Spravodajský portál pre modernú generáciu, ktorá sa zaujíma o aktuálne dianie.
Zaujíma ťa aktuálne dianie? Správy z domova aj zo sveta nájdeš na spravodajskom webe. Čítaj reportáže, rozhovory aj komentáre z rôznych oblastí. Sleduj Refresher News, ak chceš byť v obraze.
Kliknutím na tlačidlo ťa presmerujeme na news.refresher.sk
1. januára 2015, 17:27
Čas čítania 0:00
Martin Mičuda

Aké je to mať doma najvýkonnejší Nissan GT-R v strednej Európe? (Rozhovor)

TECH SLOVENSKO TUNING
Uložiť Uložené

Prinášame ti zaujímavý rozhovor s majiteľom jedného z najexkluzívnejších áut u nás.

Tým, čo sledujú náš projekt Exkluzívne automobily zo slovenských a českých ciest určite neuniklo pár fotografií snehobieleho Nissanu GT-R. Teda, zle som sa vyjadril, veď takých je i u nás veľa viacero. Na mysli mám konkrétne exemplár z Rožňavy, ktorý laik spozná predovšetkým podľa zadného, aftermarketového spojleru. Narozdiel od väčšiny (najmä "podomácky") upravených športových áut, ktoré si videl, však v tomto prípade naozaj plní svoju funkciu. Nejde totiž o hocijakú Godzilu, ako sa tejto japonskej strele hovorí, ale o GT-R-ko, ktoré v uplynulých rokoch prešlo viacerými naozaj brutálnymi úpravami, vďaka čomu posúva tvoje predstavy o výkonnom športiaku na úplne iný level! Tento na prvý pohľad možno sériovo pôsobiaci Nissan pod prednou kapotou ukrýva silu, ktorá z neho robí doslova monštrum.

Na úvod, pre tých, ktorí stále nevedia o čom je reč, prezradím len toľko, že toto GT-R sa pýši plaketami AMS Alpha 12+. Keď si to rozmeníme na drobné, máme dočinenia s pravdepodobne najvýkonnejším GT-R v strednej Európe! Za úpravami, resp. lepšie povedané projektom stoji dvojica Tomáš T. s otcom, teda majitelia. Aby som však nepredbiehal, keďže už dlhšiu dobu som s Tomášom v pravidelnom kontakte, rozhodol som sa ho vyspovedať, vďaka čomu sa dozviete, ako vznikal projekt, ktorého výsledkom je približne 1500-koňové vozidlo.

Aké je to mať doma najvýkonnejší Nissan GT-R v strednej Európe? (Rozhovor)

Nissan GT-R je nepochybne špičkové auto. Veľa ľudí ale tvrdí, že nenesie meno a šarm slávnych talianských športových automobiliek, preto ho odsudzuje. Vďaka čomu ste mu však vy dali prednosť?

Všetko to začalo v roku 2011, keď som sa začal zaujímať o rýchle a luxusné autá (asi som dospieval, smiech). Dovtedy sme síce v garáži mali BMW M6 Coupé, nijak extra ma tie autá nelákali. Jedného večera mi kamarát napísal, že pozerá Top Gear a teda, aby som si ho zapol aj ja. Samozrejme, nevedel som o čo ide. Začal som ten program sledovať a keď skončila epizóda, ihneď som si to vyhľadal na internete a strašne ma to zaujalo. Po čase som začal sledovať autá na autobazároch, no stále som nevedel, ktoré je hodné toho, aby som s ním presvedčil otca aby ho kúpil (mal som 13 a zarobiť si na, resp. viesť vlastné auto, bolo nemožné). Ako prvé som našiel nejaké Lambo za 40-tisíc €, tak si hovorím, že to nie je veľa a otca by som hádam prehovoril. Keď som prišiel za ním a ukázal mu inzerát, zistilo sa, že sa jedná o repliku, preto som pozeral ďalej a ďalej a istý čas som s tým otravoval otca, až kým… mi jedného dňa nepovedal: „Objednal som Nissan GT-R!“ A ja si hovorím: „Nissan "čo" ?!“ Vôbec som to auto nepoznal a ani som o ňom dovtedy nepočul. Hneď som si to hodil do googlu a čakal som, že to bude nejaký sedan so športovým nádychom, alebo podobne. Ostal som však naozaj prekvapený, keď mi otec oznámil, že to má 530 koní a akceleráciu na stovku zvládne pod 3 sekundy. Najmä táto druhá hodnota ma zarazila, keďže ide o čas rýchlejší ako hociktoré Ferrari. Pochopiteľne, v neposlednom rade voľba padla na GT-R-ko i kvôli cene, keďže asi ako vieš, pomer cena/výkon je naozaj bezkonkurenčná. Jediné čo ma preto odvtedy zaujímalo bolo, kedy to auto bude doma.

