30. augusta 2017, 15:52

Legendárny druhý Terminátor sa dočkal obnovenej premiéry, tentokrát v 3D kabátiku a s pár zmenami. Oplatí sa zájsť do kina? (Recenzia)

Arnold Schwarzenegger sa vracia vo svojom najlepšom filme na plátna kín.

Hollywoodske blockbustery sú veľmi často iba spotrebným materiálom, ktoré prebehnú kinami, zarobia obrovské množstvo peňazí a časom sa na ne zabudne. Občas sa však vo vzácnych prípadoch stáva, že vznikne film s potenciálom ustáť zub času a stať sa milovanou klasikou.  K podobným snímkam sa bezpochyby radí aj Terminátor 2: Deň zúčtovania.

Pokračovanie nízkorozpočtového sci-fi thrilleru Jamesa Camerona bolo vo svojej dobe najdrahším filmom všetkých čias a podrobnejšie sme sa mu venovali v našich kultovinách. Teraz sa po 26 rokoch vracia tam, kam patrí. Na plátna kín. Tentokrát sa v recenzii nebudeme sa venovať deju ani  hodnoteniu samotného filmu. Ten ste totiž (dúfam) určite mnohokrát videli. Povieme si, či sa oplatí na slávnu klasiku vyraziť do kina.

Legendárny druhý  Terminátor sa dočkal obnovenej premiéry, tentokrát v 3D kabátiku a s pár zmenami. Oplatí sa zájsť do kina? (Recenzia)
Zdroj: Carolco

Odpoveď je samozrejme jednoduchá. Áno, oplatí! Cameron bol vždy megaloman a jeho vízie a atmosféra najlepšie vyniknú na veľkom plátne. Je úžasné, ako v prítmí kinosály dokáže tento vyše štvrťstoročia starý projekt pohltiť aj napriek mnohým predchádzajúcim projekciám. Stále pôsobí moderne, triky znesú aj súčasné merítka, akčné scény berú dych a myšlienka tohto diela nezostarne nikdy. Pri porovnaní so súčasnou produkciou navyše poteší brutalita a nekompromisnosť. Tam, kde sa vysokorozpočtové akčňáky nového tisícročia snažia maskovať krv a hlavné postavy si musia dávať pozor na vulgarity, tam ide Cameron na doraz. T-1000 nemá pri vraždení žiadne zábrany a pre šťavnaté „Fuck" sa nechodí ďaleko.

Takže treba nezvyčajne pochváliť aj distribútora. Na rozdiel od znovuuvedenia Star Wars, Titanicu alebo Jurského parku totiž film nepôjde v dabingu. Arnoldove hlášky si tak môžete vychutnať s jeho legendárnym rakúskym prízvukom. Pre tých, čo tento skvost poznajú iba z VHS, prípadne mnohých televíznych repríz a nevideli ho nikdy v originálnom znení pôjde o veľkú pridanú hodnotu.

Zdroj: Carolco

Ako vždy, je tu bohužiaľ nejaké, ale....A tým je už tradične konverzia do 3D. Záberovanie ani kompozícia neboli vymýšľané pre stereoskopický formát a je to cítiť. Občas tak prílišná hĺbka ruší a takisto rôzne preostrovačky v rámci jednotlivých záberov nepôsobia dobre. To je však iba malá vada na kráse, pretože 3D je chvalabohu väčšinou neviditeľné.  Existuje teda šanca, že po pár minútach zabudnete, že tam nejaké je a budú vás iba otravovať okuliare na očiach.

Ďalším kontroverzným rozhodnutím je uvedenie pôvodného zostrihu. Za seba však napíšem, že ma to potešilo. Rozšírenú verziu totiž nepovažujem za lepšiu. No viem si predstaviť, že pre mnoho fanúšikov to bude predstavovať problém. Za tých pár rokov jej existencie na domácich nosičoch si na ňu už diváci zvykli a pôvodný zostrih im príde neúplný. Niektoré motívy strácajú so znalosťou kompletného materiálu svoju silu a občas budú určité momenty pôsobiť zmätočne.

Zdroj: Carolco

To však nič nemení na tom, že druhý Terminátor je najlepšie akčné sci-fi všetkých čias (sestry Wachowské určite prepáčia). Má úžasnú temnú atmosféru, skvelé tempo, výborné herecké výkony a veľmi dobre dávkovaný humor. Ale všetky tieto superlatívy sú iba nosením dreva do lesa. Na tomto počine vyrástla jedna generácia a tie ďalšie sa k nemu skôr či neskôr určite dostanú. A teraz majú jedinečnú šancu vidieť ho na plátne, kam patrí. Ak ho uvidíte prvýkrát až teraz, dajte nám vedieť do diskusie, ako táto klasika pôsobí na moderného diváka. V našom okolí nikto nedotknutý, totiž nie je. 11/10

Aký máte vzťah k tejto klasike a zájdete na ňu do kina?

0/10