Spravodajský portál pre modernú generáciu, ktorá sa zaujíma o aktuálne dianie.
Zaujíma ťa aktuálne dianie? Správy z domova aj zo sveta nájdeš na spravodajskom webe. Čítaj reportáže, rozhovory aj komentáre z rôznych oblastí. Sleduj Refresher News, ak chceš byť v obraze.
Kliknutím na tlačidlo ťa presmerujeme na news.refresher.sk
Refresher Slovensko
Otvoriť v aplikácii Refresher
Stiahnuť
X
5. októbra 2023, 14:30
Čas čítania 5:31
Tímea Krauszová

Sérum na spomalenie rastu chĺpkov aj tuhé ekošampóny. Slovenská beauty značka Kvitok spája vedu a prírodu

Sérum na spomalenie rastu chĺpkov aj tuhé ekošampóny. Slovenská beauty značka Kvitok spája vedu a prírodu
Zdroj: Kvitok
REFRESHER KOZMETIKA A STAROSTLIVOSŤ O KOŽU ROZHOVORY SLOVENSKÁ A ČESKÁ KOZMETIKA
Uložiť Uložené

Kvitok začal ako nenápadná ručne vyrábaná kozmetika. Dnes ju kúpiš v dvoch krajinách, v ponuke má desiatky produktov a na stránke tisíce pozitívnych recenzií.

So zakladateľkou značky Ing. Martinou Dudovou, PhD., sme sa rozprávali o tom, akých ľudí zvyčajne priťahuje prírodná kozmetika, čo hovorí na aktuálne trendy v skincare a ako sa malej slovenskej firme darí okrem produktov dbať aj na udržateľnosť.

Produkty najskôr vyrábala v rodičovskom dome, no po takmer desiatich rokoch sa firma krásne rozrástla. Momentálne má dve samostatné kozmetické značky s kompletnými líniami na tvár, telo, vlasy aj ústnu hygienu, v ponuke majú aj dezodoranty, parfumy, kozmetické pomôcky (napríklad na masáž tváre), ako aj výživové doplnky či ponožky.

Napriek tomu všetkému by bola Martina najradšej, keby ľudia našli pár produktov, ktoré im pasujú, a tie používali dlhodobo, než aby stále skúšali niečo nové. Minimalistická, prírodná a naša – toto je ďalší príbeh z našej série článkov o lokálnej kozmetike.

Krása nás baví a postupne ti predstavujeme slovenské a české kozmetické značky, ktoré treba poznať. V práci môžeme pokračovať vďaka podpore členov klubu Refresher+, pridaj sa aj ty. Okrem prístupu k všetkým článkom ti nabalíme skvelé benefity vrátane lístkov na koncerty, ale aj zliav aj na kozmetiku.

Ručne vyrobená kozmetika, ktorá bola od začiatku vyrábaná podľa pravidiel

Značka funguje už od roku 2014, pričom Martina kozmetiku spočiatku darovala blízkym, neskôr ju predávala pod názvom Navia cez populárny e-shop s ručne vyrobenými vecami Sashe. V prvej ponuke boli najmä tuhé šampóny a rôzne balzamy (na telo či na pery).

Odporúčané
Predáva sa na Slovensku „toxická“ kozmetika? Expertky na chémiu vysvetľujú, čo máš doma v kúpeľni Predáva sa na Slovensku „toxická“ kozmetika? Expertky na chémiu vysvetľujú, čo máš doma v kúpeľni 7. júna 2022, 14:30

V tom období nebol predaj podomácky vyrobenej kozmetiky až taký kontrolovaný, spomína si pre Refresher. „Bolo tam veľmi veľa výrobcov, široký sortiment, ale neboli splnené legislatívne podmienky. Pamätám si, že som si tam kúpila nejaké kondicionéry na vlasy, prišli mi bez zloženia a bez dátumu spotreby.“

Martina Dudová získala za svoju prácu s kozmetickou značkou ocenenie Podnikateľka Slovenska za rok 2017.
Martina Dudová získala za svoju prácu s kozmetickou značkou ocenenie Podnikateľka Slovenska za rok 2017. Zdroj: archív respodentky

Kozmetiku však Martina od začiatku vyrábala podľa pravidiel. Napriek tomu, že produkty najskôr vyrábala len pre seba a svoju rodinu, naštudovala si podmienky výroby a predaja kozmetických výrobkov, pri navrhovaní produktov využila svoje poznatky z doktorandského štúdia chémie. Časom aj Sashe po rokoch začalo predaj kozmetiky podmieňovať zákonom a viac kontrolovať predajcov.

