„ANST je tvorený v reáli z 95 % z PVC a 5 % z kovu a v NFT svete pozostáva 100 % z pixelov. Človek si vie zakúpiť rovnaký model kabelky, ktorý je hmatateľný a vie ho používať, ale rovnaký model si zakúpi aj ako NFT na digitálnej burze,“ hovorí dizajnérka.
Úspešná dizajnérka Adriana Tomajková okrem práce v PR a marketingovej oblasti vo voľnom čase stíha zastrešovať aj dve vlastné značky. O BeardedTales, značke pánskej kozmetiky zameranej na starostlivosť o bradu, si už možno počul, no do pozornosti by sme ti chceli dať práve unikátne extravagantné a svojím dizajnom aj príťažlivé kabelky značky ANST.
Vyrobené sú z PVC a kovu a kúpiť ich môžeš nielen v e-shope, ale aj ako NFT. Okrem toho, že tvoja kabelka bude vyrobená z pixelov, pýšiť sa budeš môcť aj tým, že ju máš od prvej slovenskej značky, ktorá sa rozhodla nahliadnuť do digitálneho sveta a pripojiť sa tak k svetovým módnym domom, ako sú Balenciaga či Louis Vuitton.
Adriany sme sa otvorene spýtali aj na to, či si nemyslí, že NFT je svojím spôsobom tak trochu uletený trend. „Toto sa mi vysvetľuje a obhajuje naozaj veľmi ťažko, keďže ja sama som z rodiny, kde si na Vianoce dávame kryptomeny,“ smeje sa.
„Osobne si myslím, že treba byť otvorený novým technológiám a veciam, zároveň však tomu netreba prepadnúť úplne bezhlavo. V živote je skrátka potrebný balans a tomu sa nevyhneme ani v reáli a ani v NFT,“ dodáva ambiciózna Košičanka.
ANST je autorskou značkou veľmi špecifických kabeliek. Čo ťa inšpirovalo pri jej založení?
ANST bola v podstate inšpirovaná históriou. Veľmi sa mi páčila myšlienka, že kedysi sa kabelky dedili z pokolenia na pokolenie, páčilo sa mi gesto, keď matka odovzdá dcére svoju kabelku. Ja som hľadala cestu, ako prinavrátiť tento zvyk, ale s využitím nových technológií a materiálov, ktoré máme k dispozícii na trhu.
Navyše momentálne sme pod veľkým vplyvom fast fashion tlačení do toho, aby sme eliminovali odpad z módy. Chcela som, aby boli moje kabelky čo najviac trvácne, a preto z toho vzišiel materiál priemyselné PVC v kombinácii s kovom.
Tvoje kabelky sú extravagantné, inšpiroval ťa materiál, z ktorého tvoríš?
Áno, presne tak. Materiál bol inšpiráciou dizajnu kabeliek a určil finálnu podobu produktu ako takého. Od začiatku som vedela, že to malo byť niečo, čo nebude podliehať nejakým módnym trendom, malo to byť minimalistické, ale zase na druhej strane aj produkt, ktorý priťahuje pozornosť. Aj preto sme zvolili materiály s lesklým povrchom, pretože to je to, čo ľudí nabáda k vizuálnej pozornosti. Okrem toho ani materiál veľmi nedovoľuje hýbať sa tvarovo, čiže kabelky ANST majú vždy ostré línie a hrany.
Kov a priemyselné PVC sú podľa mňa zároveň „nepriestrelná“ kombinácia, keďže sú veľmi odolné a tým aj trvácne. Keď máte luxusnú kabelku alebo akýkoľvek iný drahý kúsok, veľmi sa o tie veci bojíte, musíte si ich strážiť, aby sa nepoškodili. Vďaka tejto kombinácii našu kabelku v podstate môžete hodiť kdekoľvek. Keď letíte, dáte ju skrátka pod sedadlo. Znesie veľa, neporeže sa, nepoškodí sa, nemusíte sa toľko strachovať a ani ju nahrádzať. Postačí vám jedna na celý život.
Základom farebnej palety aj identity tvojej značky sú najmä čierna a žltá. Neprekážalo by ti, keby sa chcel nejaký zákazník uberať úplne iným farebným smerom?Som zástancom toho, že by sme našich zákazníkov mali vnímať a rešpektovať ich želania. Ja osobne sa práveže veľmi teším, keď zákazník príde s nejakou extra požiadavkou. Uvedomujem si, že kabelka je niečo, čo má robiť radosť jemu, a nie je to o tom, aby som ja ako dizajnér silou-mocou pretláčala svoju víziu. Teším sa, keď on nájde na produkte to, čo chce zmeniť a prispôsobiť vlastným predstavám. Niekto chce zmeniť farbu, niekto zase napríklad dĺžku strapu.
Samozrejme, existuje určitá línia, ktorá je stanovená, ale tá sa obmieňa, dopĺňa či vylepšuje aj práve vďaka zákazníkom. Vždy nejakým spoločným doťuknutím nájdeme a vytvoríme ten konečný vysnívaný model.
Ako sa začal príbeh ANST a prečo práve kabelky?
Predtým ako som začala samotný ANST, som už založila jednu značku so svojím priateľom. Konkrétne ide o kozmetické výrobky starostlivosti o bradu pod názvom BeardedTales. Nakreslila som si postavičky, vytvorila brand, packaging, každý jeden detail okolo toho. Keď sme to celé uviedli na trh, mala som, samozrejme, veľkú radosť. Stále som však myslela na to, že by som chcela vytvoriť nejaký produkt, ktorý budem aj ja sama používať. Kabelky boli pre mňa ako pre ženu jasná voľba.
Čo sa dozvieš po odomknutí?
- Prečo sa Adriana Tomajková rozhodla ísť so svojou značkou do NFT.
- Aké sú ceny kabeliek v e-shope a na digitálnej burze OpenSea.
- V čom dizajnérka vidí pridanú hodnotu NFT a ako podľa nej spája svet a umelcov.
- Ako sa značka ANST dostala na čínsky fashion week.
- Prečo ju oslovila známa módna kritička a blogerka Diane Pernet.