Väčšina však cíti neistotu a hľadá finančnú stabilitu a bezpečie.
Život na Slovensku zdražuje už viac ako rok – priplácame si za bývanie, pohonné hmoty či služby. Zvyšovaniu cien sa nedá vyhnúť, pretože aj nevyhnutné veci ako potraviny zdraželi o 26 percent oproti minulému roku. Podľa prieskumu spoločnosti Prosight medzi ľuďmi panuje veľký pocit neistoty a ich hlavnou potrebou je finančná stabilita a bezpečie. Tieto emócie majú vplyv aj na postoj Slovákov k peniazom.
Vysoká inflácia núti ľudí uvažovať nad tým, ako svoje peniaze ochrániť a možno aj zhodnotiť. Jednou z možností je vyhľadať finančné poradenstvo. V spoločnosti Prosight si všimli, že ľudia oceňujú transparentnú komunikáciu s finančnými sprostredkovateľmi a chcú mať neustály prehľad o svojich peniazoch. Ako to máš ty? Analyzuješ svoje príjmy a výdavky alebo tie čísla radšej nepočítaš?
Čo odhalil prieskum
Údaje v prieskume zbierali prostredníctvom kvalitatívnych rozhovorov a kvantitatívneho dotazníka. Podľa prieskumu spoločnosti Prosight sa cíti ohrozene až 80 percent ľudí. Zistili, že ľudia vnímajú dva typy finančného ohrozenia – viac ako polovicu respondetov trápi vysoká inflácia a s ňou spojený pokles životného komfortu. Ďalšia časť má obavy o svoje úspory a príjem. Ľuďom robia vrásky na tvári obavy z budúcnosti, zo zhodnotenia peňazí a aj strach o zdravie blízkych. Síce úzkosť a obavy pociťuje väčšina respondentov, 17 percent opýtaných povedalo, že nepociťuje žiadny strach o svoje financie. Spôsobuje ti tvoja finančná situácia obavy alebo patríš do skupiny, ktorá si nad tým neláme hlavu?
„Chcel by som sa cítiť bezpečnejšie z hľadiska dlhodobej hodnoty, čo keď o všetko prídem zo dňa na deň? Kedysi som to tak nevnímal, ale teraz ten pocit neistoty vnímam veľmi. Synovi som 15 rokov posielal peniaze na sporenie na školu, ale to, čo mu vyplatili, je nič,“ povedal jeden z respodentov.
Respodenti tvrdili, že nakupujú obozretnejšie a oveľa viac ich zaujíma zabezpečenie. Čo pre teba znamenajú peniaze a finančná istota? Túto otázku dostali aj respodenti počas rozhovoru. Fráza „mať dosť peňazí“ znamenala pre opýtaných to, že sa nemusia stresovať pre neočakávané výdavky. Inými slovami, nemusia riešiť, koľko stojí jedlo, lieky alebo ich bežné potreby.
„Je dôležité mať o niečo viac, ako potrebuješ, nech máš pokoj. Nemám rada situácie, keď ideš na doraz a musíš riešiť, či si niečo môžeš a nemôžeš dovoliť, nie či je to rozumné. Takže míňam menej, než mám, aby som mala veľký buffer a nemusela sa tým zaoberať,“ povedala jedna z respondentiek. Pravdepodobne si si pomyslel, že sa ľahko o finančnej stabilite hovorí, keď máš na účte vytvorenú veľkú rezervu. V praxi to nie je úplne jednoduché, najmä ak nevieš, ako začať. Ak sú tvoje myšlienky podobné, vnímaš to rovnako ako väčšina respondentov. Mali pocit, že finančný trh je komplikovaný a neprehľadný, a preto ocenia, keď tieto informácie dokáže niekto vyselektovať a jednoducho vysvetliť.
Podľa Prosightu ti pomôže finančný sprostredkovateľ, no na druhej strane sú Slováci pri výbere stále skeptickí. Mal by ti však pomôcť identifikovať, aký je tvoj investičný zámer, a myslieť na dlhodobé ciele. Nepotrebuješ naraz investovať tisíce, pri pravidelnom investovaní ti stačí aj menšia suma.
