Spravodajský portál pre modernú generáciu, ktorá sa zaujíma o aktuálne dianie.
Zaujíma ťa aktuálne dianie? Správy z domova aj zo sveta nájdeš na spravodajskom webe. Čítaj reportáže, rozhovory aj komentáre z rôznych oblastí. Sleduj Refresher News, ak chceš byť v obraze.
Kliknutím na tlačidlo ťa presmerujeme na news.refresher.sk
28. novembra 2016, 11:45
Čas čítania 0:00
Hopsuptralala

Príbeh, ktorý skončil skôr, ako začal: Bratislavské metro

ZAUJÍMAVOSTI BRATISLAVA
Uložiť Uložené

Dnes sa vyberieme po stopách zastávky (depa) Janíkov dvor.

Väčšina Slovákov už dávno vie, že v Bratislave sa v minulosti začalo stavať metro, ktorého pozostatky sa nachádzajú na okraji najväčšieho slovenského sídliska, Petržalky. Aj napriek tomu, že je veľmi ľahko dostupné, jeho vizuál je pre mnohých ľudí stále tajomstvom. Stanicu metra Janíkov dvor sme sa vám teda rozhodli priblížiť v dnešnom článku.

Príbeh, ktorý skončil skôr, ako začal: Bratislavské metro
Zdroj: Hopsuptralala

Pôvodný projekt pozostával z piatich zastávok v Petržalke a štyroch v centre mesta a niesol názov rýchlodráha. Neskôr mali pribudnúť aj ďalšie zastávky v iných častiach Bratislavy. Plány výstavby siahajú až do roku 1974, ale skutočná výstavba sa začala až v roku 1988 a približne o dva roky neskôr bola pozastavená pre nedostatok financií. Na projekt bolo použitých približne 400 miliónov slovenských korún. Plánovaná cena projektu by však bola viac než 100 miliárd slovenských korún. Momentálne sú pozostatky metra už len ruiny hrubej stavby depa a ich jediný účel je legálna stena pre graffiti

Prvá etapa výstavby mala byť funkčná už v roku 1997, mala byť dlhá približne 6 km a mala viesť od depa Janíkov dvor do stanice Dunaj. Druhý úsek mal viesť od stanice Dunaj po Trnavské mýto. Rozpočet projektu nepočítal s vystavaním obratových koľajísk v stanici Dunaj, pretože obratiská mali byť pôvodne len pred a za stanicou Petržalka - Centrum. V máji roku 1990 teda rozhodol mestský výbor o zastavení všetkých stavebných prác.

Odporúčané
KVÍZ: Spoznáš bratislavské kluby podľa fotky? Ukáž, aký si párty lev KVÍZ: Spoznáš bratislavské kluby podľa fotky? Ukáž, aký si párty lev 19. marca 2024, 11:00

Alternatívnym riešením bratislavského metra sa teda malo stať vybudovanie VAL (Villeneuve d'Ascq à Lille, dnes Véhicule Automatique Léger). VAL je druh automatického ľahkého metra bez vodiča s kolesami s gumenými pneumatikami. Táto technológia ale nie je veľmi využívaná, pretože je pomalá a nemá dostatočnú kapacitu. Alternatívny projekt sa teda neuchytil, depo už bolo postavené a my sa pozrieme, ako to tam vyzerá dnes.

Pozostatky metra sa nachádzajú hneď pod Panónskou cestou, dve minúty pešo od konečnej zastávky autobusov číslo 93 a 95 – Vyšehradská. Objekt nie je oplotený a prístup je veľmi jednoduchý. Ľudia, ktorí bývajú v okolitých domoch sem často chodia venčiť psov, pretože okolo je rozsiahla trávnatá plocha. Na mieste sa nachádzajú dva tmavé tunely, do ktorých sa dá dostať, budete však potrebovať gumáky, sú totiž plné vody, skla a odpadkov. 

Ak ťa toto miesto láka a chcel by si ho navštíviť, skvelú príležitosť budeš mať už 2. decemra 2016. Organizátori podujatia Spots nás totiž vezmú práve do podzemia nedostavaného metra, čo opäť sľubuje vynikajúcu atmosféru nielen pre milovníkov tejto akcie, ale aj pre všetkých náhodných okoloidúcich, ktorí neprestávajú loviť nezabudnuteľné zážitky.

Príbeh, ktorý skončil skôr, ako začal: Bratislavské metro
Zdroj: Hopsuptralala
Príbeh, ktorý skončil skôr, ako začal: Bratislavské metro
Zdroj: Hopsuptralala
Príbeh, ktorý skončil skôr, ako začal: Bratislavské metro
Zdroj: Hopsuptralala
Príbeh, ktorý skončil skôr, ako začal: Bratislavské metro
Zdroj: Hopsuptralala
Príbeh, ktorý skončil skôr, ako začal: Bratislavské metro
Zdroj: Hopsuptralala
Príbeh, ktorý skončil skôr, ako začal: Bratislavské metro
Zdroj: Hopsuptralala
Príbeh, ktorý skončil skôr, ako začal: Bratislavské metro
Zdroj: Hopsuptralala
Príbeh, ktorý skončil skôr, ako začal: Bratislavské metro
Zdroj: Hopsuptralala

Poznáš nejaké ďalšie zaujímavé opustené či nedostavané miesta? Kontaktuj ma na [email protected]

Domov
Zdieľať
Diskusia