Aké je to mať doma najvýkonnejší Nissan GT-R v strednej Európe? (Rozhovor)

Kedy a vlastne prečo vo vás vlastne vznikla myšlienka dodatočných úprav, ktoré sa premenili v tak rozsiahly projekt?

Popravde, už si ani nepamätám, kedy presne to bolo, no ak si dobre spomínam, bolo to niekdy začiatkom roka 2012. Vtedy sme totiž menili sériové výfuky za aftermarketové, konkrétne od Akrapovič. To bol vlastne prvý zásah do GT-R, navyše, so slovami môjho otca: „Ale nič viac tam už meniť nebudeme! Ako však mesiace plynuli, začali sme pokukávať po nejakých “light” úpravách na GT-R. Približne v októbri 2012 sme sa rozhodli pre prvú "malú" úpravu. Samozrejme, počítali sme so stratou záruky od automobilky, no ako sa hovorí, srdcu nerozkážeš. Po prvej úprave disponoval Nissan už 660 koňmi, teda išlo o nárast 130 koní, ktoré urobili svoju prácu a bolo to na aute cítiť, keďže sa správalo úplne inak ako predtým. Ešte koncom toho roku sme dostali zaujímavú ponuku. Urobme projekt, ktorý tu ešte nebol a postavme najrýchlejšie GTR široko-ďaleko, ktoré schová do vrecka i taký miliónový Veyron. Cieľ bol teda jasný, no pred nami stálo rozhodovanie či ísť do toho, kedže motor by musel ísť do Ameriky a prevodovka na Nový Zéland. V januári 2013 sme sa ale rozhodli. Cely proces úprav mal prebiehať pod záštitou istej (radšej nemenovanej) českej firmy, preto auto odišlo do Českej republiky. Následne však prišli komplikácie...

Aké je to mať doma najvýkonnejší Nissan GT-R v strednej Európe? (Rozhovor)

Aké komplikácie nastali a prečo postavenie takého auta trvalo skoro až 2 roky?

Pôvodne to malo trvať približne pol roka, lenže nastal problém. Motor bol akosi príliš dlho v USA, zatiaľ čo prevodovka mala byť odskúšaná a komplet poskladaná na Novom Zélande. Nakoľko sme za to všetko vopred zaplatili, verili sme aj tomu, že všetko pôjde podľa plánu. To sa však zmenilo, keď začiatkom júla nebolo auto stále hotové - motor "sedel" pod autom a prevodovka prišla neposkladaná (pritom sme zaplatili i za poskladanie). Následne nastal ďalší problém. Mechanici, ktorí v danej českej firme pracovali počas našej prvej úpravy tam už medzičasom nerobili a vlastne naše GT-R zrazu nemal ani kto poskladať. Asi mesiac sa odvolávali na mechanika, ktorý údajne "prichádzal" z istej krajiny na východe, no zjavne zablúdil, keďže nedorazil dodnes. Nakoniec sme museli poslať do Čiech chlapcov zo SRNKA MOTORSPORT team-u, ktorí poskladali prevodovku a dali dnu motor. Keď sme ho prvýkrát naštartovali, ten zvuk bol naozaj neopísateľný. Auto tak vyzeralo byť hotové, avšak len do chvíle, kým sme s ním nešli na prvú jazdu, počas ktorej sme zistili, že prevodovka radila iba prvý, tretí a piaty kvalt. Nedalo sa s tým nič urobiť, takže auto skončilo na odťahovke a presunulo sa na ďalšie 2 týždne do servisu. Následne sme si prišli po auto, ktoré už radilo síce normálne, no zďaleka to nebolo koniec, keďže ďalej auto putovalo do Rožňavy, do dielne SRNKA MOTORSPORT, kde sa zdržalo ďalších 7 mesiacov.

