RECENZIA: Banger s Mišíkom a Barracudom má potenciál stať sa fenoménom

27. september 2022, 13:30
Čas čítania: 3:05
Zdieľať Zdieľať článok
Odoberať newsletter REFRESHERu
10 najlepších člankov Refresheru, raz za týždeň. Ak ťa emaily prestanú baviť, tak ich kedykoľvek zrušíš. Zadaním emailu súhlasíš s podmienkami portálu.
Novinky zo sveta filmov a seriálov ti prináša Voyo.Vyskúšať na 7 dní zadarmoSLEDUJ VOYO

Banger je balzam na dušu mladého človeka prahnúceho po autentickom filmovom zážitku. Adam Sedlák dostal do kín snímku, ktorá je oknom do života dospievajúcich a mladých dospelých Pražanov a Pražaniek, hovorí k nim jazykom, ktorý je pre nich prirodzený, a nepôsobí pritom trápne. Príbeh drogového dílera Alexa v podaní Adama Mišíka sa odohráva v kulisách barov a klubov, ktoré mladí skutočne navštevujú, a je dokresľovaný kultúrnymi referenciami, ktorých význam môže starším divákom unikať.

Nejde o „produkt cieliaci na mladých“, ktorý často vzniká pod taktovkou ľudí, ktorí nemajú najmenšie tušenie, ako súčasná mládež skutočne žije. Režisér Sedlák zjavne nie je človek, ktorý by život našej generácie skúmal z diaľky, ale sám je súčasťou komunity, alebo jej prinajlepšom viac než dobre rozumie.

Zdroj: Bonton Film

V hlavnej úlohe sa predstavuje drogový díler Alex, ktorého stvárňuje Adam Mišík. Úlohu mladého frustrovaného Pražana, v ktorom sa bije hnev s vratkými, napriek tomu jasne ohraničenými morálnymi zásadami, tu zvláda s prehľadom.

Alexovým životným snom je stať sa slávnym raperom. „Potřebuju, aby ty zmr*i konečně znali moje jméno, aby znali můj ksicht,“ hovorí vo filme a následne opakovane demonštruje, že v ceste za svojím cieľom je ochotný prekonať mnohých. Jeho motivácia sa znásobí vo chvíli, keď získa dojem, že jeho krachujúci vzťah môže zachrániť len raketový vzostup kariéry. Potrebuje nahrať banger a stať sa slávnym. Stihnúť to musí počas jedného dňa, do Prahy totiž mieri ostravská rapová legenda Sergei Barracuda, ktorý vo filme hrá sám seba.

Pre Alexa tým začína nekončiaca jazda Prahou, na ktorej ho sprevádza tak trochu natvrdnutý a drogami večne opojený kamarát Láďa v podaní Marsella Bendiga. Bendig, ktorý podľa tvorcov filmu v skutočnosti s drogami žiadne skúsenosti nemá, zvláda svoju rolu bravúrne a stojí za väčšinou najhumornejších scén. Dvojica mladých mužov sa v honbe za skladbou, ktorá by ich dostala na vrchol, stretáva s celým radom pražských osobností, ktoré hrajú samy seba, a divákov necháva nahliadnuť do pálčivo presne vykreslenej odvrátenej strany klubovej zábavy v hlavnom meste Českej republiky.

Zdroj: Bontonfilm/Janova Johana & Jonatan Jan

Práve fakt, že mnoho osobností hrá samých seba, dodáva filmu zábavný prvok navyše a ide ešte o krok bližšie k divákovi. Režisér navyše dokázal v niekoľkých prípadoch vyťažiť potenciál vedľajších postáv v podobe známych osobností na maximum. Okrem Pavla Novotného, ​​Davida Černého, ​​Jána Černého a ďalších tvárí film na divákov ešte niekoľkokrát žmurkne prostredníctvom mini rolí a postáv, ktoré sa len mihnú v pozadí, ale poslucháč tuzemského rapu ich pravdepodobne spozná.

Len na brilantne budovanom pocite zo zodpovedajúcej reprezentácie našej generácie však celý film postaviť nejde. Scenár Mišíkovu postavu stavia do mnohých zložitých situácií a niektoré jeho rozhodnutia nepôsobia prirodzene. Alexov morálny kompas je od začiatku filmu rozbitý. Posuny v jeho rozhodovacom mechanizme sú vždy vysvetlené, ale ako celok škrípu. Rovnako tak je nejednoznačné, čím vlastne Banger ašpiruje byť. Chvíľami je zábavnou jazdou (prevažne tunelom Blanka, aby tvorcovia mali dostatočné nasvietenie), chvíľami vážnou drámou a vo výsledku tak trochu moralizuje. Nič z toho sa nevylučuje, ale výsledný mix nie je takým pospolitým celkom, akým by mohol byť.

Morálna stránka veci dáva zmysel a je dôležité, že je súčasťou filmu. Drogy nie sú cool a nikdy neboli. Napriek tomu ani v tomto ohľade Banger neodvádza príliš dobrú prácu. Užívanie drog je vo väčšej časti filmu spojené s humornými situáciami, a hoci je opakovane upozorňované na dôsledky neobozretného zaobchádzania s nimi, ich najväčší užívateľ Láďa je postava napísaná tak, aby sa s ňou divák pozitívne identifikoval. Problém s drogami v audiovizuálnej tvorbe nie je v tom, že by neboli dostatočne odsudzované, ale v tom, že ich užívanie, hoci s negatívnou konotáciou, skrátka pôsobí cool.

Zdroj: Bontonfilm

Banger je napriek všetkým svojim neduhom jedným z najlepších českých filmov tohto roku a má bližšie k mladým divákom ako ktorýkoľvek iný český film. Ak vyrazíš do kina, nebudeš ľutovať, pravdepodobne sa budeš baviť, na nudu nezostane čas. Z vizuálnej stránky sa máš tiež na čo tešiť, Alexovmu príbehu sa dynamické natáčanie na iPhone 12 Pro Max skvele hodí a niektoré zábery sú skutočným majstrovstvom, radosť pozerať. Tvorca sa nebojí experimentovať s formou a výsledok je veľmi vyzretý a na české pomery nevšedný.

Nie tak dobre sa však sledujú scény masturbácie v klube, ktoré sú konštruované na pobavenie diváka. Na verejnej masturbácii nič vtipné nie je. Pokiaľ má Banger potrebu moralizovať, možno by mal začať sám od seba a treba sa opýtať, či je nutné nechať stereotypne predávať drogy „albánskou mafiou“.

To sú však drobnosti v porovnaní s celkovým ohlasom, ktorý zatiaľ Banger získal. Ak sa film podarí dostať k širšiemu diváckemu publiku, nepochybne má potenciál stať sa „Gymplom“ novej generácie. Oveľa surovejším, vulgárnejším, explicitnejším a dramatickejším. Adam Sedlák dokázal nakrútiť film, za ktorý sa mladí ľudia nemusia hanbiť a ktorý má potenciál stať sa fenoménom.

Náhľadový obrázok: Bontonfilm/Janova Johana & Jonatan Jan
Novinky zo sveta filmov a seriálov ti prináša Voyo.
Sleduj Voyo kedykoľvek a kdekoľvek.