Napokon pre spor vo veci ochrannej známky so známou celosvetovo pôsobiacou
kozmetickou značkou a pod novým menom Kvitok sa objavila na vlastnom e-shope, postupom času aj na poličkách rôznych design shopov či v potravinách ako Yeme či rôznych bioobchodoch.

Spoluprácu s väčšími sieťami drogérií nateraz nezvažuje. „Pri takých veľkých partnerstvách ide najmä o nízku nákupnú cenu, pre malú značku je to problém. Okrem toho je potrebná vysoká investícia do marketingových aktivít, napríklad byť v letáku nie je lacné, lepšia pozícia priamo v predajni takisto nie je zadarmo.“

Odporúčané
Porotca z Nákupných maniačok: Slovenky sa obliekať vedia, chýba im však autentickosť. Tento módny kúsok by som zakázal (Rozhovor) Porotca z Nákupných maniačok: Slovenky sa obliekať vedia, chýba im však autentickosť. Tento módny kúsok by som zakázal (Rozhovor) 25. apríla 2024, 12:30

Takúto spoluprácu si už vyskúšala a vraví, že najmä predavačky nemajú možnosť poznať všetky produkty a vedieť dobre odporučiť, preto je radšej za menšie spolupráce, kde sa aj zákazníci dokážu poradiť.

Dve značky v jednej firme

Kvitok vznikol ako značka jednoduchších produktov na báze rastlinných surovín. Sú zložením jednoduchšie a sú určené najmä pre tých, ktorí si chcú vyladiť starostlivosť doslova do poslednej bodky, vysvetľuje nám Martina.

Vytvorila preto aj prémiovú značku produktov Solution by Kvitok, v ktorých sú obsiahnuté sofistikovanejšie a patentované ingrediencie s klinickými štúdiami, ktoré preukazujú ich účinnosť na konkrétny problém. Napríklad medzi štúdiami sú merateľné výsledky toho, ako sa vďaka konkrétnej zložke zmenšila hĺbka vrásky či zvýšila hydratácia.

Solution by Kvitok: na fotke štyri séra z tejto línie.
Solution by Kvitok: na fotke štyri séra z tejto línie. Zdroj: Kvitok

„Solution je pre ľudí, ktorí vyhľadávajú jednoduchú rutinu a nechce sa im hrať s viacerými sérami. Miesto toho hľadajú komplexné produkty, ktoré v jednom kroku zasiahnu viaceré problémy alebo ciele.“ V prípade tejto línie ti teda stačí hoci len jeden krém, zatiaľ čo v prípade, že ťa to baví – alebo sa stav tvojej pleti zvykne meniť –, ti Kvitok ponúka väčšiu slobodu v kombinácii produktov, keďže majú napríklad jednozložkové séra.

Odporúčané
Šéfredaktor Aktualít Peter Bárdy: Strana Hlas-SD zanikne. Po Pellegriniho odchode z nej Fico poberie ľudí (Rozhovor) Šéfredaktor Aktualít Peter Bárdy: Strana Hlas-SD zanikne. Po Pellegriniho odchode z nej Fico poberie ľudí (Rozhovor) 24. apríla 2024, 14:30

Ponúkať dve značky pod jednou strechou, resp. spustiť akúsi podznačku, nie je až také zriedkavé. Glossy pripomína, že trend sa začal už okolo roku 2019, keď Kylie Cosmetics predstavili Kylie Skin, v opačnom poradí mejkapová značka Glossier predstavila kozmetiku Glossier Play, Huda Beauty sa rozšírila o značku parfumov Kayali...

