Nielen najočakávanejší bavorák, ale aj jedno z vôbec najočakávanejších áut tohto roku je konečne oficiálne predstavené.
To, že aj popredné automobilky začínajú akosi ignorovať najväčšie svetové autosalóny začína byť čoraz väčším trendom, a to, čo momentálne predviedlo BMW je toho jasným dôkazom. V čase, kedy ešte stále beží jeden z tých najväčších a najvyhľadávanejších automobilových udalostí na svete v roku, v Mníchove sa rozhodli, že na tohtoročnom autosalóne v Paríži nepredstavia novú päťku a miesto toho si spravia svoje vlastné predstavenie mimo veľkolepého výstaviska. V každom prípade, ťah je to rozhodne výborný, nakoľko miesto toho, aby jeden z najdôležitejších bavorákov nasledujúcich mesiacov zanikol v záplave noviniek, BMW udrie veľké haló samostatne a všetku pozornosť upriamí len na seba. Inými slovami, nový rad 5 siedmej generácie s kódovým označením G30 je teda oficiálne realitou, v Paríži ho budete ale hľadať márne.
Žiadne veľká senzácia sa nekoná a vzhľad novej 5-ky tak prakticky ničím neprekvapí, i keď popravde, v časoch, kedy je najväčším trendom unifikácia modelového portfólia (obzvlášť medzi prémiovkami), pri lepšom pohľade na novinku nemôžeme povedať, že ide o úplnú kópiu 7-čky, čo sa predpokladalo. Dizajnové smerovanie sa však nemení a na osvedčené estetické prvky a línie boli tak implementované len menšie odlišnosti. Pochopiteľne, nový rad 5 vyzerá kompaktnejšie a útlejšie ako o triedu väčšia limuzína, podľa očakávaní ale dedí množstvo riešení. Povestné ľadvinky dostali tiež prieduchy, ktoré sa otvárajú/zatvárajú podľa potrieb, a tak, okrem iného, menia charakteristiku aerodynamiky. Tá je v rámci segmentu na najlepšej úrovni, keďže päťkový bavorák sa môže pýšiť koeficientom odporu vzduchu len 0,22. Predné svetla sú podstatne dlhšie a zároveň ešte užšie, no a ako je momentálne zvykom, prepojené sú priamo na spomínanú masku. Zaujímavosťou pritom je, že i v tej najvyššej výbave ich nie je možné vybaviť laserovou technológiou po vzore sedmičky, vrcholom v ponuke sú totiž "len" full-LED svetlomety BMW Selective Beam s citeľne hranatejším dizajnom, množstvom funkcií a "dostrelom" až 500 metrov.
Z profilu sa toho zmenilo veľmi málo, nechýba však detail efektnej lišty, ktorá svojim tvarom pripomína hokejku. Vzadu naopak prekvapia relatívne netypické a citeľne prepracovanejšie svetlomety, ktoré zasahujú nemalou mierou do strán karosérie, čím vozidlo opticky zoštíhľuje. Novinka je pritom väčšia v každom smere - s rozmermi 4935 x 1868 x 1466 milimetrov ide o nárast o 36 milimetrov do dĺžky, 6 do šírky a 2 do výšky. Nárast neobišiel ani rázvor, ktorý je dlhší o 7 milimetrov. Siedma 5-ka v poradí je pritom vďaka modulárnej platforme CLAR a konštrukcii BMW EfficientLightweight počítajúcej s použitím hliníka či horčíka až o 100 kilogramov ľahšia v porovnaní s predchodcom, zároveň je karoséria tuhšia. G30-ka tak nielenže narástla, ale aj citeľne schudla, no a ako sme zvyknutí, opäť sa pozeráme na auto, z ktorého srší športovosť a dravosť aj napriek tomu, že ide o vozidlo kategórie biznis sedan. Obzvlášť so športovým M paketom vyzerá sedan mimoriadne akčne a vyzývavo.
Najväčším progresom prešiel pochopiteľne vnútrajšok. Ten sa nesie do skutočne väčšinovej miery v duchu radu 7, čoho dôkazom je takmer identická palubná doska. Stredová konzola je však horizontálne delená v inom štýle, navyše je decentne natočená na šoféra. Spomenúť pritom treba, že BMW zapracovalo na odhlučnení a tak už v základe bude súčasťou vozidla akustická vrstva v čelnom skle či tlmiaca vrstva integrovaná v strope. Stredobodom pozornosti je 10,25" displej multimediálneho prostredia, ktorý po vzore 7-čky dostal i ovládanie v rámci gest. Úplne nový je 3-ramenný multifunkčný volant, plne digitálne budíky či head-up displej so 70-percentným zväčšením zobrazovacej plochy. Pokiaľ ide o prítomné technológie, ide o jednu z výkladných skríň súčasného automobilizmu. Príkladom je tak paleta asistenčných systémov, ktoré sa vedia postarať o riadenie či držanie v pruhoch, a to až do 210 km/h. Tak, ako už aj nová trieda E, aj 5-kový bavorák dokáže v rámci adaptabilného tempomatu prispôsobovať rýchlosť v závislosti od značiek, novinkou je zároveň aj asistent pre zmenu jazdného pruhu či množstvo technológii, ktoré vedia pomôcť pri vyhýbacích manévroch, respektíve zabrániť stretu s prekážkou.
