Nemecký výrobca vyrukoval s jedným z prvých sériových ťahačov na elektrický pohon pre diaľkovú prepravu.
Nákladná divízia Mercedes-Benz Truck už dlhé mesiace naznačovala, že na jeseň chystá predstaviť svoj nový revolučný produkt, elektrický ťahač. Ten automobilka s označením eActros 600 predstavila neďaleko Hamburgu. Má definovať nové štandardy v cestnej nákladnej doprave, pretože by mal nahradiť svojich dieselových predchodcov.
Hoci je zrejmé, že kabína vychádza z aktuálnej generácie modelu Actros, jednotlivé časti prispôsobili aerodynamickým kritériám. Prednú masku tak tvorí jedna veľká plocha bez akýchkoľvek výčnelkov či otvorov, zatiaľ čo v spodnej časti vidíme nanovo navrhnutý nárazník s nízko umiestnenými Matrix-LED svetlami. Tie majú svoj špecifický svetelný podpis, podľa ktorého je zrejmé, že ide o elektrický eActros.
Aerodynamickou optimalizáciou prešli aj nástupné prahy, A-stĺpiky s dodatočnými lištami, ktoré usmerňujú vzduch či zakrytý podvozok. Samozrejmosťou sú už aj digitálne spätné zrkadlá, ktoré značka už niekoľko rokov používa aj pri konvenčnom Actrose.
Číslo 600 v názve odkazuje na využiteľnú kapacitu batérie, hoci v skutočnosti má akumulátor celkovú kapacitu až 621 kWh. Ide o LFP (lítium-železo-fosfátový) akumulátor, ktorý má zaručiť dlhú životnosť, zložený je pritom z troch veľkých 207 kWh batérií.
Výrobca tvrdí, že po desiatich rokoch používania, za ktoré v zmysle štatistík v priemere vozidlá tohto druhu absolvujú vyše 1,2-milióna kilometrov, by mal akumulátor mať stále viac ako 80 percent svojej kapacity. Energia z trakčnej batérie putuje na zadnú nápravu, kde sú umiestnené 2 elektromotory a špeciálna 4-stupňová prevodovka. Oba motory majú spoločný systémový výkon minimálne 400 kW/544 koní, v prípade potreby však vedia generovať až 600 kW/816 koní. Elektrický ťahač bol koncipovaný pre celkovú hmotnosť súpravy do 44 ton.
Elektrický palubný systém pracuje na 800 V sieti, ktorá má zaručiť výbornú efektívnosť a súčasne aj podporu brutálne rýchleho nabíjania budúcnosti. Nový eActros totiž sériovo ponúkne maximálny nabíjací výkon až 400 kW, avšak zároveň ide o jedno z prvých elektrických vozidiel, ktoré bude podporovať aj chystané MCS (Megawatt Charging System) nabíjanie – tento štandard v špičke môže dosahovať nabíjací výkon až 3 750 kW. Laicky povedané, takáto nabíjačka by bola (za ideálnych podmienok) schopná dobiť bežné elektromobily súčasnosti v priebehu jednej až dvoch minút.
Mercedes-Benz uvádza, že pri MCS nabíjaní s výkonom okolo jedného megawattu sa obrovská batéria eActrosa nabije z 20 na 80 percent za približne polhodinu. Pokiaľ ide o dojazd, verzia eActros 600 sľubuje v praxi reálny dojazd 500 kilometrov, vďaka čomu by tak vodič počas jedného dňa a povinnej prestávky mohol absolvovať viac ako 1 000 kilometrov. V kontexte diaľkovej nákladnej dopravy možno nejde o prevratný údaj, automobilka však v zmysle svojich interných štatistík tvrdí, že až 60 % denných trás s ich vozidlami je kratších ako 500 kilometrov.
Cenové relácie ešte nepoznáme (predpokladá sa dvojnásobná ceny oproti konvenčnému modelu), spustenie sériovej výroby je totiž naplánované až budúci rok.