Aké je to mať doma najvýkonnejší Nissan GT-R v strednej Európe? (Rozhovor)

Hm, takže ďalšie komplikácie... Kto teda auto spojazdnil a poskladal?

Obrovská vďaka patrí SRNKA MOTORSPORT team-u, ktorý auto ladil v spolupráci priamo s Američanmi z firmy AMS Performance. Oni by to aj dokončili, lenže keďže neboli oficiálnymi dílermi AMS dielov, tak sa k ním dostať ani nevedeli a aj keby vedeli, trvalo by to pár mesiacov. Asi poslednú možnosť v blízkosti preto predstavovala rakúska firma GTR-Store.eu, ktorá bola oficiálnym dílerom AMS Performance dielov a v apríli 2014 tak náš Nissan putoval práve tam. Lenže, ako sme si už zvykli, nastali opäť problémy. Zistilo sa, že niekde v motore sa našli akési “piliny” a musel sa preto kompletne rozobrať. Odkiaľ sa tam vzali, to nevie ani doteraz nik. Dokonca to nezistil ani Peter Hron ako najväčší odborník na GT-R-ka na Slovensku, ktorému mimochodom patrí veľká vďaka tiež. Nakoniec však všetko dobre dopadlo a v septembri 2014 sme sa po takmer 2 rokoch dočkali bezchybného vozidla. Z GT-R-ka sa stala zbraň!

Aké je to mať doma najvýkonnejší Nissan GT-R v strednej Európe? (Rozhovor)

Očividne vás to stálo veľa nervov a úsilia. Aké sú teda výsledne parametre?

Motor je celokovaný, prevŕtaný je na objem 4,0-litra, pričom turbodúchadlá sú z úpravy AMS Alpha 16 a prevodovka od Dodson Motorsport. Vo výsledku agregát disponuje výkonom približne 1300 koní (pri 100-oktánovom benzíne), respektíve 1500 koní na závodnom benzíne. V skutočnosti presný výkon nemáme odmeraný, nakoľko sme GT-R nemali "na brzde", no v konečnom dôsledku to je úplne jedno, nakoľko tých pár desiatok koní hore-dole je v tejto kategórií nepodstatných. Ako poznamenal sám Peter Hron z Nissanu, toto auto v tomto bode nepotrebuje výkon, ale trakciu. Akurát pred týždňom mi prišiel e-mail od rakúskej firmy, že by to chceli naladiť na plný výkon. Turbo-dúchadlá sú robené do vyše 2000 koní, ale načo? Vozidlo už najazdilo cez 2000 kilometrov bez jednej vážnej chybičky a je zbytočné motor "maxovať" na úkor výdrže. Akcelerácia je nasledovná: Šprint z pokoja na stovku mu trvá 2,3-2,5 sekundy (je to pomerne ťažké odmerať, navyše záleží to od viacerých faktorov). Zrýchlenie zo 100-200 km/h trvá len 3,2 (!) sekundy (t.j. odmeraný údaj podľa GPS), pričom akcelerácia z 0 na 300 km/h je niekde medzi časom 14-15,5 sekundy (presne sa nám to zatiaľ nepodarilo odmerať). Maximálna rýchlosť je 356 km/h, aspoň zatiaľ. Spotreba ide pochopiteľne bokom, no pre informáciu sa bavíme o hodnote okolo 50 l/100 km, jazdíme však i za hodnoty 70-80 litríkov.

Aké je to mať doma najvýkonnejší Nissan GT-R v strednej Európe? (Rozhovor)

Tak to sú už naozaj slušné čísla, najmä ak pripomeniem fakt, že spomínaný Veyron dá 300 km/h až za necelých 17 sekúnd. Evidujete v okolí nejaké GT-R s podobným výkonom?

Ide o najrýchlejšie GT-R, ktoré môže isť na bežné cesty, nakoľko je to najrýchlejšia úprava od AMS. Existuje ešte síce úprava Alpha 16, tá je už však určená len na "dragy", respektíve, určite ľudia poznajú ešte GT-R pod názvom Goliath od Switzer Performance, to však v blízkom okolí nikto nemá. Vo výsledku preto môžeme s najväčšou pravdepodobnosťou povedať, že ide o najvýkonnejšie GT-R v strednej Európe!