Samozrejme, nechýba plejáda nástrojov a prvkov v rámci konektivity, či už ide o Apple CarPlay, Android Auto alebo BMW ConnectedDrive či Microsoft Exchange, vďaka ktorému je možné synchronizovať dokumenty, kontakty, kalendáre a podobne. Rad 5 zdedil rovnako aj povestný Display Key s možnosťou zaparkovať vozidlo na diaľku, v nekonečnej ponuke ale evidujeme aj služby ako On-Street Parking Information či ParkNow, ktoré sú užitočné pri parkovaní. Interiér má byť vzdušnejší, je priestrannejší najmä pre zadnú posádku, no a nepochybne svedkami sme obrovskej škály návrhu interiérovej konfigurácie, čo sa dekórov a farieb týka. Kvalitný audio systém Bowers & Wilkins Diamond, početné ambientné podsvietenie alebo masážne sedačky sú len zlomok toho, po čom je možné v novej generácii siahnuť. Batožinový priestor ponúka 530 litrov.
Keďže ide o BMW, aj napriek nekonečnej ponuke technologických inovácii je väčšinová pozornosť sústredená pod kapotu. Tam sa našťastie nakoniec neobjavia trojvalcové jednotky, ako sa čakalo, ba čo viac, v ponuke nájdeme aj osemvalec, a to nie je ešte reč o novej M5-ke, ktorú spoznáme neskôr. Poďme ale pekne poporiadku. Predaj radu 5 siedmej generácie začína 11. februára, pričom v tej dobe bude na výber (zatiaľ len) zo štyroch verzii. Základom ponuky bude vyhotovenie 520d, ktorého podstatou je preplňovaný 2-litrový naftový štvorvalec s výkonom 140 kW / 190 koní. Jeho spotreba by mala byť len niečo málo cez 4 l/100 km, v prípade potreby dokáže akcelerovať na stovku za 7,6 sekundy. 520d-čko štartuje s cenovkou od 45 200 €. Nasleduje verzia 530d, ktorú poháňa preplňovaný 3-litrový naftový šesťvalec s výkonom 195 kW / 265 koní a krútiacim momentom 620 N.m. Momentálne najvýkonnejšia dieselová 5-ka začína na čiastke 54-tisíc €, pričom automobilka hovorí o akcelerácii na stovku už za 5,4 sekundy a spotrebou len okolo 4,5 l/100 km.
Benzínové alternatívy zastrešuje ako prvé 530i. Žiaľ, po vzore menšej trojky už nejde o povestný trojliter, ale len 2-litrový štvorvalec s výkonom 185 kW / 252 koní a 350 N.m. Tento agregát ponúka akceleráciu za 6 sekúnd a papierovú priemernú spotrebu 5,4 litra na sto kilometrov. Ceny 530i-čka začínajú na úrovni 49 800 €. Ďalej v ponuke nájdeme 540i za vyše 57-tisíc €, teda 3-litrový preplňovaný šesťvalec s výkonom 250 kW / 340 koní a 450 N.m. Táto verzia zvládne stovku za 4,8 sekundy, jazdiť pritom bude možné za približne 6,5 l/100 km. Všetky štyri verzie je možné navyše vybaviť pohonom všetkých štyroch kolies xDrvie, pričom pokiaľ ide o prevodovky, na výber je len 8-stupňová automatická prevodovka, 520d je ale možné osadiť aj 6-stupňovým manuálom.
Už v marci ale ponuku pohonných jednotiek rozšíri ešte úspornejší diesel 520d EfficientDynamics Edition s rovnakým výkonom no spotrebou len 3,9 litra. Pribudne aj hybridné vyhotovenie 530e iPerformance, ktorý bude kombinovať benzínový dvojliter a elektromotor s kombinovaným výkonom 185 kW / 252 koní a 420 N.m. Na čisto elektrický pohon zvládne takto vybavená päťka prejsť až 45 km. Vrchol ponuky do príchodu M5-ky uzavrie následne verzia M550i xDrive, ktorá bude pod kapotou počítať s 4,4-litrovou V8-čkou. Tá ponúkne až 340 kW / 462 koní, 650 N.m a zároveň automobilka hovorí o akcelerácii na stovku už za 4 sekundy, čím je toto "poloM-ko" o 0,3 sekundy rýchlejšie ako terajšia M5-ka, samozrejme, hlavne vďaka pohonu všetkých kolies. M550i začína na cene 82 700 €.
Okolo budúcej M5-ky sa toho stále veľa špekuluje, jednak pravdepodobne výkonnostne presiahne 600 koní, no zároveň s najväčšou pravdepodobnosťou príde o pohon výhradne zadnej nápravy. Rovnako, po vzore väčšieho 750d xDrive je možné, že časom sa do ponuky začlení aj najsilnejší dieselový agregát s až štvoricou (!) turbodúchadiel, či sa tak ale naozaj stane, na to si musíme ešte počkať.