Slováci sú zvyknutí sporiť v bankách, na termínovaných či iných sporiacich účtoch. Pri tomto type sporenia sú výnosy nižšie ako momentálna miera inflácie. „Z dlhodobého hľadiska je ideálna investícia do indexov, ETF fondov alebo na strednodobý horizont realitné či dlhopisové fondy. Je to však individuálne a každý klient je iný, preto neexistuje iba jedno najlepšie riešenie,“ vysvetľuje odborník.
Hlavnou témou je dôvera
Prieskum ukázal, že ľudia sa k finančným sprostredkovateľom správajú opatrne, pretože cítia konflikt záujmov. Táto nedôvera pravdepodobne pramení z toho, že finanční poradcovia majú provízie z predaných produktov. Z toho dôvodu ľudia preferujú finančné poradenstvo v bankách. „Keď si potrebujem zaobstarať nejaký nový finančný produkt, všetko je otravné. Furt mám pocit, že ma niekto ide odžubať. Nemám k tomu dôveru ani tomu nerozumiem. Nechce sa mi to študovať, nie je to pre mňa zaujímavé, skôr mám pocit, že musím,“ povedal ďalší respondent.
Finančný sprostredkovateľ môže byť nápomocný, aj keď je tvoj mesačný rozpočet malý. V prvom rade by mal pochopiť tvoju životnú situáciu a urobiť audit príjmov a výdavkov. Spoločne sa potom môžete dohodnúť na manažmente tvojich osobných financií. „Dôležité je však začať vytvárať rezervu, pozrieť sa, aké sú možnosti zníženia splátok úverov (ak nejaké sú), tiež ochrániť seba, svoju rodinu a majetok,“ odporúča odborník z Prosightu.
„Je to dlhodobý vzťah založený hlavne na dôvere. Pomáhajú a starajú sa o klienta v každej životnej situácii. Keď začneš pracovať, je dobré, aby si si založil určitý druh sporenia, správne nastavil dôchodkový pilier a vyhol sa zbytočným úverom. Neskôr asi budeš riešiť aj bývanie, ktoré sa väčšinou financuje cez hypotéku. Sprostredkovateľ porovná všetky ponuky bánk a vyberie tú najvýhodnejšiu pre teba,“ vysvetľuje odborník z Prosightu.
Banky majú k dispozícii vlastné portfólio, a preto pri zvažovaní sporení alebo investovaní klient nevie, čo by mu mohla ponúknuť konkurencia. Okrem toho sprostredkovateľ zabezpečí všetky „papierovačky“ a ušetrí klientovi množstvo času.
Výber finančného sprostredkovateľa vôbec nemusí byť komplikovaný. „Spýtaj sa známych a rodiny, či by ti vedeli odporučiť poradcu z vlastnej skúsenosti. Alebo si vyhraď čas na čítanie recenzií a webstránok, ktoré ti môžu napovedať, či je daný poradca alebo spoločnosť dôveryhodná. Následne si dohodni úvodné stretnutie (dá sa aj online), kde sám zhodnotíš, či máš z obchodníka dobrý pocit,“ odporúča odborník z Prosightu.
Kvalitný sprostredkovateľ by mal spĺňať tieto štyri znaky:
- Odbornosť – vie detailne vysvetľovať, zhodnotiť, porovnať rôzne produkty a jasne odpovedá na tvoje otázky bez toho, aby si musel ešte niečo doštudovať.
- Záujem a integrita – počúva tvoje požiadavky, prehodnocuje možnosti a hľadá pre teba vhodné riešenia. Ak sa niečo na trhu zmení, myslí na teba a ozve sa, aby si bol informovaný o všetkých zmenách.
- Jazyk – komunikuje priateľsky, ľudsky a hlavne zrozumiteľne. Prehnané sebavedomie a sľuby vzbudzujú nedôveru.
- Špecializácia – ľudia najviac dôverujú tým, ktorí sa špecializujú na určité produkty alebo oblasť a neriešia všetko naraz.