Akú ma takéto auto životnosť?

Ako som spomínal, motor je robený tak, že zvládne 1800 až 2000 koní. Ide vlastne o to isté auto, aké bolo na Unlim 500+ dlhodobo najrýchlejším GT-R na svete, lenže my kvôli životnosti nechceme motor zbytočne zosilňovať. Postup je však taký, že po približne 15 až 20tich tisícoch km musí isť motor do USA na repas.

Aké je to mať doma najvýkonnejší Nissan GT-R v strednej Európe? (Rozhovor)

Aké boli prvé pocity v momente, keď ste prvýkrát okúsili silu a výkon upraveného GT-R?

Bolo to niečo neopísateľné! Moje prvé kilometre a prvé zošliapnutie pedálu, a to len na druhom programe, kde turbo úplne netlačí, vyzeralo asi tak, že po 2 sekundách som kričal na plné hrdlo ocovi: brzdi, brzdi! Na dnes stačilo! Jazdil som už na všeličom, i na najlepších superšportoch, ale ešte nikdy som nezažil taký pocit, že by som sa doslova zľakol zrýchlenia. It's not a car. It's a weapon.

Aké sú vaše ambície s GT-R-kom ďalej, chystáte sa zúčastniť nejakých súťaži?

V roku 2015 sa chystáme "zašprintovať" na Carat Tuning Party. Rakúska firma nám však povedala, aby sme zatiaľ nepoužívali Launch Control, preto na šprinty pôjdeme bez neho (Launch Control spraví rozdiel cca 0,5-1 sekundu v čase na šprinte). Mimo Slovenska sa nechystáme na žiadnu súťaž či závod. Nikdy sme neuvažovali o tom, že by sme stavali vozidlo, ktoré by našlo uplatnenie v súťažiach, respektíve za víziou súťaženia, skôr išlo o našu vlastnú iniciatívu mať nekompromisné auto pre bežné cesty.   

Aké je to mať doma najvýkonnejší Nissan GT-R v strednej Európe? (Rozhovor)

Ak sa nemýlim, cena nového GT-R štartuje na čiastke "len" okolo 90-tisíc €. Vy ste však do vášho tátoša investovali nepochybne podstatne viac. Vieš odhadnúť celkové náklady?

Áno, základná cena GT-R je približne 90-tisíc € vrátane DPH. Samotná úprava AMS ALPHA 12+ stojí oficiálne okolo 160-tisíc $ a približne toľko stáli aj nás. Sú to už naozaj vysoké sumy, no stále je to cca 1/6 z ceny "klasického", 1001-koňového Veyronu, ktorému by navyše naše GT-R ukázalo hneď koncové svetlá. Otázne zostáva, ako by to bolo po stránke rýchlosti v porovnaní s 1200-koňovou verziou SuperSport, možno sa to raz dozvieme.

Aké je to teda mať doma najvýkonnejší Nissan GT-R v strednej Európe? Oplatilo sa toľko čakať, minúť toľko úsilia či financií?

Dobrá otázka. Popravde, veľakrát sme uvažovali, že keď bude auto hotové, hneď ho predáme, no vždy keď sme si do neho sadli, okamžite sme na to zabudli. Je to zaujímavý pocit, najmä keď zoberieme do úvahy, že na prvý pohľad auto vyzerá prakticky úplne sériovo a pre verejnosť tak možno nepredstavuje až taký záujem. Na druhú stranu, závisť niektorých ľudí je neuveriteľne silná, čo nám dali neraz aj pocítiť. Treba sa však povzniesť a vykašľať na nich. Určite treba povedať aj to, že prvoradé je si dávať pozor, nakoľko to určite nie je auto pre nerozvážnych, 20-ročných chalanov, ale pre tých, ktorí už majú niečo odjazdené.

Na záver mi neostáva nič iné, ako popriať veľa šťastných kilometrov a radosti z jazdy :)

Aké je to mať doma najvýkonnejší Nissan GT-R v strednej Európe? (Rozhovor)

Späť
Zdieľať
Diskusia