Po modeloch GTI, GTD či GTE sa rodina športových modelov značky rozrastá o úplne nové GTX.
S masívnym príchodom elektrických modelov značky Volkswagen sa začína rozširovať aj portfólio športových verzií. Pionierom je ID.4, teda elektromobil, ktorý tento mesiac získal prestížny titul Svetové auto roka 2021, pretože práve on prichádza v úplne novej verzii GTX. Ikonické označenie GTI sa tak po derivátoch GTD a GTE po novom rozširuje o GTX. Toto označenie má dokázať, že elektrická mobilita a špičkový športový výkon sa navzájom nevylučujú.
ID.4 GTX dostalo dynamickejšie strihnuté nárazníky, z ktorých zmizli nelakované plochy a chrómové prvky, vystriedali ich tri vertikálne orientované ledky v rohoch. Poznávacím znakom GTX je teda špecifický svetelný podpis, hlavné svetlomety sú pre tento variant štandardne s Matrix-LED technológiou.
Pôvodný sivý plast sa vytratil aj zo spodnej hrany dverí, bočnú chrómovú lištu vystriedalo antracitové riešenie a strecha je lakovaná v kontrastnej čiernej farbe. Efektné koncové 3D ledky napokon dostali športovejšiu grafiku, no a celok stojí na 20" diskoch Ystad, respektíve 21" diskoch Narvik.
V interiéri sú zmeny len v detailoch, respektíve v nových farebných odtieňoch a materiáloch. Podstatnou zmenou však prešlo pohonné ústrojenstvo. Verzia GTX sa spolieha až na dva elektromotory, každý na jednej náprave. Kombinovaný výkon oboch jednotiek je až 220 kW/299 koní. Zaujímavosťou je, že ID.4 GTX je papierovo o čosi slabšie ako súrodenecký Enyaq RS (306 koní), maximálny výkon 299 koní je pritom k dispozícii výhradne na 30 sekúnd.
Takéto ID.4 teda dokáže akcelerovať z 0 na 100 km/h za 6,2 sekundy, viac však napovie údaj 3,2 sekundy v prípade akcelerácie z 0 na 60 km/h. Maximálna rýchlosť je obmedzená na 180 km/h. V drvivej väčšine situácií sa pritom o pohon stará primárne zadný elektromotor, predok sa teda pripája iba v prípade potreby. Zdrojom energie sú najväčšie dostupné akumulátory pre ID.4, teda s využiteľnou kapacitou 77 kWh, čo má podľa metodiky WLTP znamenať dojazd 480 km.
Pokiaľ ide o nabíjanie, tu sa GTX nelíši od konvenčnej verzie. Palubná nabíjačka umožňuje AC nabíjanie s výkonom 11 kW, zatiaľ čo DC nabíjanie s výkonom až 125 kW. Novinkou však je možnosť za príplatok znížiť podvozok o 15 milimetrov alebo siahnuť po elektronickej uzávierke predného diferenciálu XDS. Vecou voliteľnej výbavy sú aj adaptívne tlmiče. Prvé kusy sa k zákazníkom dostanú v lete. Základná cena ID.4 GTX bola na nemeckom trhu stanovená na sumu od vyše 50-tisíc €.