Zažívame návrat klasického sportswearu aj vďaka Vetements, americkým rapperom alebo sestrám Jennerovým?
Odvekí rivali adidas a Nike si svoju cestu zo športového gearu ku každodennému outfitu miliónov ľudí vydrali naozaj vytrvalo, čo sa nedá povedať o množstve podobných športových značiek. Na druhom mieste stoja Reebok a Puma. Práve Puma a adidas búrajú hranice medzi vysokou módou a streetwearom ich niekdajšími kolekciami s populárnymi hudobníkmi. Za aktuálne najväčším úspechom adidasu stojí Kanye West a Puma sa iba nedávno dostala na úroveň must have záležitostí vďaka jej spolupráci s Rihannou. Posledné mesiace však zaznamenávajú boom i mnohé športové značky, o ktorých by sme to pred rokom s určitosťou nepovedali.
Prehliadka Yeezy Season 1
Rihanna v kampani pre Puma ešte bez vlastnej kolekcie
Ani športové nohavice či bundy k topánkam na opätku nie sú žiadnym tabu a dokonca môžu vďaka originálnemu kontrastu vyzerať naozaj zaujímavo
Všetko to začalo pravdepodobne rip off logom Champion, ktoré Vetements predstavilo vo svojej kolekcii na jar/leto minulého roku. Počas tohto roku si oblečenie od nich obľúbilo čoraz viac celebrít a v decembri ohlásili kolaborácie s 18 rôznymi značkami, medzi ktorými nechýbala tentoraz oficiálna spolupráca s Champion. Mikiny a tepláky si opäť zadovážilo množstvo celebrít, menovite napríklad Rihanna alebo Travis Scott. V tyrkysovej súprave od Champion so Supreme sa predviedol takisto i A$AP Rocky v jeho kampani s Mercedes Benz, ktorá vyšla iba na začiatku mesiaca.
Spomínaný rip off Champion loga
Lookbook spoločnej kolekcie Vetements a Champion
Dámska ružová súprava, ktorú si obľúbila ako Rihanna tak i Kendall Jenner
Kendall Jenner v ružovej mikine
Kampaň pre Mercedes Benz s A$AP Rockym
Ďalším míľnikom v poradí boli kolaborácie od Gosha Rubchinskiy, ktorý podobne ako Vetements naservíroval najnovšiu kolekciu obsahujúcu spolupráce hneď s niekoľkými značkami. Nás zaujímajú talianske športové značky Fila a Kappa. Fila dnes úraduje zo Severnej Kórei a Kappa má na starosti dresy najrôznejších športových klubov po celom svete. Obidvoje majú jednoduché a zapamätateľné logo a vďaka dlhoročnej histórií sa zapísali medzi najväčších predajcov športového oblečenia. Na presadenie sa do ulíc však čakali až donedávna, kedy z nich Gosha urobil plnohodnotné streetwearové značky.
Fila nezaháľa ale ani vo vlastných počinoch a iba nedávno ohlásilo návrat legendárnej basketbalovej tenisky z 90. rokov. "OG" Bubbles vychádzajú postupne v pôvodných farebných prevedeniach, keďže tento rok zažívajú svoje 20. výročie. Navrhli tiež špeciálnu kolekciu s predajcom Urban Outfitters, v ktorej dominujú plavky a farebné pulóvre.
Kappu si obľúbili obe sestry Jennerové, kedy sme mohli Kendall vidieť koncom minulého roka v mikine Juventus alebo Kylie iba pred pár dňami na jej instagrame v červených teplákoch. O celebritách, ktoré si značku obľúbili, informujú pravidelne na svojom oficiálnom Instagrame. Okrem Goshu spolupracovala značka nedávno s Marcelom Burlonom, niekdajším veľmi populárnym návrhárom. Modely od Kappa si prepožičala a upravila na svojich prehliadkach tiež francúzska značka Faith Connexion, opäť obľúbená medzi svetovými celebritami.
Gosha Rubchinskiy
Kylie Jenner vo vintage červených športových nohaviciach
Bella Hadid v rovnakej Kappa mikine, ktorú si obľúbila takisto i Kendall
Virgil Abloh si zobral do parády poslednú z najpopulárnejších značiek 90. rokov, Umbro. Pôvodne tenisová značka, ktorá šila v období vojny oblečenie pre vojakov, patrila niekoľko rokov Nike. Tí ju ale predali a momentálne ju vlastní Iconix Brand Group. V spolupráci s Off White vznikli kárované súpravy pozostávajúce z košele a krátkych nohavíc, dresov a teplákov, a jeden model tenisiek.
Novou kolekciou sa pripomína takisto pôvodom talianske Ellesse, ktoré síce ešte stále nezažilo svoj boom, ale v lookbooku už môžeme vidieť ako sa do značnej miery ovplyvnili jeho dizajnéri kolekciami spomenutými vyššie. Využívajú tiež moderné farby a kombinácie, a modely nevyzerajú už tak fádne ako tomu bolo predtým. Je však otázne ako sa jej bude dariť, keďže podobné značky z rovnakej krajiny vystrelili naozaj až nečakane vysoko.
Koncom januára tiež prekvapil Kanye West, keď sa v uliciach objavil v teniskách od značky Karhu. Fínska značka so sto ročnou históriou sa preslávila najmä faktom, že v polovici minulého storočia predala three stripes trademark, ktorý zvykla používať, vtedy ešte neznámemu adidas. Úsmevná je tiež cena, ktorá činila niečo málo cez 1500 euro a dve fľaše whiskey.
Keďže populárnu módu tvoria okrem samotných dizajnérov aj celebrity so širokým záberom fanúšikov, a iba niekoľko týždňový trend návratu ku klasickým športovým značkám 90. rokov sa stal takým obľúbeným, môžeme predpokladať že minimálne v najbližšom období bude ešte pokračovať. Existuje ešte množstvo značiek, ktoré by eventuálne mohli v tomto roku preraziť, ale takisto ako Kanyeho prekvapenie s Karhu, nedá sa predpovedať s určitosťou absolútne nič. Bez pochýb zatiaľ teda ostáva iba obľuba celebrít a fashion influencerov v kolaboráciách od Vetements a od Goshu, a stále väčší záujem o Kappa tracksuits.