo bežnej hovorovej reči.

No a na záver ešte otázka k tvojej tvorbe. Predsa len, na tvojich sociálnych sieťach sme mali možnosť počuť zopár ukážok a už je vonku aj excelentná vec Silent Hill. Môžeš prezradiť, čo ešte do konca roka Pil C a Comebackgang chystá?

Tak ja som mal obdobie po albume HYPE, kedy som si potreboval oddýchnuť, išli sme veľmi dlhú tour s albumom, mal som také obdobia, že som sa cítil vypísaný, lebo som predtým písal dosť nárazovo. Momentálne mám však pocit, že som odpočinutý. Je pravda, že mám prichystaných viac vecí, no momentálne rozmýšľame nad formou a čo vlastne s tým, čiže určite je treba vyčkať. Každý sa včas dozvie, čo sa chystá. Comebackgang maká momentálne naplno, Špeciál pripravuje vlastný producentský album, Fobia kid pracuje na albume, Marko Damian tvorí veci, producenti pracujú na hudbách, Calin robí na nových singloch.

ZDIELAŤ
Pridať komentár
Diskusia
Diskusia je len pre prihlásených