Život sa do mesta vrátil, no taxíky akosi zmizli. Aj ty si si všimol, že je ťažšie zohnať si odvoz?
Piatok večer stráviš s priateľmi na terase v meste. Dáte si pár drinkov a pri pohľade na preplnené bary a podniky možno aj zabudnete, že existuje slovo pandémia.
Cestu domov chceš riešiť ako predtým, „za predkoronových čias“. Z vrecka vytiahneš mobil a otvoríš aplikáciu Uber. K dispozícii nie sú žiadne autá. Super.
Zanadávaš a otvoríš aplikáciu Bolt. Na taxík budeš musieť čakať viac ako desať minút – a to už stihneš prejsť pešo na zastávku nočáku. Ale vonku je teplo a v nočáku bývajú aj čudáci.
Napokon sa ti možno (podľa našich skúseností z terénu) podarí odviezť Hopinom alebo počkáš na vzdialenejších vodičov v iných apkách. Skúsiš to znovu o pár minút neskôr, prípadne sa „hecneš“ na zdieľané kolobežky či bicykle napriek tomu, že riadiť ich pod vplyvom je nebezpečné aj zakázané. Veď nejako už domov dôjdeš.
Zdá sa, že z mesta, v ktorom ožil spoločenský život a ľudia si ho užívajú plnými dúškami, sa domov tak ľahko nedostaneš. Natíska sa teda otázka: Kam zmizli všetci bratislavskí taxikári? Budú ešte niekedy odvozy fungovať ako kedysi, s čakačkou do troch až štyroch minút a s takými cenami, na aké sme boli zvyknutí?
Tvoj vodič príde o 16 minút
Aplikácia Uber bola kedysi v Bratislave „taxikárskou kráľovnou“. Hoci sa firma pre legislatívne problémy musela nakrátko zo Slovenska stiahnuť, v roku 2019 sa vrátila v plnej sile. Časté zľavové kódy, množstvo šoférov v okolí, a teda aj krátke čakanie urobilo z apky obľúbený spôsob odvozu.
Neskôr sa rozmohol Bolt, ktorý si ľudí opantal nielen zľavami, ale aj kolobežkami a donáškou jedla, čím si zabezpečil, že ich značku ľudia veľmi dobre poznajú.
Ešte pred príchodom svetových značiek však na bratislavských uliciach jazdili vodiči vďaka miestnej firme Hopin. Čoskoro sa pre ľudí, ktorí pravidelne využívajú taxíky, stalo zvykom pozrieť sa na všetky tri aplikácie a objednať si to, čo je pre nich najvýhodnejšie. Niekedy uprednostnili lacnejšiu cestu, inokedy kratšie čakanie.
Po uvoľnení opatrení však nastal problém: často ťa nemá kto odviezť domov, ani keď si otvoríš viaceré apky. Niektorí taxikári presedlali z jednej na druhú, iní zas podľa zástupcov firiem zmenili zamestnanie. Zdá sa, že ich je primálo a nestíhajú.
Eduard Suchánek z Boltu nám však povedal, že aktuálne majú ešte viac vodičov než pred pandémiou. V hlavnom meste sú ich k dispozícii stovky týždenne.
Späť do života sa však nahrnulo toľko ľudí, že štandardný čas čakania na auto – podľa Suchánka do troch minút v Bratislave – sa jednoducho predĺžil. Najmä v špičkách (napríklad v piatok večer, cesty do práce či podvečer z práce) je vodičov menej než záujemcov, čo sa prejavuje aj na vysokých cenách.
Čo sa dozvieš po odomknutí?
- Ako vysvetľujú nedostupnosť vodičov zástupcovia Boltu a Uberu.
- Prečo niekedy musíš na auto čakať aj viac ako štvrťhodinu, hoci pred pandémiou to nebolo bežné.
- Aké majú minimálne nároky na šoférov a ich skúsenosti a schopnosti jednotlivé spoločnosti.
- Aké kritériá musia spĺňať autá, na ktorých chcú taxikári ponúkať služby.
- Prečo sa ti oplatí nahlásiť problém cez apku.