BMW iX Flow naznačuje budúcnosť automobilových karosérií a ich odtieňov.
Nemecká prémiová automobilka v uplynulých hodinách predstavila športový elektromobil iX M60, ktorým spojila hneď 3 svoje svety – rady i, X a športovú divíziu M. Tým sa to však nekončí, pretože na práve prebiehajúcom veľtrhu CES 2022 sa s elektrickým SUV od BMW spája ešte jedna pozoruhodná zaujímavosť. Je ňou technológia E Ink, vďaka ktorej dokáže model iX v unikátnej verzii Flow meniť odtieň karosérie podľa požiadaviek vodiča.
Plynulé zmeny farby umožňuje špeciálne vyvinutá karoséria. Po nabudení elektrickými signálmi prináša elektroforetická technológia na povrch rôzne farebné pigmenty, čo spôsobuje, že povrch karosérie získa požadované zafarbenie.
Inovatívna technológia E Ink otvára úplne nové spôsoby zmeny vzhľadu vozidla v súlade s estetickými preferenciami vodiča či podmienkami prostredia. Technológia tak ponúka nevídaný potenciál personalizácie v oblasti dizajnu exteriéru.
BMW took the CES 2022 to showcase a technology that enables a car to change its exterior colour, using an all-electric iX to debut this innovative paint changing technology [source, read more: https://t.co/KPI4se8A8x] pic.twitter.com/19ALo7FCNJ
— Massimo (@Rainmaker1973) January 5, 2022
BMW showing off their color changing car at #CES today 🤯 pic.twitter.com/epp07gRVoo
— Latest in Engineering (@latestengineer) January 5, 2022
Povrchová vrstva modelu iX Flow s technológiou E Ink obsahuje mnoho miliónov mikrokapsúl s priemerom ekvivalentným s hrúbkou ľudského vlasu. Každá z týchto mikrokapsúl obsahuje záporne nabité biele pigmenty a kladne nabité čierne pigmenty. V závislosti od zvoleného nastavenia stimulácia pomocou elektrického poľa spôsobí, že biele alebo čierne pigmenty sa zhromažďujú na povrchu mikrokapsuly, čo dáva karosérii požadovaný odtieň.
Variabilná farba exteriéru môže prispieť aj k pohodliu v interiéri. To sa dosahuje s prihliadnutím na rozdielne schopnosti svetlých a tmavých farieb pri odrážaní slnečného svetla a s tým spojenou absorpciou tepelnej energie – biely povrch odráža oveľa viac slnečného svetla ako čierny.
Z toho vyplýva, že prehrievanie vozidla a priestoru pre cestujúcich v dôsledku silného slnečného žiarenia a vysokých vonkajších teplôt možno znížiť zmenou exteriéru na svetlú farbu. V chladnejšom počasí pomôže tmavý vonkajší plášť vozidlu absorbovať citeľne viac tepla zo slnka.