Týchto desať filmov vás nielenže pobaví, ale nakopne vo vás chuť vyraziť toto leto do sveta.
Leto je v plnom prúde, teploty sú viac než idylické, ak teda nie ste jeden z tých, ktorí sa sťažujú, keď je v zime zima a v lete teplo, a preto tu máme zoznam filmov z toho najtypickejšieho žánru pre slnečné dni. Road movies sú o slobode, nezávislosti, voľnosti a prírode. Každý jeden film je inšpiráciou (možno až na Vanishing Point – to neporučujeme robiť) pre každého skutočného cestovateľa. Či už to beriete stopom, autom alebo na motocykli, poetika cesty ostáva v zásade rovnaká. Nechte sa preto zlákať a objavte s nami nové, či dobre známe road movies a pripomeňte si, čo ste chceli v lete vždy podniknúť.
Pierrot le Fou (1965)
Začal by som trocha netradične, filmom, ktorý síce nemusí byť úplne pre každého, no naopak ide o jeden z najviac prístupných diel slávneho francúzskeho režiséra Jean-Luc Godarda. Inými slovami, Godard dokáže nudiť, provokovať, experimentovať, ale v tomto prípade skôr baví. Nemusíte potom navštevovať filmovú školu, aby ste si Pierrot le Fou užili bez hlbokého teoretického bádania. V hlavnej úlohe sa tradične predstavuje Jean-Paul Belmondo a Anna Karina, ktorý utekajú pred nudným, konzumným a konzervatívnym životom bez kúska voľnosti či skutočnej emócie.
Easy Rider (1969)
Klasika, ktorú netreba veľmi predstavovať. Dennis Hopper a Peter Fonda sú dvaja voľnomyšlienkársky motorkári na ceste Amerikou. Stretávajú veľa ľudí, rôzne názory a filozofie a mapujú tak americkú spoločnosť 60. rokov. V prvej polke filmu nejde ani tak o príbeh ako skôr o lyriku a poetické ponímanie krajiny a hippies kultúry. Obaja sa oddávajú ceste a doslova bez akýchkoľvek problémov spokojne naberajú do pľúc (často okrem „gandže“) aj voľnosť a slobodu. Postupne ako dvojica napredujú čím viac ďalej, okrem toho vychádzajú na povrch viac znepokojujúce otázky náboženstva, predsudkov a malomeštiackeho konzervatizmu, s čím rovnako súvisí istá zviazanosť a konflikt. Postavy sa týmto spôsobom dostávajú do istého kontrastu a začínajú si uvedomovať, že ich sloboda nie je v skutočnosti vôbec istá.
Vanishing Point (1971)
Je zvláštne, ako sa road movies väčšinou zakladajú na úteku. Buď ide o útek pred jednotlivcami, častejšie však ide o útek pred spoločnosťou a systémom. Tretí film v našom zozname opäť skvelo definuje revolučné myšlienky vzdoru. Tentoraz si na svoje prídu aj milovníci rýchlosti, pretože počas celej stopáže ide skrátka o jednu zbesilú jazdu. Kowalski (Barry Newman) pracuje ako kuriér áut. Keď má dopraviť na určené miesto Dodge Challenger ročník 1970, rozhodne sa tak urobiť za rekordne krátky čas. Samozrejme bez ohľadu na všetky dopravné predpisy. Onedlho sa tak začne jedna veľká policajná naháňačka a Kowalski sa stáva centrom diania. Zabudnite na Fast and Furious s lietajúcimi autami, Vanishing Point sa vyžíva v skutočnej rýchlosti za zvukov burácajúceho motora. Tarantino sa pri nakrúcaní filmu Death Proof (2007) inšpiroval práve týmto dielom a je to na jeho záverečnej, veľmi autentickej naháňačke, dobre poznať.
