10. marca 2016, 13:53

Grimsby od tvorcov Borata a Cohena ja pravdepodobne najvtipnejšou a najzvrátenejšou komédiou roka (Recenzia)

FILMY A SERIÁLY GRIMSBY SACHA BARON COHEN

Sacha Baron Cohen to opäť dokázal. Niekto možno z kina odíde znechutený, iní sa zase budú šúľať od smiechu.

Sacha Baron Cohen je tak trochu magor. Vie to o ňom celý svet, no aj tak ho Akadémia pozvala na odovzdávanie Oscarov, kde, ako inak, perlil. Po skvelom Boratovi, Brunovi a Diktátorovi prišiel s ďalším šialeným nápadom. Vieme o ňom už cca 3 roky, kedy sa začalo hovoriť o komédii Hooligan. Pár dní je už v kinách, volá sa Grimsby a spôsobila, že som prvýkrát v kine padol zo stoličky od smiechu.

Ešte než prejdeme k tomu najdôležitejšiemu, musíte asi vedieť, o čom vlastne je. Príbeh hovorí o bratoch Grimsbyovcoch. Tí boli v detstve odlúčení a každý vyrastal iným spôsobom, každý z nich vyrástol v niečo iné. Nobby (Cohen) je chuligán, futbalový fanúšik a otec 9 detí a 1 vnuka. Sebby (Strong) je špeciálny agent odnože MI6. Po 28 rokoch Nobby konečne vypátra Sebbyho, zmarí mu akciu a nechtiac na jeho vyholenú hlavu nakreslí veľký terč. Cohen má toho miestami dosť a príde s veľkým klišé či nevydarenou scénou, ktorá mala asi v scenári pôsobiť sentimentálnym dojmom, no vo filme, kde si tajní agenti strkajú do zadku rakety by žiadne posolstvo jednoducho nefungovalo. Poteší ale fakt, že funguje chémia medzi postavami a samotný dej nemá také množstvo či rozsah trápnych scén a dialógov, ako napríklad Diktátor. Povedzme si úprimne, Anna Faris (tá zo Scary Movie) tam bola niekedy fakt o držku. Tu však Cohenovi asistuje viac než schopný a sympatický Mark Strong, ktorý zabezpečuje aj dejové línie zobrazujúce akciu. Tá je na pomery komediálneho žánru na vysokej úrovni. Kde menší Grimsbyho bráškovia len tápajú, prichádza režisér Louis Letterier s pohľadnou, prehľadnou a podarenou akciou.

Akcia funguje, dialógy taktiež, no príbeh, dejové linky a niektoré rozuzlenia či pochod deja je totálne nelogický s množstvom scenáristicky hluchých momentov (i keď zrežírovaných a zahraných fakt slušne). Nebyť tej akcie, skutočne by sme mohli hovoriť o jedinom relevantnom - o humore a všetkom ostatnom čoby nositeľom deja, občas pretiahnutým či zbytočným, no účelným. Akonáhle príde na rad humor, pocítite, že je to Cohenov film. Málokto má v Hollywoode gule natočiť niečo takéto, no Cohenov štýl a absurdnosť scén je nezameniteľná. Budete sa smiať, to vám garantujem, a nemyslím tým nevinné šklbnutie perami, ako pri iných komédiách (na ktoré všetci chodia v húfoch). Budete sa biť po stehnách, chytať záchvaty smiechu a ďakovať Cohenovi, že je taký zvrhlý, zároveň však už budete prosiť premietača, aby niektorú scénu urýchlil. Jednak preto, že nebudete vládať dýchať, jednak preto, že občas Cohen prekračuje všetky vymedzené aj imaginárne hranice a prichádza s nie grotesknou či absurdnou, ale s doslova nechutnou a neospravedlniteľnou scénou... a to mám na ňom rád, keďže som v partii najväčší primitív, čo sa humoru týka. Cohenovi som to teda všetko zobal z ruky takmer bez výhrad a zabával som sa ako dávno nie.

Iste, je to komédia a Cohen nie je Fincher, nemôžete čakať, že vás dej prekvapí, že sa dočkáte rafinovaných zvratov či oscarových hereckých výkonov (aj keď nebudete mať výhrady azda voči nikomu). Ide tu len o čistokrvnú zábavu bez väčších ambícií, než prinútiť vás zavrieť oči a naplno si vychutnávať všetky tie vtipy a gagy. Je škoda, že Nobby nie je extrémne zaujímavý a ťaží hlavne z toho, že je „ťuťko“... čo si to nahováram, je to proste Cohenov archetyp vtipnej a trochu pribrzdenej postavy. Logiku, prepracovaný scenár ani postupnosť tu nehľadajte. Zájdite do kina s čistou hlavou s vedomím, že idete na niečo debilné a budete sa zabávať na skutočne debilných, nechutných a odvážnych vtipoch a situačných gagoch, aké ste v kine pravdepodobne nikdy nevideli (k Boratovi to má skutočne fakt veľmi blízko, aj keď zároveň na míle ďaleko). Ak však podobnému humoru neholdujete, môžete byť znechutení či dokonca odísť zo sály, úplne by som to chápal, zároveň by mi vás však prišlo ľúto, pretože prekonať sofistikovaný humor je úplne jednoduché, preto je škoda, že to viacerí z nás nevedia prekusnúť. Stačí penis, znalosti z biológie, Sacha Baron Cohen a o zábavu je razom postarané. Ideálne vojsť dnu s malými očakávaniami, partiou kamarátov, ktorí nečítajú Nietszcheho miesto Biblie a budete mať na čo spomínať. 7,5/10

PS: Nenechajte sa zmiasť hodnotením, bolo tam jednoducho príliš veľa filmových nedostatkov, než aby sme tomu udelili nejakých 9/10. Ak to však chcete hodnotiť len podľa žánrovej hodnoty a rozsahu, tú devinu si tam pokojne dosaďte. Ak nie ste Cohenov fanúšik, naopak, pôjdete bližšie k podpriemeru. O jednej scéne sa ale bude hovoriť ešte dlho.

0/10