Na medzinárodnej prezentácii v Lisabone sme spoznali novinku do detailov. Aká je?
Doterajších 6 generácií BMW radu 5 sa po celom svete predalo v počte až 7,9-milióna kusov, úplne nové, v poradí už siedme pokračovanie s kódovým označením G30 preto nešetrí veľkými ambíciami, o čom svedčili už nielen prvotné fotografie, ale aj podrobnejšie informácie o parametroch. Tradičný zástupca vyššej strednej triedy z Mníchova sa svojho najnovšieho vydania dočkal len pár mesiacov dozadu, keďže k jeho oficiálnemu predstaveniu došlo približne v polovici októbra a na trh príde až vo februári. My sme však dostali exkluzívnu možnosť si novú päťku v poriadnom predstihu vyskúšať už teraz, a to vďaka medzinárodnej prezentácii v Lisabone. Tam sme si mohli nielenže novú generáciu pozrieť naživo v prakticky všetkých vyhotoveniach, ale aj podrobne prelúskať jej najväčšie tromfy a zároveň na vlastnej koži prevetrať najsilnejší benzínový šesťvalec. Aké sú teda naše prvé dojmy zo siedmej generácie radu 5?
Samotný dizajn treba hodnotiť naozaj veľmi kladne. S príchodom prvých fotografií bolo jasné, že aj BMW sa uberá čoraz viac cestou unifikácie, a teda, že sa do veľkej miery podobá na menšiu trojku, respektíve sedmičku, keď však uvidíte novinku naživo zistíte, že až tak podobné si veruže nie sú. 5-ka vystupuje citeľne kompaktnejšie a vyváženejšie ako nový rad 7, pričom jednotlivé exteriérové detaily vnášajú ešte väčšiu dynamickosť ako kedykoľvek predtým. Za zmienku rozhodne stoja hlavne úzke a značne do strán zasahujúce svetlomety, ktoré sa síce nemôžu pýšiť laserovou technológiou po vzore sedmičky, avšak špičkové svetlá BMW Selective Beam s citeľne hranatejším dizajnom povestných angel eyes treba jednoznačne vyzdvihnúť. Na povestné ľadvinky sú už v duchu súčasného trendu značky priamo napojené, pričom aj v tomto prípade evidujeme prieduchy, ktoré sa otvárajú/zatvárajú podľa potrieb, a tak, okrem iného, menia charakteristiku aerodynamiky. Tá je v rámci segmentu na najlepšej úrovni, keďže päťkový bavorák sa môže pýšiť rekordným koeficientom odporu vzduchu len 0,22. Do strán azda ešte výraznejšie zasahujú zadné svetlomety s prepracovanou grafikou. Aj vďaka ním vystupuje vozidlo o čosi štíhlejšie a atletickejšie, ako je tomu v skutočnosti. Novinka je totiž väčšia v každom smere - s rozmermi 4935 x 1868 x 1466 milimetrov ide o nárast o 36 milimetrov do dĺžky, 6 do šírky a 2 do výšky. Nárast neobišiel ani rázvor, ktorý je dlhší o 7 milimetrov.
V ponuke je hneď niekoľko dizajnových riešení, ktoré odlíšia exteriér, ale aj interiér. Okrem základného vyhotovenia nechýba luxusná línia s početným použitím chrómu, no a napokon ani športový kabát familiárne známy ako M paket. Ten sa tradične nesie v podstatne agresívnejšom duchu, pričom povedať treba, že masívnejšie nárazníky s väčšími otvormi a agresívnejším look-om novej päťke svedčia asi najviac. Čerešničkou na torte pre fajnšmekrov je následne možnosť doslova si vyšperkovať svoju 5-ku efektnými (ale aj funkčnými) detailmi v rámci doplnkov z dielne M Performance. Dôkazom toho je aj vystavený snehobiely biely exemplár s čiernymi prvkami - predný splitter, mriežky chladiča, bočné prahy, orámovanie okien, kryty spätných zrkadiel, zadný difúzor a decentná odtrhová hrana či nádherné, až 20" disky.
Pokiaľ ide o verzie, tie budú dostupné nasledovne - nová generácia BMW radu 5 príde sprvoti na trh vo februári v benzínových verziách 530i (2.0 R4, 252 koní, od 49-tisíc €) a 540i (3.0 R6, 340 koní, od 57-tisíc €) a v naftových verziách 520d (2.0 R4, 190 koní, od 45-tisíc €) a 530d (3.0 R6, 265 koní, od 54-tisíc €). Vo všetkých prípadoch bude na výber pohon sDrive alebo xDrive, pokiaľ ide o prevodovky, na výber je len 8-stupňová automatická prevodovka, 520d je ale možné osadiť aj 6-stupňovým manuálom. Mesiac na to sa ponuka rozšíri o vyhotovenia 520d EfficientDynamics Edition (2.0 R4, 190 koní), 530e iPerformance (2.0 R4 + elektromotor, 252 koní) a zatiaľ vrchol v ponuke, špičkový model M550i xDrive s 4,4-litrovou V8-čkou. Tá ponúkne so štartovacou cenou 82 700 € až 340 kW / 462 koní, 650 N.m, pričom na stovku vystrelí už za 4 sekundy, čím je toto "poloM-ko" o 0,3 sekundy rýchlejšie ako terajšia M5-ka generácie F10.