Kings of the Road (1976)
Slávny nemecký režisér Wim Wenders nakrútil najlepší európsky príklad amerického road movie žánru. Ide skôr o ťažšie dielo, už len z dôvodu jeho takmer trojhodinovej stopáže, ale určite sa naň oplatí nájsť čas. Opravár projektorov (Rüdiger Vogler) a zdeprimovaný lingvista (Hanns Zischler) vyrážajú na cestu po Západnom Nemecku (NSR), navštevujúc opustené a zničené kiná spred čias Tretej ríše. Až na hollywoodske snímky, sa zdá byť kultúrne filmové dedičstvo spred 30. rokov dvadsiateho storočia dávno mŕtve. Obraz až priveľmi pripomína súčasnú inváziu multiplexov, ktoré vytláčajú (či už pomerne vytlačili) miestne kiná, ktoré sme v detstve zvykávali navštevovať, mimo biznis. Ostávajú len prázdne budovy a vyprchávajúca nostalgia po staršej pani v okienku a lístku za 50 slovenských korún. Kings of the Road však nie je len o stratených kinách. Dvojica cestovateľov poznáva Západné Nemecko v jeho skutočnom obraze. Podobne ako Easy Rider, naši hrdinovia sa rozprávajú pri jedle, pri pití, s náhodnými známosťami, a odhaľujú nám určité miesto v určitom čase a jeho atmosféru.
Im Juli (2000)
Snímku Im Juli som už spomínal v článku o slávnom nemeckom režisérovi Fatih Akinovi. To však neznamená, že si táto komédia nezaslúži poradie aj medzi najlepšími road movies. Či už sa v lete chystáte stopom po Slovensku, beriete si starú ojazdenú škodovku a vyrazíte na cesty po Európe alebo si to už nakombinujete podľa seba, rozhodne sa nezabudnite nakopnúť práve týmto filmom. Nebudete váhať ani sekundu a druhý deň vyrazíte. Podobne ako Daniel (Moritz Bleibtreu), ktorý cestuje až do tureckého Istanbulu, aby našiel lásku svojho života. Vtipné, svieže, trocha omamné, poznávajúce aj uletené, Im Juli si vás nájde a isto pobaví.
Mexická jazda (Y Tu Mama Tambien, 2001)
Réžiu má na svedomí Alfonso Cuarón a ide o slávny road movie, ktorým sa preslávil. V hlavnej úlohe sa objavia skvelí Gael García Bernal a charizmatický Diego Luna v rolách dvoch mládencov, ktorých na ceste sprevádza neverou zranená staršia žena Luisa (Maribel Verdú). Obe ich priateľky odchádzajú do Európy a oni jedného večera na svadbe spoznávajú atraktívnu Luisu. Obaja sa do nej zbláznia. Snažia sa ju zlákať na spoločný výlet, ktorý v skutočnosti ani neplánovali, no Luisa aj tak odmietne. Po tom, čo sa Luisa dozvie o nevere jej priateľa, radikálne sa rozhodne sprevádzať dvoch mládencov na ich ceste. Z vymyslenej historky sa razom stáva skutočnosť.
The Motorcycle Diaries (2004)
Ďalší skvelý počin s Gael Garía Bernalom, teraz v role mladého Che Guevaru. Dej založený na skutočnej udalosti sleduje dvojicu priateľov, študentov medicíny a ich motorkársku púť po Južnej Amerike. Podobne ako v prípade Easy Rider aj The Motorcycle Diaries začína ako (ne)obyčajná cesta za dobrodružstvom, no akonáhle sa mladí cestovatelia dostanú do sveta, otvárajú oči a spoznávajú problémy ich spoločnosti. Dielo skvelo vystihuje ranné obdobie slávneho revolucionára a napovedá, čo viedlo k jeho boju. Bernal vykresľuje Che Guevaru ako slušného a priateľského mladíka, ktorý každému podá pomocnú ruku a ako čerstvý doktor sa snaží pomôcť ranenej spoločnosti, utláčanej chudobou, nemocami a hladom. Bez ohľadu na otázky skutočnosť vs fikcia, ide stále o významné dielo hodné pozornosti.
