24. marca 2017, 14:32

Keď sa vo vesmíre stretnú blbí astronauti a inteligentný mimozemšťan, ktorý baží po ich krvi, nebude z toho nový Votrelec (Recenzia)

Life alebo Život dorazil do kín a ak vám nevadia logické diery v scenári, mali by ste toho byť súčasťou.

V tomto prípade spravíme výnimku. V recenzii pre Life sa nevyhneme nejakým tým dvom maličkým spoilerom (budeme kecať o Venomovi a jednej z mnohých logických trhlín, len aby ste pochopili, prečo je to sčasti také tupé), takže sa nezľaknite. O Life nebol až taký veľký záujem, ako by si Sony želalo. Oficiálny budget činí niečo cez 60 miliónov, no Sony bude v skutočnosti potrebovať tých 150-200 miliónov na to, aby sa im snímka vyplatila (a ja osobne im to želám). Tomu mali pomôcť "drby" o tom, že ide o prequel k Venomovi. A hoci to tvorcovia nevylúčili, väčšinou sa tejto teórii smiali. Ono to totiž nedáva žiaden zmysel a po skončení filmu sa teória javí ako úplne zbytočná (aj keď stále teoreticky možné a sčasti fakticky podložené). Samotný film je však o skupinke vedcov, ktorí majú skúmať vzorky z Marsu a snažiť sa prebudiť/nájsť v nich život. Ako už viete z trailerov, úspešne sa im to podarí a malé dievčatko zo Zeme tento organizmus pomenuje Calvin.

Zdroj: SONY

Do momentu, než Calvin unikne z ochrannej bariéry. funguje všetko. Napätie, film ako taký a aj správanie postáv. Akonáhle však Calvin unikne a divák zistí, že je prakticky nesmrteľný a jedinou obranou astronautov na celej stanici je neškodný "plameňomet", divák nemá dôvod cítiť akékoľvek napätie. Jednoducho čakáte, kým malý "votrelec" pozabíja členov posádky po jednom, tak, ako nám to hovoria aj trailery. A hoci je Life skvele natočené a nenudil som sa ani sekundu, okrem Gyllenhaalovej a Reynoldsovej postavy mi bolo vlastne jedno, čo sa s nimi stane. Zatiaľ čo Reynolds hrá spanikáreného Wadea Wilsona, Gyllenhaal je jedinou postavou, ktorá dostane charakterový background, pričom je fakt funkčný a skvelý. Zvyšok posádky hrá jednoducho obete pre mimozemšťana. Na ňom zaujme hlavne úžasný dizajn a potreba zabíjať.

Najväčším problémom je scenár. Logických trhlín je až-až, no a aby ste mali obraz o tom, čo vás čaká: Jeden z najdrahších vesmírnych projektov, ktorý má za úlohu skúmať prvý živý organizmus mimo Zeme, nie je ani zďaleka dostatočne zabezpečený. Začína to dementnými maličkosťami, ako napríklad ochrannými rukavicami, po šesť možných únikových východov z druhej ochrannej bariéry. Najinteligentnejší a najlepší vedci na planéte (snáď neposlali skúmať prvého mimozemšťana v dejinách ľudstva priemerných kompetentných, či?) nerátali s mnohými vecami, ako napríklad s tým, že daný mimozemšťan bude inteligentný a agresívny. A odvtedy to už len pokračuje s nelogickými rozhodnutiami scenáristov. Nie vždy logické a spomalené správanie vedcov sa dá opodstatniť tým, že sú v šoku (ty si nevieš spomenúť na meno Pápeža, keď pozeráš Duel a máš na to pár sekúnd, zatiaľ čo oni nevedia, čo majú robiť v situácii, na ktorú neboli nikdy trénovaní, pričom im pred očami umiera kamarát, takže sa to dá pochopiť). Odpustiť sa ale nedá fakt, že vesmírna stanica nie je na skúmanie mimozemšťana pripravená ani zabezpečená.

Zdroj: SONY

Ak sa však nezameriate na tieto chyby a nebudete veľmi rozmýšľať (a tým pádom necítite absenciu potrebného napätia a neexistujúcej nádeje astronautov), Life (alebo Život) si užijete vďaka skvelej réžii Espinosu, ktorý diváka vie strhnúť. Jednak všetkým až do momentu Calvinovho úniku, jednak scénami, kde tečie krv. Viac než horor je totiž Life gore survival thrillerom, ktorý oplýva pár nechutnými scénami, avšak skvelo natočenými. Dopomáha v nich aj samotný Calvin, ktorý sa podaril na jednotku, či už sa bavíme o dizajne, útokoch alebo jeho správaní. Skvelej vesmírnej atmosfére napomáha aj soundtrack. Už je to nejaký ten piatok, čo som si naposledy všimol pri kino-filme jeho dôležitosť a funkčnosť, no pri Life je vďaka nemu lepší v mnohých scénach. Nesklamú ani herci, aj keď bohužiaľ nemajú veľa priestoru ukázať sa, keďže väčšinou len utekajú pred smrťou. Našťastie, scenáristi Rhett Reese a Paul Wernick sa na postavy veľmi nezamerali, radi môžeme byť aspoň za tú Gyllenhaalovu. Ten chlap spraví z hovna bič hocikedy a hocikde (nehovoríme o tomto prípade, aby bolo jasné).

Pochváliť môžeme aj strih a kameru (škoda, že film ďalej na úvodnú scénu nenaviazal). Zamrzí aj fakt, že Espinosa nenatočil Life hororovejšie a nevyužil pocit klaustrofóbie v chladnom, temnom a úzkom priestore stanice/vesmíru. Aj tak je však Life zábavným filmom, ktorý bohužiaľ nevyužíva svoj potenciál, pričom používa niektoré motívy a inšpirácie z iných vesmírnych sci-fi (nemôžeme však byť takí kritickí, len ťažko sa v tomto žánri vymýšľa niečo úplne originálne, čo ešte nikdy nik na strieborné plátna nepriniesol). Aj preto môžem vo finále usúdiť, že ma Life bavilo a som rád, že Espinosa niečo také natočil. 7/10

0/10