Podobný prípad nájdeš aj na Slovensku, keď kozmetická značka ENVY Therapy dostala mladšiu sestru v podobne SIMPL Therapy.

Odporúčané
Týždeň sme skúšali nové produkty slovenskej značky SIMPL Therapy, z ktorých vybuchol Instagram. Oplatí sa do nich investovať? Týždeň sme skúšali nové produkty slovenskej značky SIMPL Therapy, z ktorých vybuchol Instagram. Oplatí sa do nich investovať? 7. decembra 2022, 14:30

Kozmetika bez ingrediencií, ktoré nerobia nič navyše

Produkty Kvitok sú zvyčajne navrhnuté bez syntetických parfumov aj farieb, bez ropných derivátov a aj klasických konzervačných látok. „Dôvodom je, že tieto zložky nemajú priamy benefit pre pokožku. Napríklad ani trblietky pridané do kozmetiky pokožke nijako nepomáhajú, len ju zbytočne zaťažia.“ Dodáva, že z jej skúseností prírodnú kozmetiku vyhľadávajú predovšetkým ľudia, ktorí majú nejaké kožné problémy a klasická kozmetika im nepomohla.

Vyhýba sa napríklad aj silikónom, argumentuje však ich vplyvom na životné prostredie. Aj do šampónov a mydiel vyberajú také tenzidy (čistiace zložky), ktoré sú biologicky odbúrateľné, a preklepávajú si svojich dodávateľov. Certifikáty pôvodu, udržateľnosti či aj cruelty free certifikácia Leaping Bunny síce cenu tlačia vyššie, ale výsledný produkt je tak viac v súlade s firemnými hodnotami.

Obľúbené tuhé šampóny Kvitok.
Obľúbené tuhé šampóny Kvitok. Zdroj: Kvitok

Ak je to možné, používajú aj slovenské ingrediencie: v produktoch nájdeš napríklad miestny slnečnicový, konopný a makový olej. Zloženia produktov sú často nastavené tak, že nepotrebujú konzervačné látky navyše (napríklad oleje sú samokonzervačné), vôňu či farbu im dodávajú rastlinné zložky.

Odporúčané
Europoslanec Hojsík: V europarlamente sa ma kolegovia pýtajú, či robíme zo Slovenska úplný „Orbánistan“ (Rozhovor) Europoslanec Hojsík: V europarlamente sa ma kolegovia pýtajú, či robíme zo Slovenska úplný „Orbánistan“ (Rozhovor) 19. apríla 2024, 17:00

Martina chápe, že to môže byť pre alergikov rizikové. „Je pravda, že prírodná kozmetika obsahuje málo upravované zložky, ktoré majú niekedy oveľa vyšší alergénny potenciál ako niektoré syntetické zložky. Týka sa to najmä esenciálnych olejov a na tie si musia alergici dávať pozor.“ V ponuke preto majú aj niekoľko produktov bez esenciálnych olejov, ktoré môžu vyvolať kožnú reakciu.

Treba dodať, že alergiu môžeme mať na všeličo a žiadna kozmetika nevyhovie každému človeku na svete, takže kožná reakcia nemusí znamenať zlú kvalitu produktu. K ingredienciám však v Kvitku pristupujú triezvo, vyberajú ich podľa vedeckých výskumov a vlastných hodnôt.

Robia kus roboty aj vo vzdelávaní zákazníkov: rôzne mýty spojené s kozmetikou vysvetľujú na Instagrame a značke sa darí vyhýbať marketingu strachu, z ktorého ťažia „clean beauty“ firmy.

Odporúčané
Bez parabénov, sulfátov a iných „toxínov“: Takto clean beauty marketing zavádza a zarába na tvojom strachu Bez parabénov, sulfátov a iných „toxínov“: Takto clean beauty marketing zavádza a zarába na tvojom strachu 5. septembra 2023, 14:30

Trendy nechcú nasledovať naslepo, ak im nedávajú zmysel

Do istej miery návrhy produktov ovplyvňujú aj trendy: aj Kvitok má v ponuke jednozložkové séra (napríklad kyselinu hyalurónovú, niacínamid a podobne), ktoré sú už niekoľko rokov v kurze. Ošiaľ s kombinovaním rôznych sér a koncentrácií zrejme začala značka The Ordinary, dnes už sotva nájdeš kozmetickú značku, ktorá to neponúka.