Little Miss Sunshine (2006)
Žánrovo je Little Miss Sunshine skvelý road movie a ešte lepšia komédia. Všetko sa začína jedného rána, keď sa malá Olivia (Abigail Breslin) dostane do výberu súťaže krásy Malá Miss Sunshine. Celá rodina, vrátane flegmatického starého otca závislého na heroín (Alan Arkin), zdeprimovaného a homosexuálneho strýka (Steve Carell) a emočne nestabilného brata, ktorý odmieta hovoriť, dokiaľ sa nedostane na leteckú akadémiu (Paul Dano), sa vydáva na spoločnú cestu. Film získal dvoch Oscarov za vedľajší herecký výkon pre Alana Arkina a pochopiteľne za scenár. Každý z hercov exceluje, pretože každá postava je niečím zaujímavá. Príbeh samotný je plný životnej filozofie, čierneho humoru a trápenia. Ide o vzorovú tragikomédiu, ktorá si však dokáže zachovať aj vo finále svetlé východisko z cesty plnej útrap.
Into the Wild (2007)
Into the Wild je asi najznámejší road movie posledných rokov. Sean Penn natočil skutočný klenot, ktorý by mali vidieť aj tí, ktorým je cestovanie viac vzdialené. Okrem toho, ide o skvelý príklad toho, ako skutočne cestovať bez nervózneho prešľapovania, či sa mi ujde miesto v prepchanom vlaku alebo nekonečného vyčkávania v odletovom termináli letiska. Meno Alexander Supertramp alebo Chris McCandless dozaista pozná každý tramp, a síce si o ňom mohol prečítať už v knihe rovnakého názvu z roku 1996, nesmrteľnú slávu si získal až vďaka filmu. Rovnako ako v predchádzajúcich prípadoch, aj tu ide o útek od rodiny, od konzumného sveta. Chris (Emile Hirsch) je idealista, ktorý hľadá skutočný život ďaleko v divočine bez prepychu a peňazí, ktoré ho okrádajú o skutočnú jednoduchú krásu sveta. Film dokázal inšpirovať tisíce ľudí po celom svete, ktorí po jeho uvedení začali nasledovať Chrisov príklad a vyrazili na cesty.
One Week (2008)
Človeku nemusia ostávať posledné dni, týždne alebo mesiace jeho života, aby ho konečne koplo zobrať auto alebo motocykel a vyraziť do sveta. Hlavný hrdina kanadského One Week, Ben Tyler (Joshua Jackson) zistí, že má veľmi neskoré štádium rakoviny, a podľa doktorov mu už neostáva veľa času. Ben sa preto rozhodne, že miesto chemoterapie a času stráveného so svojou rodinou a snúbenkou, si radšej obstará motocykel Norton 850 Commando ročník 1973 a vydá sa poznávať Kanadu. Film sa z väčšej časti opiera o cestu samotnú, o návštevu kanadských pamiatok a uvoľnenosť a slobodu, ktorú si Ben konečne dopriava. Onedlho však vychádzajú na povrch otázky zodpovednosti a istej sebeckosti. Ben necháva všetko za sebou a jediné, čo mu ostáva drahé, je motorka. V tom taktiež pramení istý paradox a pochybnosti každého úteku. Našťastie film nemá tendenciu spadať do zbytočnej sentimentality, ako to u postáv trpiacich nevyliečiteľnou chorobou často býva. Aj preto sa diváci môžu skôr sústrediť na to podstatné, a tým je v tomto prípade opäť cesta a sloboda.
Dúfame, že si v zozname nájdete svojho favorita a necháte sa inšpirovať. Ak plánujete podobný road trip a stále váhate, určite vám vyššie spomínané filmy pomôžu sa rozhodnúť. Budeme radi ak nám napíšete do komentárov svoje letné plány na cesty, pretože potom ich už na sto percent budete musieť splniť. Žiadne výhovorky!