Veľké SUV príde ako elektrická alternatíva konvenčného modelu Sorento.
Automobilka Kia už relatívne dlho ponúka rôzne elektrifikované modely, len nedávno však vytvorila svoje osobitné elektrické portfólio, ktoré nesie príznačné označenie EV.
Jeho prvým sériovým modelom je elektromobil EV6, ktorý sa pomaly, ale isto dostáva aj na naše cesty, kórejský výrobca však týmto počinom zďaleka neskončil. V pláne je hneď niekoľko ďalších modelov vrátane veľkého SUV s označením EV9.
Svoju premiéru si odkrúca na práve prebiehajúcom autosalóne v Los Angeles, hoci zatiaľ len v koncepčnej podobe. Tá však má do nemalej miery jasne naznačovať, čo od veľkého elektromobilu môžeme očakávať.
Po vizuálnej stránke exteriéru je takmer 5-metrové EV9 prekvapivo odlišné od iných súčasných modelov značky, či už ide o svojsky a veľmi čisto navrhnutú masku s netradične vertikálne orientovanými svetlami, alebo o početne zastúpené hrany zovňajška, za aké by sa nemusela hanbiť ani trieda G od Mercedesu.
Mohlo by sa zdať, že táto hranatá krabica neohúri bohvieakou aerodynamikou, opak však má byť pravdou, pretože čisto elektrický pohon umožnil použiť väčšie množstvo rôznych otvorov a prieduchov na lepšie usmerňovanie vzduchu. Ruka v ruke s tým idú aj virtuálne spätné zrkadlá či strešné lišty, ktoré sa vysúvajú z karosérie.
Aj v tomto prípade hovoríme o platforme E-GMP, ktorá bola vyvinutá pre elektromobily a z jej dlhého rázvoru (až 3 100 mm) majú profitovať najmä cestujúci v priestorovo veľkolepo navrhnutom interiéri. Ten sa nesie vo veľmi minimalistickom duchu, treba ho však brať s rezervou, lebo stále nejde o finálne sériové vyhotovenie.
Dôkazom toho je najmä obrovský, až 27” širokouhlý displej v čele palubnej dosky. Ako uvádza automobilka, elektromobil má byť útulným miestom pre posádku nielen počas jazdy, ale aj v momente, keď vozidlo stojí. Z tohto dôvodu Kia ponúkne hneď tri konfigurácie interiérového rozloženia v závislosti od príslušnej situácie: Active, Pause a Enjoy.
Prvá menovaná je určená na cestovanie, keď sú všetky tri rady sedadiel orientované v smere jazdy. V konfigurácii Pause sa následne volant a pedále zasunú, pričom prvý rad sedadiel sa otočí zrkadlovo a z druhého radu sa razom stane stôl, vďaka čomu môže posádka v kokpite relaxovať.
V polohe Enjoy sa proti smeru jazdy otočí aj tretí rad sedadiel, z ktorého je možné cez otvorené veko batožinového priestoru sledovať okolitý svet. V zmysle aktuálnych trendov je, samozrejme, väčšina interiérových častí vyrobená z recyklovaných materiálov rôznych druhov, chýbať pritom nemôže ani umelá koža, ktorá čoraz častejšie nahrádza jej originálnu podobu.
Čo sa týka technickej stránky, Kia je zatiaľ skúpa na informácie, hovorí však o dojazde približne 500 kilometrov a schopnosti nabíjať zatiaľ nešpecifikovaný akumulátor výkonom až 350 kW. Na sériové vyhotovenie si musíme ešte počkať, ukázať by sa však mohlo už budúci rok.