Podnetom na vznik produktu môže byť aj ingrediencia, ktorá je práve ospevovaná, no len v prípade, že ju vlastnosťami osloví, vraví zakladateľka Martina. „Takto napríklad vzniklo naše telové sérum po holení, ktoré dokáže utlmiť rast chĺpkov. Táto ingrediencia ma oslovila, a preto som ju chcela použiť.“ Konkrétne ide o extrakt z cibuliek narcisov, ktorý podľa klinických testov pri pravidelnom používaní spomaľuje rast chĺpkov.

Kvitok šikovne zachytil aj trend ochrany pokožky. V ponuke má produkty s ceramidmi a s prebiotickým komplexom pre zdravú a silnú kožnú bariéru. Tú majú mnohí ľudia aj v dôsledku preexfoliácie zničenú a tieto látky s tým preukázateľne dokážu pomôcť. Práve ingrediencie ako ovos, ceramidy, prebiotiká a postbiotiká, ktoré ako trend Refresher predpovedal už začiatkom tohto roka, nájdeš v produktoch Kvitok.

Odporúčané
Z korporátu prešli do gastra: Miška a Joff sú majiteľmi bistra Kaliforňan, ktorý je dnes už známym lovebrandom (Rozhovor) Z korporátu prešli do gastra: Miška a Joff sú majiteľmi bistra Kaliforňan, ktorý je dnes už známym lovebrandom (Rozhovor) 2. apríla 2024, 12:30

Pri otázke o trendoch však Martina zdôrazňuje, že ten najlepší trend je pravidelná starostlivosť o pleť aj o seba. Na skincare radách na sociálnych sieťach jej preto najviac prekáža, že ľudí vedú k častému striedaniu produktov. Tak nemajú šancu začať účinkovať, ale najmä je podľa jej slov pokožka preťažená.

Okrem toho kozmetika nevyrieši všetky problémy. „Stav pokožky je odrazom vnútorného stavu. Ak má niekto akné a spôsobuje ho hormonálna nerovnováha, tak kozmetika akné nevylieči úplne. Je dôležité starať sa o seba ako celok.“

kozmetika kvitok
Zdroj: Kvitok

Made in Slovakia

Kozmetiku naďalej vyrábajú na Slovensku a už si po druhýkrát hľadajú väčšie priestory. Hoci začínali v rodičovskom dome, Kvitok sa uchytil a presťahovali sa do priestorov pri Humennom. Výrobňa na kozmetiku má svoje pravidlá, okrem toho niekde musia uskladňovať aj ingrediencie či obaly, ktoré sa v malých počtoch odberajú len ťažko.

Firma sa po rokoch natoľko rozrástla, že má aj niekoľko zamestnancov, stálych dodávateľov a aj stálych odberateľov aj zákazníkov, a Martina vraví, že sa Kvitku darí aj v Česku. Za receptúrami produktov naďalej stojí ona sama, vraví, že štúdiu sa venuje samostatne aj naďalej. Cestuje po veľtrhoch, sleduje najnovšie vedecké výskumy a vzdeláva sa nielen v oblasti výroby kozmetiky, ale aj dermatológie.

Medzi najpredávanejšie produkty značky patria jednoznačne jej tuhé šampóny, prípadne čistiaci olej z línie Solution Kvitok.

Martina Refresheru prezradila, že firma sa už vo veľkom pripravuje na vianočnú sezónu, novinky chystajú napríklad v kolekcii Senses (dezodoranty a parfumy). Po rokoch prosíkania zo strany fanúšikov sa jej podarilo pripraviť receptúru aj na prvé produkty s retinolom.

Domov
Zdieľať
Diskusia