Po prezentácií, kde odzneli vyššie spomenuté kľúčové fakty ohľadom novinky sme dostali možnosť vyskúšať najsilnejší benzínový šesťvalcový agregát. Ako je teda zrejmé, do rúk sa nám dostala verzia 540i, a to s pohonom sDrive a športovým balíkom M Sport. Jeho exteriér zdobil síce, v dnešnej dobe už dá sa povedať mainstreamový konfig, pravdou ale je, že v bielom laku spolu s čiernymi diskami a niektorým detailmi vyzerá novinka skutočne úchvatné, ba čo viac, dovolíme si tvrdiť, že nový rad 5 je po dizajnovej stránke jedným z vôbec najatraktívnejších a najkrajších modelov tejto značky. Iste, nie je to možno až taká imidžovka ako povedzme 6-kový rad (na čele s vyhotovením Gran Coupé), to už ale má nejaký ten rôčik a je cítiť, že značka sa, pochopiteľne, už posúva ďalej. V tomto prípade o tom svedčí najmä úplne nový interiér, ktorý si svoj hlavný dizajnový návrh prevzal z radu 7.
Pre laika bude síce takmer totožný, predsa len však rovnaký nie je. Tak či onak, palubnú dosku s horizontálnym členením treba rozhodne pochváliť, a to či už vďaka použitiu kvalitných materiálov, výbornej ergonómii, ale aj celkovému spracovaniu, ktoré išlo kvalitou rozhodne hore. Ruky vám po novom podáva úplne nový volant s podstatne lepším výzorom. Za ním následne nájdete príplatkové, plne digitálne budíky s perfektnou grafikou a trojicou odlišných zobrazení v závislosti od jazdných profilov (Eco, Comfort, Sport). Najväčšia pozornosť v interiéri sa sústredí na centrálny displej multimediálneho prostredia s uhlopriečkou až 10,25". Ovládanie prebieha prostredníctvom tradičného otočného ovládača, tomu ale sekundujú aj vaše prsty, keďže širokouhlá obrazovka je dotyková. Zároveň ale pribudli aj gestá, teda jeden z highlightov, ktorý sme spoznali už v sedmičke. Ovládanie gestami funguje skutočne výborné a rýchlo si na neho zvyknete. Pochvalu si ale rozhodne zaslúži aj systém samotný, keďže po novom sa hrdí podstatne vylepšeným, krajším a intuitívnejším prostredím v štýle moderných smartfónov.
BMW ostáva verné svojím tradíciám, a teda už po prvých kilometroch vám je zrejmé, že aj nová 5-ka je vsádza najmä na športovosť. Áno, v režime Comfort je podvozok mimoriadne komfortný, až by som povedal, že je na takej perfektnej úrovni ako nová trieda E (za čo môže aj prítomnosť stabilizátorov). V čom má však oproti éčku rozhodne navrch je v dynamickosti a športovom pocite. Ak totiž pristúpite na režim Sport (Plus), riadenie citeľne stuhne, zmení sa reakcia od pedálov a prevodovka pracuje značne ofenzívne (8-stupňový automat patrí medzi tie najlepšie v hre). V tomto momente ste s autom spätý podstatne viac, navyše, ak si k tomu pripočítate o čosi športovejší posed, palubnú dosku naklonenú k vám a naozaj hrubý veniec volantu, z manažérskej limuzíny sa rázom stáva pekný atlét s akčným temperamentom. Ten vie navyše dať exteriérovou (ale aj interiérovou) kulisou o sebe pekne vedieť okoliu, aj keď je pravda, že vo vysokých otáčkach sa do vnútra prenáša relatívne dosť surový zvuk od motora. Ak však skúšate akceleráciu na stovku za papierových 5,1 sekundy či maximálnu rýchlosť 250 km/h, je to v podstate pochopiteľné.
Na záver ešte pár technických fíčuriek - povestný Display Key s možnosťou zaparkovať vozidlo na diaľku zdedila novinka z o triedu väčšieho radu sedem, od neho má však teraz naviac v prípade asistenčných a bezpečnostných systémov. 5-ka totiž dokáže na diaľniciach za ideálnych podmienok jazdiť v "autonómnom" režime 40 sekúnd až minútu, čo je ďalším významným krokom k plne autonómnemu riadeniu. To sa mimochodom v Mníchove očakáva už približne v roku 2020, čo je nepochybne veľkou výzvou. V neposlednom rade stojí za zmienku vylepšený head-up displej s až o 70 % väčším zobrazením a špičkovou grafikou, vďaka čomu sa radí na úplný vrchol. Nuž, nová päťka má skutočne silné zbrane, tvrdiť, že nie je predurčená na úspech by bolo nehoráznym klamstvom!