12. júna 2017, 15:41
Daniel Michalík

Heath Ledger bol úžasným hercom, čo dokazujú aj poskladané spomienky jeho života v dojemnom dokumente, ktorý si sám natočil (Recenzia)

Posledný raz vidíme Heatha vo filme. Žiaľ, už len vo forme dokumentu o jeho životných míľnikoch a prekážkach.

Občas sa stáva, že nás opustia briliantní herci, ktorých nadovšetko milujeme. Ich odobratie sa na druhý svet zakaždým ponechá mnoho fanúšikov v slzách a jediné, čo nám ostáva, je pripomenúť si ich pamiatku pozeraním snímok majúcich na svedomí ich osobný rast a slávu. Len nedávno sa po boji s leukémiou pominul Adam West a rovnako tak aj Sir Roger Moore známy vďaka svojej role v bondovkách. Viacerí z vás si však iste pamätajú nečakanú tragédiu týkajúcu sa Heatha Ledgera. Je známe, že sa herec trápil so svojím životom už nejaký čas a mal veľké problémy so spánkom. Pomáhal si síce liekmi, avšak boli to práve ony, ktoré stáli za jeho príliš skorou smrťou. Na jeho počesť sa na svetlo sveta dostal film zobrazujúci Heathovu životnú cestu a my sme si ho nemohli nechať ujsť. Dokázal nás dojať a priblížiť Ledgerovu kariéru tak, ako by si zaslúžil?

Zdroj: Focus Features

V prvom rade by som chcel podotknúť, že sa bude recenzia niesť v trochu odlišnom štýle, keďže ide o dokument a osobne by som sa rád podelil o pár zaujímavostí z hercovho života. Heath bol neskutočne charizmatický človek plný energie a optimizmu. Bral veci s nadhľadom, tešil sa zo života a z príležitostí, ktoré mu filmový priemysel ponúkol a nezabúdal rozvíjať svoj vlastný umelecký talent či už to natáčaním vlastných videí alebo maľovaním a tvorbou koláží. Rovnako tak mal na blízku kamery. Miloval ich. Chcel mať totiž všetko okolo seba zdokumentované a rád sa nakrúcal aj v súkromí. Dané momenty si chcel uložiť do budúcnosti a toto je presne miestom, ktorým dokument I Am Heath Ledger začína.

Počas sledovania snímky chronologicky vidíme Austrálčanove začiatky a následnú cestu k sláve. Známy a obľúbený vďaka projektu 10 Things I Hate About You sa stal terčom záujmu mnohých režisérov a čoskoro sa dostával k väčším projektom. Splnil si svoj veľký sen - stretol svoj idol, Mela Gibsona, a natočil s ním film The Patriot. Avšak, ako je vo filme upresnené, „Heath túžil po sláve, ale keď ju získal, tak ju už nechcel.“ Počas svojho pôsobenia vo filmovom priemysle hľadal čoraz väčšie a väčšie výzvy, a na čo netreba zabudnúť, je fakt, že sa stal poriadnym šoumenom. Obľuboval si ľudí okolo seba a oni jeho takisto. Pri jednom incidente počas nakrúcania Brokeback Mountain hercova filmová partnerka (Michelle Williams) utrpela zranenie a Heath ostal pri nej držiac ju za ruku až do príchodu do nemocnice. Takýmto krásnym skutkom sa postupne začal rozvíjať ich vzťah a vy už pravdepodobne viete, že sa neskôr vzali a mali malé dievčatko. Smutné je len to, že si svojho otca nemôže pamätať, keďže v čase jeho smrti mala len dva roky.

Zdroj: Warner Bros.

Domáce zábery sa miešajú so scénami zo snímok či ich natáčaní a sú doplnené hereckými tvárami alebo inými známymi osobnosťami. Každý na Heatha spomína len v tom najlepšom, čo nám na jednu stranu ženie do očí slzy, avšak neukazuje tú zlú stranu mince. Tým samozrejme nemyslím, že Ledger bol zlým človekom, avšak jeho osobné problémy sú len načrtnuté a nedostávajú nás do potrebnej hĺbky, aby sme sa o jeho trápení dozvedeli viac. Monológy osôb sa však nesú v smere, ktorý nám jasne ukazuje, prečo bol Heath v spoločnosti tak veľmi obľúbený. Vo filme vidíme konkrétne jeho otca, sestru, kamaráta z minulosti, agenta Steva Alexandra, bývalú lásku Naomi Watts a blízkeho kamaráta Bena Harpera. Veril im z celého svojho srdca a oni pri ňom stáli aj v tom najhoršom.

Vďaka segmentom z natáčaní a útržkov z hercových míľnikov sa spoznávame aj s jeho víziou Jokera, ktorá mu doslova zmenila život. Dozvedáme sa, ako to vlastne bolo s jeho maskou či ako pôsobil na svojich blízkych, keď si trénoval Jokerovo stelesnenie. Životný výkon mu vyslúžil Oscara, no aj napriek tomu, že sa herec cítil na vrchole, prišiel zvrat - rozpad manželstva, problémy so spánkom a následné predávkovanie liekmi. Dokument plný informácii a zaujímavostí nám ponúka len tie svetlé stránky Heathovho života, avšak jeho koniec naženie slzy zrejme viacerým z vás, ktorí ste ho milovali. Pohybujúc sa v okruhu rodiny a priateľov sa dozvedáme nové informácie, avšak ja by som sa osobne o čosi viac potešil, ak by sa dokument venoval práve jeho posledným dňom. Tie akosi nechce rozvíjať a ostáva len pri svetlých a prostých momentoch, čo v konečnom dôsledku nemôže priniesť najvyššie hodnotenie. Heath nám bude chýbať aj naďalej a za túto rozlúčku sme nesmierne radi. 7,5/10

0/10